Inlägg från: Anonym (gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gravid)

Lågt järnvärde kontra högt?

Anonym (Naturvetare) skrev 2024-08-31 09:18:44 följande:

Högt järnvärde är 140-150 i Hb, och dit lär du inte kunna komma med dina tillskott, så knapra på du bara.

Jag hade 140 som yngre och har alltid kunnat ge blod utan att ta järntabletter, kom aldrig under 125 som gravid, men det är ovanligt.

En kompis ligger på 140 som standard och hennes BM gav ändå rådet att ta extra järn, vilket är helt vansinnigt. För högt järn försämrar förmågan att hantera inflammationer och infektioner och kan enligt vissa studier (det finns otroligt många) öka risken för hjärthändelser, graviditetsdiabetes och fosterkomplikationer.

Man kan bättra sitt järnupptag med bara mat. Stek i gjutjärnspanna, ät röda bär, goda nötter, frön, ägg och en biff då och då så ska du se att det håller bättre.

Oj, visste inte att det fanns risker med högt järn. Jag hade 138 denna inskrivningen (140 vid inskrivningen första graviditeten), men eftersom ferritin låg "lågt" vill de ge mig järn 2-3 ggr i veckan denna gång. Förra graviditeten åt jag inte järn och låg på 124 resp 125 de gånger de testade. Då låg ferritin på 114, har inte fått exakta siffran än denna gången.
Svar på tråden Lågt järnvärde kontra högt?