• Anonym (TS)

Exet fick dyrare saker

Känner mig så ledsen och bedragen av min fästman. Detta är inget nytt problem, utan något jag burit på en längre tid. Det äter upp mig och stundtals känner jag mig löjlig, men det gör mig väldigt ledsen. Vet inte om jag ska ta upp det med honom. 

Min sambo har ett ex med öppet Facebook och IG-konto. När vi började träffas så snokade jag väl lite och såg hur han skämt bort sitt ex (dåvarande fästmö) med dyra presenter, gåvor, upplevelser och resor. Har nu varit ett par i tre år och jag har aldrig varit i närheten av att få liknande saker från honom. Hans ekonomi har inte förändrats märkvärt, snarare blivit avsevärt bättre, så det är inte felet. Han tjänar bra och har det gott ställt ekonomiskt. 

Jag ber aldrig om pengar eller saker från honom. Men han gör inget extra för mig. Vi har delat på kostnader för resor mm. Han bjuder oftast när vi äter ute. 

Vi förlovade oss i somras och han friade med en väldigt enkel guldring. Hans ex fick en stoooor egendesignad diamantring. Han köpte designerväskor, resor mm till henne. Just ringen gör mig väldigt ledsen, varför förtjänade hon en stor fin ring men inte jag. 

Vet att de gjorde slut pga hon var otrogen och han var singel ett tag efteråt. Han säger ofta hur skönt han tycker det är att han kan vara mig själv med mig, han tyckte inte om hur exet fick allting att handla om yta. 

Hur tar jag upp detta med honom? Ska jag ens ta upp det med honom?

• Svar på tråden Exet fick dyrare saker
  • Anonym (Ii)

Håller med övriga. Han köpte och köpte saker och vad fick han tillbaka? Att hans fästmö var otrogen. Han lärde sig väl att hon bara ville ha honom för hans pengar och vad han gav henne men hon brydde sig inte om HONOM! Om du älskar honom tänk istället vad skönt att han slipper henne och slapp ur det ytliga förhållandet som mest handlade om kostnaden för presenterna.

Sedan det med ringen så brukar man ju välja förlovningsring tillsammans? Om du inte vill ha en slät guldring så sälj och köp en ny tillsammans. Han kanske gav den för att han trodde att det var det du önskade men du får ju säga till om du hellre vill ha en annan ring. Dock ska du INTE gå på att du vill ha en dyrare, säg bara att du tänkt bära den hela livet och alltid önskat dig en ring som ser ut si och så. Är den mycket dyrare så erbjud dig att betala hälften.

• Anonym (Lärdom)

Han har väl lärt sig att man inte ska ösa och slösa sina egna pengar på kvinnor, framförallt inte ytliga sådana

• Hjelm

Du kommer enbart att framstå som patetisk och svartsjuk om du avslöjar att du snokat fram detta om hans förra relation. Att få höra "Varför har jag inte fått dyrare presenter av dig, jag vet att NN fick det här" av min kille hade inte gjort mig sugen på att ge honom saker, direkt...

Det enda du kan göra är att hinta om att du önskar dig dyra saker och hoppas att du får dem.

Om du nu faktiskt saknar detta? För det låter snarare som att du letar efter något att haka upp dig på...

Kanske är det så simpelt att för just den här tjejen var det viktigt med materiella saker att visa upp för omvärlden - och därför tog det slut? Det kanske var en livsstil som han inte trivdes med, eller faktiskt inte tyckte att han hade råd med.

• Anonym (Jo)

Hej TS! 

Lite samma sits här. Exet fick tex en ring för över 20k, en klocka för 50k mm. Jag tänkte först som du att jag inte var värd mer. Men förstod väldigt snabbt att han inte behöver köpa min kärlek. Vi har en otroligt fin grund att stå på. 

• Anonym (TS)

Uppdatering: Jag valde att inte ta upp det här med honom. Det valet blev väldigt självklart efter att hans mamma berättade för mig att han gång på gång berättar för henne om hur lycklig han är med mig. Hon berättade lite om hur ekonomiskt och känslomässigt utnyttjad han blivit i ett tidigare förhållande. Han har uttryckt en lättnad över att vara i en materiell villkorslös relation och trivs med hur jordnära jag är. 

Nu skäms jag över den avundsjukan jag känt över materiella ting. Så när jag i samband med vår årsdag blev överraskad med en friluftsdag längst en vandringsled blev jag väldigt glad för jag hade köpt en stekhäll åt honom som han blev väldigt lycklig över att få prova direkt. Vi hade en fantastisk dag och han hade bokat spapaket med övernattning till kvällen. Vi konstaterade båda två att det är tiden tillsammans och upplevelserna vi delar som betyder mest för oss båda. 

