• Anonym (Erika)

Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?

Jag och min man är nyktra alkoholister. Jag har även hållt på mycket med droger också. Jag har verkligen gjort en helomvändningen med mitt liv.

Skillnaden mellan mig och min man är att han kan säga att han är nykter alkoholist om folk frågar varför han inte dricker. Vissa tror även att jag inte dricker i solidaritet till honom?. 

Jag slutade däremot 10 år innan honom för annars hade jag ju dött. 

Men ibland tror folk att jag bara är präktig, aldrig druckit och liknande. Att jag är någon renlevnadsmänniska som tycker alkohol är dåligt. Och ja, jag tycker väl inte alkohol och droger är särskilt bra. Om jag sagt något annat vore det väl ännu konstigare. 

Situationer där jag tvingats säga att jag inte dricker är när folk häller upp vin eller liknande i mitt glas utan att fråga vad jag vill ha. Då kan jag ju inte dricka. 

Samma sak när det har varit tillställningar när någon börjar hälla alkohol på alla. Sånt gillar jag absolut inte heller. 

Jag väljer bort sånt i omsorg för mig själv och min egna nykterhet. Men jag vill inte ses som präktig. Hur gör man? 

• Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Millan) skrev 2024-08-28 11:47:06 följande:

Men jisses...vad har du för "folk" omkring dig?  Menar du att de tror att du är "renlevnadsmänniska" för du inte dricker Eller är det vad DU tror att de tänker?

Inte behöver du ljuga ihop någonting, tala bara tydligt om att du inte ska ha alkohol Och fattar de inte så är det deras problem.

Vissa har velat kategorisera mig i ett sådant fack som renlevnadsperson... att jag säkert håller på med nyandlighet eller något 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 11:49:23 följande:
    Vissa har velat kategorisera mig i ett sådant fack som renlevnadsperson... att jag säkert håller på med nyandlighet eller något 
    Har de sagt det uttryckligen till dig?
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Hh) skrev 2024-08-28 11:51:16 följande:
    Har de sagt det uttryckligen till dig?
    Ja en del säger det ju skämtsamt. Men det finns ändå en underton av att jag är extrem när det kommer till att inte dricka alls. 
  • Anonym (Jen)

Du ska sk*ta i vad folk säger för dravel och vara STOLT att du tagit dig ur ett missbruk,  gäller även din man såklart.  Ni är BÄST,  punkt!

• Anonym (Love)

Ta bilen till alla tillställningar, och sen hänvisa till att du kör. Problemet löst.

• Anonym (Lydia)

Jag dricker ytterst sällan alkohol, har aldrig rökt cigaretter eller provat droger. Dessutom är jag vegetarian. Av de här livsvalen är det bara droger och tobak som jag avstår från primärt av hälsoskäl. Men det vet ju inte folk utan de tror att jag är en nyandlig hälsofriskus utan dess like. Jag sminkar mig inte heller. Det gör ju inte saken bättre!  

Jag har lärt mig att gilla läget. De som känner mig vet vem jag är och man kan ju bli misstagen för betydligt värre saker än nyandlig hurtbulle. 

• septembermamma2022

Säg bara "nej tack, jag tål inte alkohol". Du behöver inte gå in på detaljer om det känns obekvämt. Att man inte tål nåt bör de flesta godta som skäl för att man låter bli. Och i ditt fall är det ju också sant.

• Core

Jag har ingen historik av problem, men tar nyktra perioder emellanåt.

Antingen är du bara tydlig i ett nej, men jag förstår dig även om folk är rabiata och skriver att man inte BORDE eller SKA förklara sig är inte sociala sammanhang alltid så enkla.

Säg att du valde bort alkohol, av hälsoskäl för länge sedan. De flesta backar då

• Anonym (Markförstärkning)

Inget fel att bli uppfattad som präktig. Det är kanske din inställning till ordet du behöver omvärdera.

• Anonym (Sally)

Tänkte först att du nog var rätt ung, men sen såg jag att du skrivit att du slutat dricka för 10 år sen, annars skulle du dött.
    När jag var yngre, 20-25 år, var det en del som var påstridiga  att man skulle dricka.   De blev rakt ut provocerade av att jag valde att beställa cola eller vatten efter typ 3 glas vin.   
    Och om jag avstått från alkohol vid tillställningar, så tog de för givet att jag var gravid.  
    Jag tycker det är märkligt att ifrågasätta vad någon väljer att dricka.   Jag menar, bara för att man tar en fika så måste man inte dricka kaffe tex?   
    Jag tycker absolut inte att du behöver förklara dig alls inför andra.   
    Att de häller upp alkohol i allas glas utan att fråga,  är som att hälla upp kaffe till alla utan att fråga om de vill ha.
    Jag personligen skulle inte bry mig om jag uppfattas som präktig pga att jag väljer alkoholfritt.

