• Anonym (Namn)

Utdöda namn

Vilka fler namn finns det förutom Augusta, Eugenia, Albertina och Gustafa som är utdöda? 

• Svar på tråden Utdöda namn
  • Cathariiina
    OlgaElvira skrev 2024-08-28 10:58:31 följande:

Vänta bara, snart blir Hulda, Berna, Berta, Bernhard, Konrad och Valdemar tillbaka. Det brukar vara 100-1120 år mellan namntrenderna numera. Därefter kommer nog dubbelnamnen tillbaka. Tänk när det blir flera små Maj-Lis, Gun-Marie, Sven-Erik och Lars-Håkan som börjar första klass.

Bernhard är fint, jag tänker på den helige Bernhard av Clairvaux bland annat. Men det låter även väldigt starkt, manligt och germanskt! Kortformen Bert är ju däremot det töntigaste namnet som finns, så jag skulle inte våga ta det av den anledningen, kanske.
  • Anonym (PP)

Utdöda är tveksamt och namn återkommer ju. När jag var liten hette grannpojken Oskar och jag tyckte sååå synd om honom, där fick jag haha.

Eilert
    Sigyn
    Volmert
    Vilhelmina

• Anonym (Fixi)

Tja, jag känner redan barn som är över 10 som heter Valdemar och Hulda!

OlgaElvira skrev 2024-08-28 10:58:31 följande:

Vänta bara, snart blir Hulda, Berna, Berta, Bernhard, Konrad och Valdemar tillbaka. Det brukar vara 100-1120 år mellan namntrenderna numera. Därefter kommer nog dubbelnamnen tillbaka. Tänk när det blir flera små Maj-Lis, Gun-Marie, Sven-Erik och Lars-Håkan som börjar första klass.

• Aniiee

Roade mig med att gå igenom alla namn jag har för döpta i en region i Sverige i Juli 1924. Dessa namn hittade jag som bärs av mindre än 10 personer idag (så väldigt ovanliga, men inte helt utdöda):

Antal som bär namnet idag inom parentes

Härta (5 personer)

Vallner (10 personer)

Slänger med Edur också (11 personer)

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Scb namnsök) skrev 2024-08-28 00:05:49 följande:

1649 personer heter Augusta.
    1673 personer heter Eugenia.
    1168 personer heter Albertina.
    5 personer heter Gustafa, 364 heter Gustava.

Utdöda namn?

Det är ingen som döper barn til dem namnet nu för tiden. Antar att dem är jättegamla och har det som andra namn.  
  • Anonym (Namn)
    Cathariiina skrev 2024-08-28 11:06:11 följande:
    Bernhard är fint, jag tänker på den helige Bernhard av Clairvaux bland annat. Men det låter även väldigt starkt, manligt och germanskt! Kortformen Bert är ju däremot det töntigaste namnet som finns, så jag skulle inte våga ta det av den anledningen, kanske.
    Jöns är också utdött och lika illa som Bert. 
  • Anonym (Ratsit)
    Anonym (Namn) skrev 2024-08-28 14:22:56 följande:
    Det är ingen som döper barn til dem namnet nu för tiden. Antar att dem är jättegamla och har det som andra namn.  
    Ratsit (som bara har med från 16 år och uppåt, så alla namn som har färre antal än SCB har alltså personer under 16 år med namnen):

Augusta: 1298, så färre än SCB.
    Eugenia: 1489, färre än SCB 
    Albertina: 896, färre än SCB 
    Gustava: 295, färre än SCB 
    Gustafa: 4, färre än SCB 

Så, alla namn har minst en person under 16 med namnet.
  • Cathariiina
    Anonym (Ratsit) skrev 2024-08-28 14:59:25 följande:
    Ratsit (som bara har med från 16 år och uppåt, så alla namn som har färre antal än SCB har alltså personer under 16 år med namnen):

Augusta: 1298, så färre än SCB.
    Eugenia: 1489, färre än SCB 
    Albertina: 896, färre än SCB 
    Gustava: 295, färre än SCB 
    Gustafa: 4, färre än SCB 

Så, alla namn har minst en person under 16 med namnet.
    Det kan vara vuxna personer som tagit bort sig från Ratsit också, det har man rätt att göra. Eller som till och med har skyddad identitet. 

Annars tänker jag att det kan vara andra- och tredjenamn, gamla släktnamn. Om det springer runt någon liten Gustava just nu, så tycker jag synd om flickan...

Eugenia är väl dock inte så illa, det är stiligt. Problemet med Eugén är att det är lite feminint/fjolligt, men det problemet finns ju inte med motsvarande tjejnamn. Och Eugenie är riktigt fint, tycker jag. Jag kan tänka mig två systrar som heter Eugenie och Desirée! Glad
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-08-28 15:47:07 följande:
    Det kan vara vuxna personer som tagit bort sig från Ratsit också, det har man rätt att göra. Eller som till och med har skyddad identitet. 

Annars tänker jag att det kan vara andra- och tredjenamn, gamla släktnamn. Om det springer runt någon liten Gustava just nu, så tycker jag synd om flickan...

Eugenia är väl dock inte så illa, det är stiligt. Problemet med Eugén är att det är lite feminint/fjolligt, men det problemet finns ju inte med motsvarande tjejnamn. Och Eugenie är riktigt fint, tycker jag. Jag kan tänka mig två systrar som heter Eugenie och Desirée! Glad
    Desirée låter ju nästan som diarré. Det är den associationen man får
Svar på tråden Utdöda namn