• Hermis123

Exet fick dyrare saker

Alltså, jag tycker tvärtom, den personen man/ kvinna som behandlar dig bra och trogen och en bra partner borde få mer investering än det ex som bedrog en.
    Du har rätt att känna som du känner för det handlar inte om pengar utan investering och engagemang som du förtjänar mer av, varför ska du straffas för att hans före detta belönades  när hon var dålig.
    Tänk när du pratar med dina barn i framtiden och berätta att en kvinna dom inte har någon koppling till alls, fick fina resor och gåvor från deras pappa medans deras egna mamma fick minimalt? Hur skulle dom känna över det? 

• Hermis123
    Anonym (S) skrev 2024-09-14 11:59:50 följande:

Mannen kanske inte har lika mycket pengar nu, han kanske har förstått att gåvor inte är det viktigaste, han kanske gav den andra gåvor för att han kände sig tvungen till det inte för att han ville. Sen undrar jag varför man ska säga till barnen att pappans ex fick dyrare saker? Hoppas du skojade om det. Annars hoppas jag du inte har eller kommer få egna barn. Du måste förstå att vissa saker bör man låta bli att prata om med sina barn. Har man behov av att prata om det så får man prata med en annan vuxen, inte sina barn. 

Men herre gud vad dramatiskt du är. 
    Visst blir det pinsamt att säga sina barn att jag bjöd mitt ex på resor men aldrig din mamma, och mitt ex fick en fin bröllops ring men inte din mamma. 
    Sen förstår jag inte män, man anser att
    man ska dela allt med sin partner men så fort det kommer till pengar blir det känsligt. Män gnäller till höger och om deras flickvän testade mer saker med sitt ex i sängen som hon vägrar göra med honom, eller om hon ställde upp för sitt ex mer än vad hon ställer upp för honom, ifall hon tyckte om att laga mat till sitt ex men aldrig till honom. 
    Ingen människa vill att ens partner behandlar en sämre än sitt ex och det handlar inom alla områden i ett förhållande.  
    Jag kan inte tänka mig att vara tsm med en man som kunde göra allt för att nöja sitt ex men inte vill göra det för mig och det gäller inom alla områden, gåvor, stöttning ,resor, upplevelser, sexuellt, matlagning osv eftersom jag ska vara viktigare än exet.
    För mig är det självklart att den personen som är viktigaste i mitt liv ska få mest av mig och inte den som numera är en främling.
    Sen om jag borde skaffa barn eller inte har inte du med att göra så tyst.

• Hermis123
    Anonym (S) skrev 2024-09-15 00:09:31 följande:
    Självklart blir det pinsamt att säga så till sina barn. Att förstå att vissa saker bör man inte prata om med sina barn är pinsamt! Barnen har inget att göra med om ex som de aldrig ens träffat. Av vilken anledning skulle man ens säga till barnen "mitt ex fick dyrare saker än din mamma" eller "din pappa gav sitt ex dyrare saker än vad han ger mig"? Det är något barnen absolut inte har något alls med att göra. 

Precis som du förstår jag inte heller mig på män som gnäller för att man inte vill göra vissa sexuella saker man gjort med andra. Dock har jag aldrig haft den oturen att träffat på en man som gnällt på att jag gjort saker med andra som vi inte testat. Med sex är det viktigt att man bara gör sådant man vill och känner sig bekväm med, viktigt att acceptera sin partner också och det gäller både män och kvinnor. Så där förstår jag ditt resonemang till 100 procent. 

Men sen betyder det inte att man blir sämre behandlad för att man inte får lika dyra gåvor. Man kan få kärlek på så många andra sätt och för att man får billigare gåvor betyder det inte att exet är viktigare. Det faktum att det är just ett ex betyder att den nya partnern är viktigare. Alla relationer är olika. Tex min man ställde upp mycket mer på sitt ex än mig. Jag är inte alls avundsjuk på det för att hans ex behövde mycket mer stöd än mig. Jag och min man har annat som de inte hade. Dessutom vill han inte veta av sitt ex och hon är bara historia. Jag och mannen är i nutid och framtid vilket betyder mycket mer för mig. 

Tycker att vi borde leva mer i nuet och fokusera på det vi har och vad vi vill ha i framtiden. 

Det är inte fel att vilja ha gåvor, man kan ju också nämna det för sin partner om man vill det. Man kan få kärlek på så många sätt. Men man är lite fel ute om man jämför sig med ett ex och sen förväntar sig exakt samma, bättre att utgå från det man själv önskar och prata om det med sin partner. 

Jo du tycker att det är skevt,  men för vissa människor är det viktigt. Du kanske ska slippa ge moral läxor till andra bara för att dom inte är som dig. 
    Ts verkar ta åt sig att att hans ex fick mer och speciellt ringen, så varför måste hon acceptera det och undertrycka sina känslor bara för att folk på föashback kallar henne girig och har en åsikt och hennes tankar och känslor?  Även om hon undantrycker sina känslor nu betyder det inte att dom kommer försvinna för alltid, tvärtom dom kommer dyka snabbt igen,  det kan dyka i en annan form som bitterhet, eller som avsmak för sin partner i framtiden.  Och det inte girighet, det är att man vill känna sig unik och speciell för sin partner och vissa kan inte göra det om ens partner var mer generös mot sitt ex, jag hade inte gjort det!

Svar på tråden Exet fick dyrare saker