• Räkan77

Beställ in chips eller pommes till läsken så kommer ingen tro att du är en renlevnadsmänniska!

Nej, men på allvar så sitter det här till största delen i ditt huvud eller så umgås du med omogna halv/helalkoholister och det kanske inte är det bästa umgänget för dig.

• Anonym (nej)

Tycker du ska sluta bry dig så mycket om andra ser dig som renlevnadsmänniska och som präktig, kan det vara i din personlighet att du iaf delvis innan föll in i missbruk för du hade inte starkare gränser mot vad andra tyckte eller inte tyckte om dig? jag frågar för jag har ett ex, f.d. alkoholist, och andra jag kände från den tiden som föll för grupptryck, de ville vara coola. Jag har aldrig fallit för grupptryck. Jag fjäskar mkt mindre mot andra. Jag blir inte så lätt stressad när andra i min omgivning blir det, ska pleasa. Jag har också varit den tråkiga som satt handen för glaset när någon ska hälla upp. Jag bryr mig inte. Det är det du måste öva upp. 

• Anonym (J)

Jag dricker inte heller, bortsett från någon enstaka gång. Men jag är ingen alkolist och aldrig varit. Jag mår bara dåligt av alkohol (får världens hjärtklappning, kan inte sova , får jäkligt ont i tänderna så jag inte kan äta på en vecka osv) och märker inte heller någon skillnad på mig full som nykter så spela roll. 

I min killes släkt är det många som är alkolister i princip. Dricker man inte där så får man blickar. Och skitsnack. Flera gånger har jag fått höra när jag tex gått ut i köket så pratar man om mig, tex ?vad är det med henne?? Och jag har ifrågasatt detta och fått fram att det varit därför. Men framför mig säger de bara att jag är så duktig. 

Helt otroligt tråkig inställning folk har. Att om man inte dricker så skulle man vara knäpp på nåt vis. Inga i mina egna ungängeskretsar är sådana. Inga av mina vänner eller familj bryr sig . De skiter väl fullständigt om man dricker eller ej. Samma med mig. Huvudsaken är att man är där. Och har kul.   

• Anonym (J)

Sen, vad är det för fel i att vara präktig? Duktig? det är fasen bara avundsjuka av folk som inte kan hantera spriten själva. 

• Anonym (J)
    Anonym (nej) skrev 2024-08-29 06:43:10 följande:

Tycker du ska sluta bry dig så mycket om andra ser dig som renlevnadsmänniska och som präktig, kan det vara i din personlighet att du iaf delvis innan föll in i missbruk för du hade inte starkare gränser mot vad andra tyckte eller inte tyckte om dig? jag frågar för jag har ett ex, f.d. alkoholist, och andra jag kände från den tiden som föll för grupptryck, de ville vara coola. Jag har aldrig fallit för grupptryck. Jag fjäskar mkt mindre mot andra. Jag blir inte så lätt stressad när andra i min omgivning blir det, ska pleasa. Jag har också varit den tråkiga som satt handen för glaset när någon ska hälla upp. Jag bryr mig inte. Det är det du måste öva upp. 

Det är ett jäkla grupptryck har jag också märkt i sådan kretsar. Min kille drack för mycket. Har nu slutat. Fy helsike vad folk i den släkten gnäller, när det inte dricks. Och umgås utan att dricka? Va! Nej nej, det går inte. Är det barnkalas, då ska det drickas. Inte en enda ballong är det eller tårta, fokus är på alkoholen. 

Helt otroligt. 

En annan är uppvuxen med en mamma som söp skallen av sig ständigt. Kastade glas om helgerna och skrek. Men en pappa som var emot alkohol. Men det var väl klart, när han fick hålla koll på henne. Men i min släkt är det iallafall inte konstigt att inte dricka. Inte på pappas sida iallafall. Men mammas är. Det ÄR ju konstigt där det finns problem med alkoholen verkar det som. De som inte har bryr sig inte. 

• Anonym (raka rör)

"Min kropp mår inte bra av alkohol, varför vill du att jag ska må illa för?"

Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?