Inlägg från: Anonym (Ytsw) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ytsw)

Min sambo är förändrad efter utbrändhet

Låter som ptsd. Finns behandling för sånt

• Anonym (Ytsw)
    Snäckan88 skrev 2024-08-30 08:54:11 följande:

Tack för alla kloka råd!

Jag har pratat med honom om att söka hjälp, prata med någon. Men han har inte gjort detta, tror inte han vill. Han har alltid varit svår att prata med, på det viset att han håller inne mycket känslor och öppnar inte upp. Jag tycker det har blivit bättre under de åren vi varit tillsammans, jag har verkligen försökt få honom att prata mer. Men det är svårt.
    Det är därför som jag undrade om självhjälp. Jag tänker att om han inte tar sig till någon och pratar så kan han kanske åtminstone försöka bearbeta det så gott han kan själv. 

Självklart är det bra att släppa ut känslorna, men han tycker det är extremt jobbigt att han blir sådan när han (som jag skrev i inlägget) träffar folk, gör affärer eller annat. 

Jag ska prata med honom igen om att söka hjälp för detta, men jag tror inte att han kommer vilja denna gången heller. 

Om det är ptsd så finns det en risk för förvärring om det går obehandlat, behandling för sånt rör sig runt kbt eller ögonrörelsebehandling ibland i kombination med medicinering.

Jag tror personligen att man kan förvärra saker om man bara pratar känslor. (Bara berätta hur dåligt man mår) då lär man hjärnan att stanna i det tillståndet. Personen behöver få verktyg att ta sig från det.
Svar på tråden Min sambo är förändrad efter utbrändhet