Min sambo är förändrad efter utbrändhet
När jag träffade min sambo så hade han ett väldigt slitsamt jobb, med en chef som tryckte ner, förnedrade och mobbade. Han jobbade kvar där i ca 2 år efter att vi blev tillsammans. I slutet mådde han fruktansvärt, han kräktes innan han åkte till jobbet, hade hjärtklappning och allvarlig sömnapne. Tillslut tog jag ett rejält samtal med honom och övertalade honom att åka till läkare. Han blev sjukskriven för utmattningsdepression och vi började prata framtidsplaner. Jag peppade honom allt jag kunde och fick honom att inse att inget är omöjligt.
Han började läsa upp sina betyg, sökte in på universitet och började studera. Idag har han ett helt annat jobb, fantastisk chef och en mycket bra arbetsplats med sunda glada kollegor.
Men som titeln avslöjar så är han fortfarande förändrad. Det har gått ca 8 år sedan han slutade på det hemska jobbet. Men när det blir för mycket känslor så håller han inte ihop. Han beskriver det själv som att det bubblar upp inom honom och han blir gråtfärdig. Svårt att hålla tillbaka känslor. Detta kan hända när han tex träffar människor han känner ute (vilket blir väldigt jobbigt för honom, pinsamt). Eller som exempel nu när vi skrev papper påny bil, då höll han på att bryta ihop framför bilförsäljaren.
Har ni några råd/tips, bra självhjälpsböcker? Som kam hjälpa honom att stärka sig själv och styra/hålla schack på sina känslor?