• Snäckan88

Min sambo är förändrad efter utbrändhet

När jag träffade min sambo så hade han ett väldigt slitsamt jobb, med en chef som tryckte ner, förnedrade och mobbade. Han jobbade kvar där i ca 2 år efter att vi blev tillsammans. I slutet mådde han fruktansvärt, han kräktes innan han åkte till jobbet, hade hjärtklappning och allvarlig sömnapne. Tillslut tog jag ett rejält samtal med honom och övertalade honom att åka till läkare. Han blev sjukskriven för utmattningsdepression och vi började prata framtidsplaner. Jag peppade honom allt jag kunde och fick honom att inse att inget är omöjligt.
    Han började läsa upp sina betyg, sökte in på universitet och började studera. Idag har han ett helt annat jobb, fantastisk chef och en mycket bra arbetsplats med sunda glada kollegor. 

Men som titeln avslöjar så är han fortfarande förändrad. Det har gått ca 8 år sedan han slutade på det hemska jobbet. Men när det blir för mycket känslor så håller han inte ihop. Han beskriver det själv som att det bubblar upp inom honom och han blir gråtfärdig. Svårt att hålla tillbaka känslor. Detta kan hända när han tex träffar människor han känner ute (vilket blir väldigt jobbigt för honom, pinsamt). Eller som exempel nu när vi skrev papper påny bil, då höll han på att bryta ihop framför bilförsäljaren. 

Har ni några råd/tips, bra självhjälpsböcker? Som kam hjälpa honom att stärka sig själv och styra/hålla schack på sina känslor? 

• Svar på tråden Min sambo är förändrad efter utbrändhet
  • Anonym (Essie)

Jag tror inte att han ska styra/hålla känslorna i schack utan snarare släppa ut dem fast på rätt sätt.

Om han bara försöker stärka sig för att inte känna/släppa ut är han ju snart tillbaka där han började.

Däremot förstår jag att det kanske inte känns så bra att bli överväldigad i situationer där man inte vill att andra ska se.

Han borde nog prata med någon och få verktyg att kunna släppa ut känslorna på ett sätt som han känner sig bekväm med. 

Dessutom lära sig att det är okej att gråta. Det är kanske det han faktiskt behöver? Det är ett bra sätt att släppa ut saker på tycker jag, står ibland i duschen och bara lipar ur mig det som känns jobbigt i livet. 

• Anonym (g)

Utmattningssyndrom kan ge mätbara hjärnskador. Han behöver ingen självhjälpsbok... Personen över har bra tips.

• Anonym (Louise)

Jag har själv varit utmattad så känner igen det du skriver. Det tar tid att hitta tillbaka till sig själv, ibland flera år till och med. Jag var 18 år när jag gick in i väggen och hade samma symtom, blev gråtfärdig av att bara tänka på lugn musik eller tänka på emotionella saker, isolerade mig totalt och kunde sitta hos min psykolog och gråta i timmar. Gått 3 år sedan jag gick in i väggen, mår bättre idag men känner dock att jag är förändrad, jag tål inte stress på samma sätt som innan och humöret går fortfarande lite upp och ner. Se till att stötta honom. Och be honom att gå i terapi i syfte att minska risken för återkommande utbrändhet. Har man blivit utbränd en gång så finns det en stor risk att man blir utbränd igen. 

• Anonym (Louise)

Det som hjälpte mig var att lugna min själ. Ta långa promenader i naturen (utan musik så att du får det i sinnet). Sitt en stund på någon bänk i naturen och bara reflektera över här och nu samt att ha bra rutiner (träna och mindfullnes). Se även till att han har ett socialt liv så att han inte isolerar sig. Gå på events och skaffa umgänge. 

• Agda90
    Snäckan88 skrev 2024-08-29 19:28:45 följande:
    Min sambo är förändrad efter utbrändhet

När jag träffade min sambo så hade han ett väldigt slitsamt jobb, med en chef som tryckte ner, förnedrade och mobbade. Han jobbade kvar där i ca 2 år efter att vi blev tillsammans. I slutet mådde han fruktansvärt, han kräktes innan han åkte till jobbet, hade hjärtklappning och allvarlig sömnapne. Tillslut tog jag ett rejält samtal med honom och övertalade honom att åka till läkare. Han blev sjukskriven för utmattningsdepression och vi började prata framtidsplaner. Jag peppade honom allt jag kunde och fick honom att inse att inget är omöjligt.
    Han började läsa upp sina betyg, sökte in på universitet och började studera. Idag har han ett helt annat jobb, fantastisk chef och en mycket bra arbetsplats med sunda glada kollegor. 

