Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Utdöda namn

Alfreda, Björna, Bengta, Berta, Adolfina, Hulda, Hjördis. Och vi får väl hoppas att ingen uppväcker dem igen! Skrattande

• Cathariiina
    Anonym (Anonym man) skrev 2024-08-28 00:32:07 följande:

Utdöda namn? Eugenia är ett släktnamn, ja både det och den maskulina varianten Eugenio. nästan alla min morfars barn har detta namn som andra namn

Nja, den svenska manliga formen är väl snarare Eugén..? Och det är inte utdött, men ovanligt då det låter rätt snobbigt, och kräver ett ovanligt och stiligt efternamn för att kombinationen inte ska bli löjlig. Eugén Jönsson, Eugén Svensson, Eugén Olsson, Eugén Johansson, Eugén Eriksson... nä. Dessutom är det lätt feminint/fjolligt.
  • Cathariiina
    Fjäril kär skrev 2024-08-28 09:02:28 följande:
    Känner flertalet Hjördis och den yngsta är bara 58 år så det är inte heller utdött.  
    Märkligt, jag har faktiskt aldrig träffat en Hjördis i verkligheten, och då arbetade jag ändå i äldrevården och hemtjänsten som ung. Inte ens där och då fanns det några. Den enda jag ens känner till i modern tid är Hjördis Petterson...
    Anonym (Ratsit) skrev 2024-08-28 09:17:00 följande:
    Antal på SCB som heter:

Hulda: 1645
    Alfreda: 41
    Björna: 7
    Berta: 1311
    Adolfina: 49
    Hjördis: 3222

Så Björna är väl närmast att dö ut i så fall. 5 av dem finns på Ratsit så övriga 2 är väl under 16.

Stackars dom!  Förvånad
  • Cathariiina
    OlgaElvira skrev 2024-08-28 10:58:31 följande:

Vänta bara, snart blir Hulda, Berna, Berta, Bernhard, Konrad och Valdemar tillbaka. Det brukar vara 100-1120 år mellan namntrenderna numera. Därefter kommer nog dubbelnamnen tillbaka. Tänk när det blir flera små Maj-Lis, Gun-Marie, Sven-Erik och Lars-Håkan som börjar första klass.

Bernhard är fint, jag tänker på den helige Bernhard av Clairvaux bland annat. Men det låter även väldigt starkt, manligt och germanskt! Kortformen Bert är ju däremot det töntigaste namnet som finns, så jag skulle inte våga ta det av den anledningen, kanske.
  • Cathariiina
    Anonym (Ratsit) skrev 2024-08-28 14:59:25 följande:
    Ratsit (som bara har med från 16 år och uppåt, så alla namn som har färre antal än SCB har alltså personer under 16 år med namnen):

Augusta: 1298, så färre än SCB.
    Eugenia: 1489, färre än SCB 
    Albertina: 896, färre än SCB 
    Gustava: 295, färre än SCB 
    Gustafa: 4, färre än SCB 

Så, alla namn har minst en person under 16 med namnet.
    Det kan vara vuxna personer som tagit bort sig från Ratsit också, det har man rätt att göra. Eller som till och med har skyddad identitet. 

Annars tänker jag att det kan vara andra- och tredjenamn, gamla släktnamn. Om det springer runt någon liten Gustava just nu, så tycker jag synd om flickan...

Eugenia är väl dock inte så illa, det är stiligt. Problemet med Eugén är att det är lite feminint/fjolligt, men det problemet finns ju inte med motsvarande tjejnamn. Och Eugenie är riktigt fint, tycker jag. Jag kan tänka mig två systrar som heter Eugenie och Desirée! Glad
  • Cathariiina
    Anonym (M) skrev 2024-08-28 16:08:12 följande:
    Desirée låter ju nästan som diarré. Det är den associationen man får
    Det är den associationen DU får. 
  • Cathariiina
    Anonym (ooo) skrev 2024-08-29 13:14:49 följande:
    Vi har en Desirée i familjen. Hon är ca 25 år. 

Känner även 2 st Eugenie, men de är båda från Frankrike.

Delphine vet jag en tjej som heter också. Rätt ovanligt i Sverige. 
    Desirée är fint även för betydelsen: "den önskade"! Den latinska versionen finns ju också, men då blir det långt: Desideria.

