• Zinow

    Förskolepedagoger visar ej intresse i mitt barn (inskolning)?

    Nyligen så började vi skola in vår dotter som 1 år.

    Rent generellt så ansåg vi att detta var lite tidigt, då hon varken kan gå än eller prata (vilket vi inte stressar heller). Enda var att vi ville få en garanterad plats och har även satt upp ett bra schema där hon enbart kommer att gå 15h/vecka.

    Inskolningen började denna vecka och har gått relativt bra. Hon visar intresse i andra barn samt miljön som erbjuds. 

    Det enda som jag anser vara otroligt märkligt, det är pedagogerna inte direkt visar superstort intresse i vår dotter?De har knappast suttit ner och försökt charma henne överhuvudtaget?


    Jag anser att för att en inskolning ska gå bra, så behöver ens egna barn hitta en trygg punkt i denna nya och utmanande miljön, som inte är hennes föräldrar? Det är verkligen A och O ?

    Givetvis förstår jag att de inte kan spendera all tid med henne, men de har varken ställt frågorna kring hur hon är, vad hon gillar e.t.c. 

    Inskolningen är planerad att ta ca. 2 veckor, och första veckan är snart förbi och det känns inte alls tryggt och har ej sett några framsteg, varken hos vår dotter, vår egna trygghet med att faktiskt lämna henne eller från förskolan själva.

    Är detta relativt normalt beteende som är förväntad eller hur ska jag gå tillväga här? 

  • Svar på tråden Förskolepedagoger visar ej intresse i mitt barn (inskolning)?
  • Anonym (kajsa)
    Zinow skrev 2024-08-22 11:05:14 följande:
    Förskolepedagoger visar ej intresse i mitt barn (inskolning)?

    Nyligen så började vi skola in vår dotter som 1 år.

    Rent generellt så ansåg vi att detta var lite tidigt, då hon varken kan gå än eller prata (vilket vi inte stressar heller). Enda var att vi ville få en garanterad plats och har även satt upp ett bra schema där hon enbart kommer att gå 15h/vecka.

    Inskolningen började denna vecka och har gått relativt bra. Hon visar intresse i andra barn samt miljön som erbjuds. 

    Det enda som jag anser vara otroligt märkligt, det är pedagogerna inte direkt visar superstort intresse i vår dotter?De har knappast suttit ner och försökt charma henne överhuvudtaget?


    Jag anser att för att en inskolning ska gå bra, så behöver ens egna barn hitta en trygg punkt i denna nya och utmanande miljön, som inte är hennes föräldrar? Det är verkligen A och O ?

    Givetvis förstår jag att de inte kan spendera all tid med henne, men de har varken ställt frågorna kring hur hon är, vad hon gillar e.t.c. 

    Inskolningen är planerad att ta ca. 2 veckor, och första veckan är snart förbi och det känns inte alls tryggt och har ej sett några framsteg, varken hos vår dotter, vår egna trygghet med att faktiskt lämna henne eller från förskolan själva.

    Är detta relativt normalt beteende som är förväntad eller hur ska jag gå tillväga här? 


    Alltså, hon kan inte prata men har ändå berättat detta för er?

    Du vet ju inte ett dugg om vad de gör när ni inte är där, vad de pratar med henne om osv. Och vadå framsteg? Hon är ett år, och har varit där en vecka. Vad trodde du skulle hända på dessa få timmar, där ni föräldrar dessutom är med den större delen av tiden?

    Tror du har alldeles för höga krav på vad de gör på förskolan. Hon kommer att utvecklas där i sin takt, men det sker inga mirakel där. 
  • Anonym (Byt!)

    Byt förskola!

    Jag hade samma känsla när vi skulle skola in på första dagiset, och avbröt inskolningen efter 10 dagar. Personalen sa knappt hej när vi kom och ingen engagerade sig i mitt barn överhuvudtaget.

    På nya dagiset var all personal engagerad och pratade med barnen på ett helt annat sätt och vår blyga unge blommade ut. Första dagiset tvingades senare stänga pga brister, så magkänslan var rätt. 

  • Anonym (zinow)
    Anonym (kajsa) skrev 2024-08-22 11:12:27 följande:
    Alltså, hon kan inte prata men har ändå berättat detta för er?

