• Anonym (Namn)

Utdöda namn

Vilka fler namn finns det förutom Augusta, Eugenia, Albertina och Gustafa som är utdöda? 

• Svar på tråden Utdöda namn
  • Anonym (Scb namnsök)

1649 personer heter Augusta.
    1673 personer heter Eugenia.
    1168 personer heter Albertina.
    5 personer heter Gustafa, 364 heter Gustava.

Utdöda namn?

• Anonym (Anonym man)

Utdöda namn? Eugenia är ett släktnamn, ja både det och den maskulina varianten Eugenio. nästan alla min morfars barn har detta namn som andra namn

Anonym (Namn) skrev 2024-08-27 23:45:11 följande:
    Utdöda namn

Vilka fler namn finns det förutom Augusta, Eugenia, Albertina och Gustafa som är utdöda? 

• Aniiee

Jag hittade en flicka i en dopbok från 1870-talet som döptes till Choklatia. Eller om det var med d istället för t. Måste anses väl utdött.

Beda vet jag inte hur många som heter idag. Känns väldigt gammaldags. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Scb namnsök)
    Aniiee skrev 2024-08-28 00:37:04 följande:

Jag hittade en flicka i en dopbok från 1870-talet som döptes till Choklatia. Eller om det var med d istället för t. Måste anses väl utdött.

Beda vet jag inte hur många som heter idag. Känns väldigt gammaldags. 

469 personer heter Beda.

Men Choklatia är det 0 st så verkligen utdött.
  • Cathariiina

Alfreda, Björna, Bengta, Berta, Adolfina, Hulda, Hjördis. Och vi får väl hoppas att ingen uppväcker dem igen! Skrattande

• Cathariiina
    Anonym (Anonym man) skrev 2024-08-28 00:32:07 följande:

Utdöda namn? Eugenia är ett släktnamn, ja både det och den maskulina varianten Eugenio. nästan alla min morfars barn har detta namn som andra namn

Nja, den svenska manliga formen är väl snarare Eugén..? Och det är inte utdött, men ovanligt då det låter rätt snobbigt, och kräver ett ovanligt och stiligt efternamn för att kombinationen inte ska bli löjlig. Eugén Jönsson, Eugén Svensson, Eugén Olsson, Eugén Johansson, Eugén Eriksson... nä. Dessutom är det lätt feminint/fjolligt.
  • Fjäril kär
    Cathariiina skrev 2024-08-28 08:00:13 följande:

Alfreda, Björna, Bengta, Berta, Adolfina, Hulda, Hjördis. Och vi får väl hoppas att ingen uppväcker dem igen! Skrattande

Känner flertalet Hjördis och den yngsta är bara 58 år så det är inte heller utdött.  
  • Anonym (Ratsit)
    Cathariiina skrev 2024-08-28 08:00:13 följande:

Antal på SCB som heter:

Hulda: 1645
    Alfreda: 41
    Björna: 7
    Berta: 1311
    Adolfina: 49
    Hjördis: 3222

Så Björna är väl närmast att dö ut i så fall. 5 av dem finns på Ratsit så övriga 2 är väl under 16.
  • Cathariiina
    Fjäril kär skrev 2024-08-28 09:02:28 följande:
    Känner flertalet Hjördis och den yngsta är bara 58 år så det är inte heller utdött.  
    Märkligt, jag har faktiskt aldrig träffat en Hjördis i verkligheten, och då arbetade jag ändå i äldrevården och hemtjänsten som ung. Inte ens där och då fanns det några. Den enda jag ens känner till i modern tid är Hjördis Petterson...
    Anonym (Ratsit) skrev 2024-08-28 09:17:00 följande:
    Antal på SCB som heter:

Hulda: 1645
    Alfreda: 41
    Björna: 7
    Berta: 1311
    Adolfina: 49
    Hjördis: 3222

Så Björna är väl närmast att dö ut i så fall. 5 av dem finns på Ratsit så övriga 2 är väl under 16.

Stackars dom!  Förvånad
  • OlgaElvira

Vänta bara, snart blir Hulda, Berna, Berta, Bernhard, Konrad och Valdemar tillbaka. Det brukar vara 100-1120 år mellan namntrenderna numera. Därefter kommer nog dubbelnamnen tillbaka. Tänk när det blir flera små Maj-Lis, Gun-Marie, Sven-Erik och Lars-Håkan som börjar första klass.

Svar på tråden Utdöda namn