• Anonym (Erika)

Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?

Jag och min man är nyktra alkoholister. Jag har även hållt på mycket med droger också. Jag har verkligen gjort en helomvändningen med mitt liv.

Skillnaden mellan mig och min man är att han kan säga att han är nykter alkoholist om folk frågar varför han inte dricker. Vissa tror även att jag inte dricker i solidaritet till honom?. 

Jag slutade däremot 10 år innan honom för annars hade jag ju dött. 

Men ibland tror folk att jag bara är präktig, aldrig druckit och liknande. Att jag är någon renlevnadsmänniska som tycker alkohol är dåligt. Och ja, jag tycker väl inte alkohol och droger är särskilt bra. Om jag sagt något annat vore det väl ännu konstigare. 

Situationer där jag tvingats säga att jag inte dricker är när folk häller upp vin eller liknande i mitt glas utan att fråga vad jag vill ha. Då kan jag ju inte dricka. 

Samma sak när det har varit tillställningar när någon börjar hälla alkohol på alla. Sånt gillar jag absolut inte heller. 

Jag väljer bort sånt i omsorg för mig själv och min egna nykterhet. Men jag vill inte ses som präktig. Hur gör man? 

• Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:06:52 följande:
    Kan ju handla om att man träffar folk man inte känner. Man går en kurs och så går man ut på krogen sista tillfället säger vi. 
    Vid sådana tillfällen brukar jag avstå från alkohol eftersom jag bara blir trött och tråkig när jag dricker. Du får gärna låna den förklaringen av mig om du vill.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (F)
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:44:56 följande:

Detta kan variera men det kan ju vara folk som garvar och säger va fan ska du sitta här och dricka ramlösa, jag beställer in vin till dig. Det kan vara folk som undrar om jag är gravid och sedan vill ha svar, börjar fiska om jag försöker bli gravid och därför inte dricker. Informerar om att man kan dricka alkohol första tiden av en graviditet så det är inga problem. 

lite sånt här. 

Då är det bara att beklaga att du umgås med omogna personer, frivilligt eller ofrivilligt. Hade jag fått dessa reaktioner hade jag bara bytt samtalsämne. Du behöver inte vare sig förklara eller försvara.
  • Anonym (s)

Föregå genom att fråga vad de har för alkoholfria alternativ.

• jeolpeol

Du ska inte behöva förklara eller ursäkta dig. Jag dricker inte heller och i mitt kompisgäng är det tre stycken till som inte dricker. Vad de har för orsaker till att inte dricka vet jag inte ens, det är deras ensak.

Om någon försöker bjuda mig på alkohol säger jag bara "nej tack, jag dricker inte alkohol" och blir det någon fråga om varför jag inte dricker så svarar jag "för att jag inte vill".
    Om du kör bil går ju också det att använda som förklaring om någon är påstridig. Eller att du ska upp och jobba tidigt nästa morgon, eller hälsa på familjen och inte vill vara bakis.

Men om det är någon som försöker tvinga på dig alkohol så ser jag det som en varningsflagga. Varför vill de att du ska dricka när du redan sagt nej? Finns det andra saker de kan tänkas försöka tvinga på dig?

• Anonym (Normal dvs dricker inte alkohol)

Säg bara "Jag har hört att man blir fet och ful av alkohol och med alla varnande exempel på det här stället är det säkrast att avstå". Cool

• Anonym (Hälsa)

Kan du inte bara säga att du inte kan dricka av hälsoskäl (sant) och OM de frågar vidare så bara svara att det inte är något du vill prata om. Så får de väl tro att du tar någon särskild medicin eller något eller har fel på njurarna, vad vet jag?

• Anonym (Millan)

Men jisses...vad har du för "folk" omkring dig?  Menar du att de tror att du är "renlevnadsmänniska" för du inte dricker Eller är det vad DU tror att de tänker?

Inte behöver du ljuga ihop någonting, tala bara tydligt om att du inte ska ha alkohol Och fattar de inte så är det deras problem.

• Anonym (Öh)
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:44:56 följande:

Detta kan variera men det kan ju vara folk som garvar och säger va fan ska du sitta här och dricka ramlösa, jag beställer in vin till dig. Det kan vara folk som undrar om jag är gravid och sedan vill ha svar, börjar fiska om jag försöker bli gravid och därför inte dricker. Informerar om att man kan dricka alkohol första tiden av en graviditet så det är inga problem. 

lite sånt här. 

Fattar inte problemet, varför kan du inte bara säga att du är nykter alkoholist så dom vet att de inte ska erbjuda dig den typen av dricka?
    Det är bättre och vara öppen om att man inte dricker och varför så slipper man sådana situationer och onödigt trugande.

Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?