• Anonym (Erika)

Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?

Jag och min man är nyktra alkoholister. Jag har även hållt på mycket med droger också. Jag har verkligen gjort en helomvändningen med mitt liv.

Skillnaden mellan mig och min man är att han kan säga att han är nykter alkoholist om folk frågar varför han inte dricker. Vissa tror även att jag inte dricker i solidaritet till honom?. 

Jag slutade däremot 10 år innan honom för annars hade jag ju dött. 

Men ibland tror folk att jag bara är präktig, aldrig druckit och liknande. Att jag är någon renlevnadsmänniska som tycker alkohol är dåligt. Och ja, jag tycker väl inte alkohol och droger är särskilt bra. Om jag sagt något annat vore det väl ännu konstigare. 

Situationer där jag tvingats säga att jag inte dricker är när folk häller upp vin eller liknande i mitt glas utan att fråga vad jag vill ha. Då kan jag ju inte dricka. 

Samma sak när det har varit tillställningar när någon börjar hälla alkohol på alla. Sånt gillar jag absolut inte heller. 

Jag väljer bort sånt i omsorg för mig själv och min egna nykterhet. Men jag vill inte ses som präktig. Hur gör man? 

• Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?
  • Anonym

Som i det andra stycket i din egen ts.

• Fjäril kär

Hänvisa till ditt eget tidigare beroende som din man gör. Det är det mest effektiva sättet . 
    Vem som varit nykter kortast/längst är oviktigt.  Det viktigaste är att man står för det. 
    Stå upp för att du också är nykter missbrukare.  

• Anonym (Erika)
    Fjäril kär skrev 2024-08-28 09:00:26 följande:

Hänvisa till ditt eget tidigare beroende som din man gör. Det är det mest effektiva sättet . 
    Vem som varit nykter kortast/längst är oviktigt.  Det viktigaste är att man står för det. 
    Stå upp för att du också är nykter missbrukare.  

Skulle aldrig göra detta. Det är privat och är stigmatiserat. 

Handlar inte om vad man kan stå för och inte. Jag pratar inte om detta. 

• SmulanFnulan
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:02:07 följande:

Då får du fortsätta att uppfattas som präktig? Sammanhangen du vistas i verkar extremt konstiga (WT deluxe). Jag skulle aldrig få följdfrågor varför jag hellre dricker alkoholfritt eftersom det är normalt bland de jag umgås med.
  • Anonym (Erika)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-28 09:04:53 följande:
    Då får du fortsätta att uppfattas som präktig? Sammanhangen du vistas i verkar extremt konstiga (WT deluxe). Jag skulle aldrig få följdfrågor varför jag hellre dricker alkoholfritt eftersom det är normalt bland de jag umgås med.
    Kan ju handla om att man träffar folk man inte känner. Man går en kurs och så går man ut på krogen sista tillfället säger vi. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:02:07 följande:

Då kanske det är dags att börja göra något åt det ? För hur du än gör kommer du alltid tillbaks till orsaken när folk frågar och trugar.   
    Kan din man så kan du. 
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:06:52 följande:
    Kan ju handla om att man träffar folk man inte känner. Man går en kurs och så går man ut på krogen sista tillfället säger vi. 
    "Jag har valt att inte dricka av olika skäl som jag inte vill prata om"  
  • Anonym (P)

Du behöver inte berätta om ditt missbruk. Det räcker kanske att säga att du genom åren haft en lite problematiskt relation till alkohol och att du därför inte dricker, eller att du som ung tyckte lite för mycket om alkohol och därför valde att sluta dricka helt.

• SmulanFnulan
    Anonym (Erika) skrev 2024-08-28 09:06:52 följande:
    Kan lova dig att ingen i det sällskapet bryr sig om du dricker lättöl eller starksprit till maten. Det är din egen hjärna som spökar.
  • Anonym (Isy)

Du har ingen skyldighet att berätta för andra om varför du inte dricker. Säg bara: Nej tack, jag gillar inte alkohol.
    Så trött på att man ska anses präktig för att man inte dricker! För min del handlar det bara om smaken, jag gillar den inte, så varför ska jag dricka vin tex? Ändå tjatar folk ibland om att man måste dricka pga socialt? 

Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?