    Du vet ju inte ett dugg om vad de gör när ni inte är där, vad de pratar med henne om osv. Och vadå framsteg? Hon är ett år, och har varit där en vecka. Vad trodde du skulle hända på dessa få timmar, där ni föräldrar dessutom är med den större delen av tiden?

    Tror du har alldeles för höga krav på vad de gör på förskolan. Hon kommer att utvecklas där i sin takt, men det sker inga mirakel där. 
    Jag förväntar mig inte några mirakel, men att ha en grundläggande förväntan på att pedagogerna åtminstone försöker lära känna ens barn känns ändå rimligt. När vi säger att vi inte ser några framsteg, handlar det om att vi som föräldrar märker och känner av hur "bekvämt" vårt barn är i situationen.
    Det är naturligt för föräldrar att reagera om de personer som ansvarar för ens barn inte verkar engagerade i att lära känna barnet. Det är en viktig del av deras uppgift och avgörande för att skapa en trygg och positiv miljö för barnets utveckling.
  • Anonym (zinow)
    Anonym (Byt!) skrev 2024-08-22 11:17:03 följande:

    Byt förskola!

    Jag hade samma känsla när vi skulle skola in på första dagiset, och avbröt inskolningen efter 10 dagar. Personalen sa knappt hej när vi kom och ingen engagerade sig i mitt barn överhuvudtaget.

    På nya dagiset var all personal engagerad och pratade med barnen på ett helt annat sätt och vår blyga unge blommade ut. Första dagiset tvingades senare stänga pga brister, så magkänslan var rätt. Ja, tyvärr har vi en liknande upplevelse. Just nu försöker vi ha lite tålamod och hoppas att det kanske vänder snart. Men om det inte gör det, då finns det ingen tvekan om att vi kommer att byta.


  • Anonym (zinow)
    Anonym (Byt!) skrev 2024-08-22 11:17:03 följande:

    Byt förskola!

    Jag hade samma känsla när vi skulle skola in på första dagiset, och avbröt inskolningen efter 10 dagar. Personalen sa knappt hej när vi kom och ingen engagerade sig i mitt barn överhuvudtaget.

    På nya dagiset var all personal engagerad och pratade med barnen på ett helt annat sätt och vår blyga unge blommade ut. Första dagiset tvingades senare stänga pga brister, så magkänslan var rätt. 


    Ja, tyvärr har vi en liknande upplevelse. Just nu försöker vi ha lite tålamod och hoppas att det kanske vänder snart. Men om det inte gör det, då finns det ingen tvekan om att vi kommer att byta.
  • Anonym (Byt!)

    Jag glömde skriva, det dåliga dagiset var en förvaringsplats för barn. Det bra dagiset jobbade jättemycket med pedagogik, utmaningar på åldersadekvat nivå och bara en sådan sak att innan lunch fick de alltid som förrätt ett grönsaksfat med en vanlig grönsak som gurka, en ovanlig grönsak som lila morot och en baljväxt. Detta för att de skulle få prova på olika grönsaker och det var olika varje dag. Det är guld värt idag med en unge som ändå alltid glatt äter kikärtor eller bönor om inget annat går ned.

  • Anonym (kajsa)
    Anonym (zinow) skrev 2024-08-22 11:20:48 följande:
    Jag förväntar mig inte några mirakel, men att ha en grundläggande förväntan på att pedagogerna åtminstone försöker lära känna ens barn känns ändå rimligt. När vi säger att vi inte ser några framsteg, handlar det om att vi som föräldrar märker och känner av hur "bekvämt" vårt barn är i situationen.
    Det är naturligt för föräldrar att reagera om de personer som ansvarar för ens barn inte verkar engagerade i att lära känna barnet. Det är en viktig del av deras uppgift och avgörande för att skapa en trygg och positiv miljö för barnets utveckling.
    Fast ni har ju bara varit där några dagar och ni föräldrar har varit med. Självklart kommer det att bli annorlunda när inte längre är med. 

    Sedan tar det ju längre tid för henne att komma in i det eftersom hon bara går så korta/få dagar. 