Delphine måste uttalas på franska för att inte bli samma ord som vattendjuret, och det behärskar inte så många svenskar. Så det skulle jag inte rekommendera. Men på franska är det mycket fint!
  • Cathariiina
    Anonym skrev 2024-08-29 14:49:10 följande:
    Visste en tant när jag var barn på 60/70-talet som hette Gurli, och uttalade det så. Alltså med ljudligt r.
    Skulle inte funka alls idag, folk skulle tro att hon heter Girly - men inte kan uttala det riktigt rätt.
  • Cathariiina
    Anonym (Serafia) skrev 2024-08-30 12:13:14 följande:

Släktforskade för några år sedan och då hade vi ca 20 st Serafia i släktträdet. Alla utom en födda på 1800-talet. Den sista född 1910.

Finns bara 252 med det namnet i Sverige för tillfället, så det är väl så gott som utdött när dessa (förmodade pensionärer) går ut tiden.

Hade en lärarinna på 80-talet som hette Gunlög. Finns bara 373 idag, så det är väl också på väg att dö ut.

Serafia är stiligt, inte alls omöjligt - men det kräver ett stiligt efternamn också. Serafia Olsson fungerar liksom inte... Men Gunlög LÅTER fult, rent ljudmässigt. Namn med u eller ö är ofta fula, och här är det båda. Dessutom är "gun" inget bra led att använda i namn längre (eller som eget namn, bara så: Gun), i och med den engelska betydelsen som alla känner till i Sverige nu. 
  • Cathariiina
    Anonym (ooo) skrev 2024-08-30 12:48:16 följande:

Kom att tänka på det extremt ovanliga namnet Öllegård.

Skådisen Öllegård Wellton hade ju det namnet. Det kan inte vara många som heter. 

Ölleågård är ett efternamn. Hon använde det som artistnamn, men hon var inte döpt till det. Från Wikipedia:

Ingeborg Viola Öllegård Hell, känd under flicknamnet Öllegård Wellton, född 18 april 1932 i Sankt Görans församling i Stockholm, död 26 juni 1991 i Johannes församling i Stockholm, var en svensk skådespelare.
  • Cathariiina
    Anonym (ooo) skrev 2024-08-30 12:57:42 följande:
    Efter lite googlande ser jag att Öllegård är ett danskt förnamn för flickor. De har namnsdag i Danmark 28 februari. 

Men just denna Öllegård kanske hette Öllegård i efternamn, även om hon använde det som ett förnamn. 

Just nu finns det 3 personer i Sverige som heter Öllegård i efternamn och 63 kvinnor som heter det i förnamn. Snittåldern är 73...
    Då måste dessa kvinnor som heter det i förnamn, komma ifrån Danmark? För i Sverige får förnamn inte låta som efternamn eller ortnamn, vilket Öllegård i allra högsta grad gör (båda - efternamn OCH ortnamn).
  • Cathariiina
    Anonym (ooo) skrev 2024-08-30 16:36:09 följande:
    Det är ju lite märkligt när det finns människor som heter t ex Hardy i förnamn (som är ett vanligt engelskt efternamn) och för att inte tala om den där östermalmshoppan som heter Bernadotte i förnamn, Tone Bernadotte Oppenstam. 
    Många brittiska mansnamn kan vara både för- och efternamn, så det är skillnad. Det är kvar sedan ett ett äldre namnskick i England, när barnen (av båda könen) fick sin fars förnamn som efternamn. De la inte till "-son" eller "-daughter" som vi gjorde här, men ibland la de till ett -s: Andrews. Därför låter inte heller nybildade engelska förnamn lika knasiga som efternamn, eller vice versa, som det skulle låta här i Sverige om någon skulle heta Nils i efternamn eller Svensson i förnamn. 

Hon tog namnet Bernadotte i Norge. Hon skulle inte ha fått ta det här, varken som för- eller efternamn. Jag skulle vilja skriva "vem tror hon att hon lurar?", men tyvärr verkar hon lura en del.
  • Cathariiina
    Elin pelin skrev 2024-08-30 14:15:36 följande:

Had een släkting som hette elfrida, inget jag hört någon heta, en ggolong visa att det 2014 fanns 53 som hade det som tilltalsnamn

Jag tycker att de namnen är fina: Elfride, Elfrida, Alfride, Alfrida. Gamla och nordiska - fast med koppling till de brittiska ööarna - samt att man tänker på älvor... något sagomystiskt. Men ändå inte så mycket att det blir knasigt.
Svar på tråden Utdöda namn