cosinus skrev 2024-08-28 13:19:06 följande:
Lugn nu och låt honom svara på frågan, jag ställde den av en anledning till honom. Jag vet att han vill ha kvinnor med lågt BMI men det är också intressant att höra hur han tänker kring fettprocent just för att man kan ha lågt BMI och ändå på inget sätt ligga farligt lågt i fettprocent. Finns folk som vid BMI 18 inte alls är så tunna som många bildsätter sig.
Min egen dotter (vuxen) är t ex en sådan som kring BMI 18 ser helt hälsosam ut. Det sticker inte ut något någonstans. Men hon är kort och väldigt tunn i kroppen i dess grundkonstruktion.
Jag har sagt det tidigare. Att jag anser att fettprocent är ett bättre mått än bmi. Men väldigt få har koll på sin fettprocent. De flesta kan dock räkna ut sin bmi och därför pratar jag mer om bmi.
Din dotter är ett klockrent exempel. De är många som tror att bara för att ben sticker ut har man anorexia. Vilket blir sjukt i andra änden där folk använder Skinny-shaming. Sagt fullt friska personer äter allt möjligt skräp för att tjocka till sig. Sjukt är det när det är övervikten som är det stora problemet i samhället.