Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?

Jag dricker inte heller, bortsett från någon enstaka gång. Men jag är ingen alkolist och aldrig varit. Jag mår bara dåligt av alkohol (får världens hjärtklappning, kan inte sova , får jäkligt ont i tänderna så jag inte kan äta på en vecka osv) och märker inte heller någon skillnad på mig full som nykter så spela roll. 

I min killes släkt är det många som är alkolister i princip. Dricker man inte där så får man blickar. Och skitsnack. Flera gånger har jag fått höra när jag tex gått ut i köket så pratar man om mig, tex ?vad är det med henne?? Och jag har ifrågasatt detta och fått fram att det varit därför. Men framför mig säger de bara att jag är så duktig. 

Helt otroligt tråkig inställning folk har. Att om man inte dricker så skulle man vara knäpp på nåt vis. Inga i mina egna ungängeskretsar är sådana. Inga av mina vänner eller familj bryr sig . De skiter väl fullständigt om man dricker eller ej. Samma med mig. Huvudsaken är att man är där. Och har kul.   

• Anonym (J)

Sen, vad är det för fel i att vara präktig? Duktig? det är fasen bara avundsjuka av folk som inte kan hantera spriten själva. 

• Anonym (J)
    Anonym (nej) skrev 2024-08-29 06:43:10 följande:

Tycker du ska sluta bry dig så mycket om andra ser dig som renlevnadsmänniska och som präktig, kan det vara i din personlighet att du iaf delvis innan föll in i missbruk för du hade inte starkare gränser mot vad andra tyckte eller inte tyckte om dig? jag frågar för jag har ett ex, f.d. alkoholist, och andra jag kände från den tiden som föll för grupptryck, de ville vara coola. Jag har aldrig fallit för grupptryck. Jag fjäskar mkt mindre mot andra. Jag blir inte så lätt stressad när andra i min omgivning blir det, ska pleasa. Jag har också varit den tråkiga som satt handen för glaset när någon ska hälla upp. Jag bryr mig inte. Det är det du måste öva upp. 

Det är ett jäkla grupptryck har jag också märkt i sådan kretsar. Min kille drack för mycket. Har nu slutat. Fy helsike vad folk i den släkten gnäller, när det inte dricks. Och umgås utan att dricka? Va! Nej nej, det går inte. Är det barnkalas, då ska det drickas. Inte en enda ballong är det eller tårta, fokus är på alkoholen. 

Helt otroligt. 

En annan är uppvuxen med en mamma som söp skallen av sig ständigt. Kastade glas om helgerna och skrek. Men en pappa som var emot alkohol. Men det var väl klart, när han fick hålla koll på henne. Men i min släkt är det iallafall inte konstigt att inte dricka. Inte på pappas sida iallafall. Men mammas är. Det ÄR ju konstigt där det finns problem med alkoholen verkar det som. De som inte har bryr sig inte. 

Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?