• Anonym (TS)

Exet fick dyrare saker

Känner mig så ledsen och bedragen av min fästman. Detta är inget nytt problem, utan något jag burit på en längre tid. Det äter upp mig och stundtals känner jag mig löjlig, men det gör mig väldigt ledsen. Vet inte om jag ska ta upp det med honom. 

Min sambo har ett ex med öppet Facebook och IG-konto. När vi började träffas så snokade jag väl lite och såg hur han skämt bort sitt ex (dåvarande fästmö) med dyra presenter, gåvor, upplevelser och resor. Har nu varit ett par i tre år och jag har aldrig varit i närheten av att få liknande saker från honom. Hans ekonomi har inte förändrats märkvärt, snarare blivit avsevärt bättre, så det är inte felet. Han tjänar bra och har det gott ställt ekonomiskt. 

Jag ber aldrig om pengar eller saker från honom. Men han gör inget extra för mig. Vi har delat på kostnader för resor mm. Han bjuder oftast när vi äter ute. 

Vi förlovade oss i somras och han friade med en väldigt enkel guldring. Hans ex fick en stoooor egendesignad diamantring. Han köpte designerväskor, resor mm till henne. Just ringen gör mig väldigt ledsen, varför förtjänade hon en stor fin ring men inte jag. 

Vet att de gjorde slut pga hon var otrogen och han var singel ett tag efteråt. Han säger ofta hur skönt han tycker det är att han kan vara mig själv med mig, han tyckte inte om hur exet fick allting att handla om yta. 

Hur tar jag upp detta med honom? Ska jag ens ta upp det med honom?

• Svar på tråden Exet fick dyrare saker
  • Anonym (Ann)

Nej, du ska inte ta upp det. Han säger ju själv att indirekt att det handlade om att köpa henne, att det var viktigt för honom att ge hennes dyra saker. Antagligen var han osäker och trodde det var ett vinnande recept, men det var det ju inte. Hon var ändå otrogen.

Han vill ha en tjej som gillar honom, inte värderar honom efter priset på presenter, och framförallt vill han inte bli utnyttjad ekonomisk en gång till.

Tycker du har en jättefin kille, som faktiskt dragit lärdom av hur en relation ska vara. Han vill vara säker på att du är med honom för hans skull.

• Anonym (Siri)

Tänk inte att du inte förtjänar. Det ligger förmodligen inte hos dig.
    Han kanske resonerar som så att han "gjort den grejen" och inte vill gå in i er relation på samma sätt som han gjorde (och dessutom blev bedragen).
    Kanske mest är ett sundhetstecken...

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Med tanke på att hans förra relation inte höll så kanske han inte vill kosta på en så dyr ring en gång till. 

Hon var väl en hög klass tjej typ och du mer girl next door typ.

• Anonym (E)

Jag tolkar det lite såhär. Hon var ytlig, handlade om yta och materiella.saker för henne. Han kände att han behövde göra allt det där. Med dig känner han sig mer avslappnad och som sig själv, mer äkta. Behöver inte hålla på att köpa din kärlek som tidigare förhållande. Däremot är det så klart trevligt om han kan bjuda dig, överraska dig osv. Verkar som hon var en sån där krävande ytlig person.

• Anonym (Bill)

Att bedra enligt NE: handla svekfullt eller vilseledande mot ngn, särsk. för att vinna egen fördel. Och det tycker du att din kille har gjort för att hans ex fick eb stooor diamantring. Berätta för tusan inte om detta för honom, du framstår i sällsynt trist dager.

• Anonym (Elena)

Förstår inte varför du inte bara frågar honom!?
    Vi kan bara spekulera för ingen annan än han kan veta varför han gör som han gör.

Det kan väl vara pga olika anledningar varför han gör så..
    .
    Det kan vara för att han inte vill göra samma misstag igen. Ge och ge och bli sviken!?

Det kan vara att han kan vara sig själv mer med dig och kan slappna av bättre än med exet där han kanske kände sig "tvungen" att blidka henne med dyra presenter av någon anledning!?

Men det kan ju också vara så enkelt att han gav henne det hon ville ha..Alltså att exet Talade om vad hon förväntade sig/ville ha av honom och/eller var tydlig med vad hon ville.
    Om du inte säger vad du vill till en man så kan han ju inte veta det, eller hur. Ingen kan läsa tankar,,.Speciellt inte män.