Men som titeln avslöjar så är han fortfarande förändrad. Det har gått ca 8 år sedan han slutade på det hemska jobbet. Men när det blir för mycket känslor så håller han inte ihop. Han beskriver det själv som att det bubblar upp inom honom och han blir gråtfärdig. Svårt att hålla tillbaka känslor. Detta kan hända när han tex träffar människor han känner ute (vilket blir väldigt jobbigt för honom, pinsamt). Eller som exempel nu när vi skrev papper påny bil, då höll han på att bryta ihop framför bilförsäljaren. 

Har ni några råd/tips, bra självhjälpsböcker? Som kam hjälpa honom att stärka sig själv och styra/hålla schack på sina känslor? 

Enligt mig bör han prata med någon som kan hjälpa honom att hantera känslorna. Inte trycka undan dem utan att han lär sig förstå varför det är så. Inte föröka klura ut det själv för risken är stor att han sopar det under mattan bara.... 
  • Anonym (TuffBrud)

Terapi. 
    Det låter som ett trauma. Han behöver söka professionell hjälp och gå i regelbundna samtal. 

• Anonym (Ytsw)

Låter som ptsd. Finns behandling för sånt

• Snäckan88

Tack för alla kloka råd!

Jag har pratat med honom om att söka hjälp, prata med någon. Men han har inte gjort detta, tror inte han vill. Han har alltid varit svår att prata med, på det viset att han håller inne mycket känslor och öppnar inte upp. Jag tycker det har blivit bättre under de åren vi varit tillsammans, jag har verkligen försökt få honom att prata mer. Men det är svårt.
    Det är därför som jag undrade om självhjälp. Jag tänker att om han inte tar sig till någon och pratar så kan han kanske åtminstone försöka bearbeta det så gott han kan själv. 

Självklart är det bra att släppa ut känslorna, men han tycker det är extremt jobbigt att han blir sådan när han (som jag skrev i inlägget) träffar folk, gör affärer eller annat. 

Jag ska prata med honom igen om att söka hjälp för detta, men jag tror inte att han kommer vilja denna gången heller. 

• Agda90

Man kan inte laga en trasig människa. Det måste han fixa själv. Tycker han att det är jobbigt att han är på ett visst sätt inför folk då får han göra något åt saken: Det är inte din uppgift att lösa det åt honom.

Snäckan88 skrev 2024-08-30 08:54:11 följande:

Tack för alla kloka råd!

Jag har pratat med honom om att söka hjälp, prata med någon. Men han har inte gjort detta, tror inte han vill. Han har alltid varit svår att prata med, på det viset att han håller inne mycket känslor och öppnar inte upp. Jag tycker det har blivit bättre under de åren vi varit tillsammans, jag har verkligen försökt få honom att prata mer. Men det är svårt.
    Det är därför som jag undrade om självhjälp. Jag tänker att om han inte tar sig till någon och pratar så kan han kanske åtminstone försöka bearbeta det så gott han kan själv. 

Självklart är det bra att släppa ut känslorna, men han tycker det är extremt jobbigt att han blir sådan när han (som jag skrev i inlägget) träffar folk, gör affärer eller annat. 

Jag ska prata med honom igen om att söka hjälp för detta, men jag tror inte att han kommer vilja denna gången heller. 

• Anonym (Ytsw)
    Snäckan88 skrev 2024-08-30 08:54:11 följande:

Tack för alla kloka råd!

Om det är ptsd så finns det en risk för förvärring om det går obehandlat, behandling för sånt rör sig runt kbt eller ögonrörelsebehandling ibland i kombination med medicinering.

Jag tror personligen att man kan förvärra saker om man bara pratar känslor. (Bara berätta hur dåligt man mår) då lär man hjärnan att stanna i det tillståndet. Personen behöver få verktyg att ta sig från det.
Svar på tråden Min sambo är förändrad efter utbrändhet