Inlägg från: Anonym (Erika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erika)

Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?

Jag och min man är nyktra alkoholister. Jag har även hållt på mycket med droger också. Jag har verkligen gjort en helomvändningen med mitt liv.

Skillnaden mellan mig och min man är att han kan säga att han är nykter alkoholist om folk frågar varför han inte dricker. Vissa tror även att jag inte dricker i solidaritet till honom?. 

Jag slutade däremot 10 år innan honom för annars hade jag ju dött. 

Men ibland tror folk att jag bara är präktig, aldrig druckit och liknande. Att jag är någon renlevnadsmänniska som tycker alkohol är dåligt. Och ja, jag tycker väl inte alkohol och droger är särskilt bra. Om jag sagt något annat vore det väl ännu konstigare. 

Situationer där jag tvingats säga att jag inte dricker är när folk häller upp vin eller liknande i mitt glas utan att fråga vad jag vill ha. Då kan jag ju inte dricka. 

Samma sak när det har varit tillställningar när någon börjar hälla alkohol på alla. Sånt gillar jag absolut inte heller. 

Jag väljer bort sånt i omsorg för mig själv och min egna nykterhet. Men jag vill inte ses som präktig. Hur gör man? 

• Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?
  • Anonym (Erika)
    Fjäril kär skrev 2024-08-28 09:00:26 följande:

Hänvisa till ditt eget tidigare beroende som din man gör. Det är det mest effektiva sättet . 
    Vem som varit nykter kortast/längst är oviktigt.  Det viktigaste är att man står för det. 
    Stå upp för att du också är nykter missbrukare.  

Skulle aldrig göra detta. Det är privat och är stigmatiserat. 

Handlar inte om vad man kan stå för och inte. Jag pratar inte om detta. 

• Anonym (Erika)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-28 09:04:53 följande:
    Då får du fortsätta att uppfattas som präktig? Sammanhangen du vistas i verkar extremt konstiga (WT deluxe). Jag skulle aldrig få följdfrågor varför jag hellre dricker alkoholfritt eftersom det är normalt bland de jag umgås med.
    Kan ju handla om att man träffar folk man inte känner. Man går en kurs och så går man ut på krogen sista tillfället säger vi. 
  • Anonym (Erika)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-28 09:12:10 följande:
    Kan lova dig att ingen i det sällskapet bryr sig om du dricker lättöl eller starksprit till maten. Det är din egen hjärna som spökar.
    Jag dricker inte lättöl heller. Jag dricker inte heller substitut
  • Anonym (Erika)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-28 09:17:53 följande:
    Har du några diagnoser? Du verkar tolka allt bokstavligt.
    Nja, jag vet att många tycker att man ska dricka substitut för då märks det ju inte lika tydligt. Trodde det var så du menade. 

Och om folk inte bryr sig så hade inte detta varit ett problem. Nu bryr sig ju folk, så det är inte mina hjärnspöken heller. Om jag hade druckit substitut så hade detta inte varit uppenbart för alla om man tar ett glas alkoholfritt vin i en bar och minglar. Många som inte har stor erfarenhet av nyktra alkoholister tror att alla nyktra alkoholister kan göra detta? 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (F) skrev 2024-08-28 09:39:38 följande:
    Men vilka bryr sig och hur visar de det? Vad menar du att de gör när du säger att du vill dricka något annat?

Detta kan variera men det kan ju vara folk som garvar och säger va fan ska du sitta här och dricka ramlösa, jag beställer in vin till dig. Det kan vara folk som undrar om jag är gravid och sedan vill ha svar, börjar fiska om jag försöker bli gravid och därför inte dricker. Informerar om att man kan dricka alkohol första tiden av en graviditet så det är inga problem. 

lite sånt här. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (Millan) skrev 2024-08-28 11:47:06 följande:

Men jisses...vad har du för "folk" omkring dig?  Menar du att de tror att du är "renlevnadsmänniska" för du inte dricker Eller är det vad DU tror att de tänker?

Inte behöver du ljuga ihop någonting, tala bara tydligt om att du inte ska ha alkohol Och fattar de inte så är det deras problem.

Vissa har velat kategorisera mig i ett sådant fack som renlevnadsperson... att jag säkert håller på med nyandlighet eller något 
  • Anonym (Erika)
    Anonym (Hh) skrev 2024-08-28 11:51:16 följande:
    Har de sagt det uttryckligen till dig?
    Ja en del säger det ju skämtsamt. Men det finns ändå en underton av att jag är extrem när det kommer till att inte dricka alls. 
Svar på tråden Slippa uppfattas som renlevnadsmänniska?