Jag tror att han tror att du inte är en sån kvinna som bryr dig så mycket om sånt där "ytligt" som hans ex antagligen gjorde pga att du inte sagt något om det.

Han kanske är van att hon talade om vad han skulle köpa för presenter och dylikt
    Han kanske inte ALLS överraskade henne självmant speciellt mycket, utan bara gjorde som hon hade sagt!?

• Anonym (egen)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-02 13:43:00 följande:
    Exet fick dyrare saker

Känner mig så ledsen och bedragen av min fästman. Detta är inget nytt problem, utan något jag burit på en längre tid. Det äter upp mig och stundtals känner jag mig löjlig, men det gör mig väldigt ledsen. Vet inte om jag ska ta upp det med honom. 

Min sambo har ett ex med öppet Facebook och IG-konto. När vi började träffas så snokade jag väl lite och såg hur han skämt bort sitt ex (dåvarande fästmö) med dyra presenter, gåvor, upplevelser och resor. Har nu varit ett par i tre år och jag har aldrig varit i närheten av att få liknande saker från honom. Hans ekonomi har inte förändrats märkvärt, snarare blivit avsevärt bättre, så det är inte felet. Han tjänar bra och har det gott ställt ekonomiskt. 

Jag ber aldrig om pengar eller saker från honom. Men han gör inget extra för mig. Vi har delat på kostnader för resor mm. Han bjuder oftast när vi äter ute. 

Vi förlovade oss i somras och han friade med en väldigt enkel guldring. Hans ex fick en stoooor egendesignad diamantring. Han köpte designerväskor, resor mm till henne. Just ringen gör mig väldigt ledsen, varför förtjänade hon en stor fin ring men inte jag. 

Vet att de gjorde slut pga hon var otrogen och han var singel ett tag efteråt. Han säger ofta hur skönt han tycker det är att han kan vara mig själv med mig, han tyckte inte om hur exet fick allting att handla om yta. 

Hur tar jag upp detta med honom? Ska jag ens ta upp det med honom?

Om jag var din pojkvän skulle dina tankar om det här få mig att börja omvärdera relationen med dig. Att du snokar på hans ex. Kollar in vad hans ex fick för presenter av honom. Tycker att du har rätt till något baserat på vad han gjort tidigare. Nä, jag skulle se dina osympatiska ego-sidor och överväga att göra slut. 

Skaffa dig en egen ekonomi istället, och köp dina egna grejer och resor, var vuxen och lev i en vuxen relation. 

Ta inte upp det här med honom, gå i terapi istället för att lära dig att hantera vuxenlivet. 
  • Anonym (S)

Det är risken när man snokar. Att man ser sånt man har svårt att släppa. Han har nåt finare med dig, han känner att han kan visa sin kärlek och få kärlek på annat sätt än att köpa dyra gåvor. Allt handlar inte om gåvor, hur har ni det annars? Känner du dig älskad, trygg med honom och litar på honom? 

Jag vet att min kille gjort oerhört mycket för sitt ex och ställt upp för henne och det var för att hon behövde det mycket mer än vad jag behövt. Men det har ingen betydelse idag då han inte vill ha något alls med henne att göra. Han har valt mig och finns där för mig när jag behöver det. 

Du ska inte ta upp det där med din kille att du sett att hon fått dyrare saker. Utgå istället från dig och dina behov. Berätta för din kille om ditt kärleksspråk. Hur du vill visa att du älskar honom och hur du vill att han visar kärlek till dig. Blir sällan bra när man jämför sig med partners ex. Det är historia och fanns säkert bra anledningar till att han gjorde så då men inte nu. 

• Anonym (Charlie Bravo)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-02 13:43:00 följande:

Där har du svaret. Han har lärt sig att oavsett hur mycket man spelar gentil och överöser sin utkårna med diamanter och gucci-väskor så är det tacken man får. Lika bra att nöja sig med billigsta ringen. Det kan ju föralldel hända ändå men så blir det ett irritationsmoment mindre att tänka på den dagen det sker.
  • Anonym

Din kille är förmodligen helt bränd efter sin förra relation.
    Han har lärt sig en läxa och vill inte ha det på samma sätt igen.
    Nu försöker han bygga upp en annan, bättre relation.
    Han tyckte inte mer om sin förra flickvän. Han har bara lärt sig att en relation inte funkar som han gjorde då. Dessutom var hon otrogen. 
    Han vill inte göra om misstaget han gjorde med förra relationen.

Svar på tråden Exet fick dyrare saker