Hon kanske fick (tjatade till sig) finare saker ... men i slutändan var det jag som vann Hans hjärta!

• Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-10 15:39:05 följande:

Uppdatering: Jag valde att inte ta upp det här med honom. Det valet blev väldigt självklart efter att hans mamma berättade för mig att han gång på gång berättar för henne om hur lycklig han är med mig. Hon berättade lite om hur ekonomiskt och känslomässigt utnyttjad han blivit i ett tidigare förhållande. Han har uttryckt en lättnad över att vara i en materiell villkorslös relation och trivs med hur jordnära jag är. 

Nu skäms jag över den avundsjukan jag känt över materiella ting. Så när jag i samband med vår årsdag blev överraskad med en friluftsdag längst en vandringsled blev jag väldigt glad för jag hade köpt en stekhäll åt honom som han blev väldigt lycklig över att få prova direkt. Vi hade en fantastisk dag och han hade bokat spapaket med övernattning till kvällen. Vi konstaterade båda två att det är tiden tillsammans och upplevelserna vi delar som betyder mest för oss båda. 

Hon kanske fick (tjatade till sig) finare saker ... men i slutändan var det jag som vann Hans hjärta!

Mycket klokt!! Fin insikt av er båda.
  • Anonym (Elena)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-10 15:39:05 följande:

Men vad roligt för dig eller er! 😊👍

Klokt val att inte dra upp det där med honom just nu..
    i början av en relation..så behöver man inte alltid dra upp "sånt där".
    Senare när ni känner varandra bättre så kan det däremot vara bra att dra upp allt möjligt...För att kunna gå vidare. Men så länge ni är nyförälskade så är det ingen större mening med att grotta i det..

Du behöver inte skämmas alls....det är naturligt att man jämför sig med andra eller att man jämför sig med sin mans föredettor. Så du är inte ensam om det.

Men dom är inte som du..Du är UNIK! Kom ihåg det! Och din kille/man verkar ju helt klart uppskatta din unikhet och hur du är framför exet..annars skulle han inte vara tillsammans med dig ens! Garanterat..
  • Anonym (SA)

Fast alltså ändå, det behöver ju inte handla om att "köpa någons kärlek". Även om man känner sig otroligt trygg i en relation så borde man väl då (kanske ännu mera än när det var ett krav!) VILJA ge sin kärest* presenter?? Jag har aldrig mått så bra i ett förhållande som nu och känner ju hur jag VILL ge min sambo saker, inte att jag MÅSTE! Är jag sugen på att resa men han inte riktigt känner att han har råd så betalar jag. Vise versa!
    Sen att jämföra just summa blir lite fånigt, om man stirrar sig blind på just det! En "stor" ring behöver ju inte vara fin, genomtänkt eller personlig bara för att den är "stor", det är ändå tanken som räknas! Men man behöver ju för det inte snurra fram en förlovningsring i en tuggummiautomat heller. Jag hade inte blivit glad om det fanns pengar i överflöd till min sambos ex men när det gäller mig blir det typ knapert bara för att "han kan vara sig själv" med mig! Han borde ju ändå vilja bjuda ut mig, köpa presenter, hitta på saker tillsammans när han uppenbarligen kan?? Det är ju dumt att bli så bekväm så man blir förslappad soffpotatis!

• Anonym (Ändrat synsätt)

Det kan ju vara så att man rent allmänt tröttnar på det materiella lite längre fram i livet.

Jag har den där dyra ringen (fast jag betalade stenen själv) och flera designerklockor men idag känns det inte särskilt nödvändigt. Jag har delvis fått nya intressen och vill nu lägga mina resurser på annat än lyxsaker.

• Hermis123

Alltså, jag tycker tvärtom, den personen man/ kvinna som behandlar dig bra och trogen och en bra partner borde få mer investering än det ex som bedrog en.
    Du har rätt att känna som du känner för det handlar inte om pengar utan investering och engagemang som du förtjänar mer av, varför ska du straffas för att hans före detta belönades  när hon var dålig.
    Tänk när du pratar med dina barn i framtiden och berätta att en kvinna dom inte har någon koppling till alls, fick fina resor och gåvor från deras pappa medans deras egna mamma fick minimalt? Hur skulle dom känna över det? 

Svar på tråden Exet fick dyrare saker