• Anonym (Förvirrad)

Lågt järnvärde kontra högt?

Hej
    jag är gravid, har för lågt järnvärde och äter 100 mg per dag. Självklart kan man inte låta bli att googla? ena sidan man kommer till säger att lågt järnvärde såklart är dåligt för både mamma och foster samt ökad risk för fosterdöd.. läste det någonstan, vet ej om det var en pålitlig källa nu i efterhand.. medan jag sen läser om hb-värde, att om det blir för högt är detta farlig och ökad risk för fosterdöd, komplikationer etc. 

är det någon som har erfarenhet av en graviditet där ni haft antingen för lågt järnvärde, eller för högt som lett till för hög Hb-värde. Hur har det gått för er? 

• Svar på tråden Lågt järnvärde kontra högt?
  • Anonym (Li)

Jag hade lite lägre, typ 104, åt varannan dag. Fick en stor blödning vid förlossningen så gick ner till under 90 då, så fortsatte äta även efter.

• mothertotwo

Under min andra graviditet för 7 år sedan hade jag lågt järnvärde..Mitt värde låg på 74. Min son mår bra :) Jag fick dessutom järn infusion för jag behövde ha in det snabbare i blodet. Jag har än idag problem med lågt järnvärde men det är pga min tarm och tarmen tar inte upp tabletterna. Jag går ofta och kollar mig så fort jag börjar känna mig trött. Men inget påverkade min graviditet :) 

• Anonym (Naturvetare)

Högt järnvärde är 140-150 i Hb, och dit lär du inte kunna komma med dina tillskott, så knapra på du bara.

Jag hade 140 som yngre och har alltid kunnat ge blod utan att ta järntabletter, kom aldrig under 125 som gravid, men det är ovanligt.

En kompis ligger på 140 som standard och hennes BM gav ändå rådet att ta extra järn, vilket är helt vansinnigt. För högt järn försämrar förmågan att hantera inflammationer och infektioner och kan enligt vissa studier (det finns otroligt många) öka risken för hjärthändelser, graviditetsdiabetes och fosterkomplikationer.

Man kan bättra sitt järnupptag med bara mat. Stek i gjutjärnspanna, ät röda bär, goda nötter, frön, ägg och en biff då och då så ska du se att det håller bättre.

• Anonym (Naturvetare)

Förtydligar: Du ligger redan lågt och kommer att fortsätta tappa Hb om du inte äter tillskott. Du riskerar att bli jättetrött inför förlossning, vilket inte är bra.

En vän som droppade till Hb 89 efter förlossning var tvungen att få två påsar blod direkt för att inte bara svimma och vara jättesvag. Och det är inget man behöver i det läget.

• Anonym (Förvirrad)

Tack för alla svar! :) Man blir bara förvirrad av allt. Man ska inte ha för lågt, men inte heller hamna för högt osv. Man ska nog inte läsa för mycket..

• Anonym (gravid)
    Anonym (Naturvetare) skrev 2024-08-31 09:18:44 följande:

Högt järnvärde är 140-150 i Hb, och dit lär du inte kunna komma med dina tillskott, så knapra på du bara.

Jag hade 140 som yngre och har alltid kunnat ge blod utan att ta järntabletter, kom aldrig under 125 som gravid, men det är ovanligt.

En kompis ligger på 140 som standard och hennes BM gav ändå rådet att ta extra järn, vilket är helt vansinnigt. För högt järn försämrar förmågan att hantera inflammationer och infektioner och kan enligt vissa studier (det finns otroligt många) öka risken för hjärthändelser, graviditetsdiabetes och fosterkomplikationer.

Man kan bättra sitt järnupptag med bara mat. Stek i gjutjärnspanna, ät röda bär, goda nötter, frön, ägg och en biff då och då så ska du se att det håller bättre.

Oj, visste inte att det fanns risker med högt järn. Jag hade 138 denna inskrivningen (140 vid inskrivningen första graviditeten), men eftersom ferritin låg "lågt" vill de ge mig järn 2-3 ggr i veckan denna gång. Förra graviditeten åt jag inte järn och låg på 124 resp 125 de gånger de testade. Då låg ferritin på 114, har inte fått exakta siffran än denna gången.
Svar på tråden Lågt järnvärde kontra högt?