Utdöda namn
Vilka fler namn finns det förutom Augusta, Eugenia, Albertina och Gustafa som är utdöda?
Vilka fler namn finns det förutom Augusta, Eugenia, Albertina och Gustafa som är utdöda?
Vänta bara, snart blir Hulda, Berna, Berta, Bernhard, Konrad och Valdemar tillbaka. Det brukar vara 100-1120 år mellan namntrenderna numera. Därefter kommer nog dubbelnamnen tillbaka. Tänk när det blir flera små Maj-Lis, Gun-Marie, Sven-Erik och Lars-Håkan som börjar första klass.
Utdöda är tveksamt och namn återkommer ju. När jag var liten hette grannpojken Oskar och jag tyckte sååå synd om honom, där fick jag haha.
Eilert
Sigyn
Volmert
Vilhelmina
Tja, jag känner redan barn som är över 10 som heter Valdemar och Hulda!
Vänta bara, snart blir Hulda, Berna, Berta, Bernhard, Konrad och Valdemar tillbaka. Det brukar vara 100-1120 år mellan namntrenderna numera. Därefter kommer nog dubbelnamnen tillbaka. Tänk när det blir flera små Maj-Lis, Gun-Marie, Sven-Erik och Lars-Håkan som börjar första klass.
Roade mig med att gå igenom alla namn jag har för döpta i en region i Sverige i Juli 1924. Dessa namn hittade jag som bärs av mindre än 10 personer idag (så väldigt ovanliga, men inte helt utdöda):
Antal som bär namnet idag inom parentes
Härta (5 personer)
Vallner (10 personer)
Slänger med Edur också (11 personer)
1649 personer heter Augusta.
1673 personer heter Eugenia.
1168 personer heter Albertina.
5 personer heter Gustafa, 364 heter Gustava.
Utdöda namn?