    Vad säger personalen när ni pratar om det?
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (kajsa) skrev 2024-08-22 11:33:16 följande:
    Fast ni har ju bara varit där några dagar och ni föräldrar har varit med. Självklart kommer det att bli annorlunda när inte längre är med. 

    Sedan tar det ju längre tid för henne att komma in i det eftersom hon bara går så korta/få dagar. 

    Vad säger personalen när ni pratar om det?
    Fast då ÄR det en dålig inskolning. Jag arbetar som förskollärare och har de senaste veckorna skolat in barn och a och o i en bra inskolning är att man som pedagog är engagerad i barnet: både för barnet och för föräldrarnas skull. Man ställer frågor, man försöker locka till lek och man försöker ge barnet och föräldern så mycket uppmärksamhet som möjligt. Man sitter bredvid och pratar och ler. Man försöker helt enkelt skapa en relation till barnet. 

    Det låter helt befängt att man förväntar sig att föräldrarna ska lämna barnet till personal som knappt visat intresse för hen med förhoppningen att det "kanske blir bättre när jag inte är här". Ouff.

    Ärligt talat så skulle jag absolut inte se det som att det skulle bli BÄTTRE när väl föräldrarna är ur vägen utan snarare tvärtom: visar pedagogerna noll engagemang när föräldrarna är med så indikerar det starkt på att det är lika lite engagemang vanligtvis. Ouff. Får ont i magen av att veta att det finns så sjukt dåliga förskolor där ute som ska ta hand om det dyrbaraste man har medan man är tvungen att jobba.
  • Anonym (kajsa)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2024-08-22 11:53:17 följande:
    Fast då ÄR det en dålig inskolning. Jag arbetar som förskollärare och har de senaste veckorna skolat in barn och a och o i en bra inskolning är att man som pedagog är engagerad i barnet: både för barnet och för föräldrarnas skull. Man ställer frågor, man försöker locka till lek och man försöker ge barnet och föräldern så mycket uppmärksamhet som möjligt. Man sitter bredvid och pratar och ler. Man försöker helt enkelt skapa en relation till barnet. 

    Det låter helt befängt att man förväntar sig att föräldrarna ska lämna barnet till personal som knappt visat intresse för hen med förhoppningen att det "kanske blir bättre när jag inte är här". Ouff.

    Ärligt talat så skulle jag absolut inte se det som att det skulle bli BÄTTRE när väl föräldrarna är ur vägen utan snarare tvärtom: visar pedagogerna noll engagemang när föräldrarna är med så indikerar det starkt på att det är lika lite engagemang vanligtvis. Ouff. Får ont i magen av att veta att det finns så sjukt dåliga förskolor där ute som ska ta hand om det dyrbaraste man har medan man är tvungen att jobba.
    Fast ingen förskolelärare har tid att endast vara med inskolningsbarnen, det finns ju andra barn också.
    Sedan vet vi inte hur mkt eller lite de brytt sig, TS verkar ha stora krav på framsteg efter några dagar. 

    Men trivs de inte med personalen så får de givetvis byta dagis. Eller prata med personalen, om det inte stämmer med vad som sades innan de började. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (kajsa) skrev 2024-08-22 12:00:19 följande:
    Fast ingen förskolelärare har tid att endast vara med inskolningsbarnen, det finns ju andra barn också.
    Sedan vet vi inte hur mkt eller lite de brytt sig, TS verkar ha stora krav på framsteg efter några dagar. 

    Men trivs de inte med personalen så får de givetvis byta dagis. Eller prata med personalen, om det inte stämmer med vad som sades innan de började. 
    Fast det är ju ingen som skrivit att man endast måste lägga tid på inskolningsbarnen men ÄR det är en bra förskola så har man lagt upp verksamheten, under inskolningen, på så sätt att man kan lägga mycket mer tid på inskolningsbarnen då det är ett måste för att få till en trygg och stabil inskolning. Har personalen inte tid att skapa en relation med barnet under inskolningsveckan med svepskälet att de andra barnen behöver uppmärksamhet så ÄR det en dålig förskola då de har dåliga rutiner för inskolning.

    Det ska inte behöva vara så att man som förälder ska hoppas på att det blir bättre när man inte är på plats längre, det låter ju helt absurt. 
Svar på tråden Förskolepedagoger visar ej intresse i mitt barn (inskolning)?