Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

Förskolepedagoger visar ej intresse i mitt barn (inskolning)?

Anonym (kajsa) skrev 2024-08-22 11:33:16 följande:
    Fast ni har ju bara varit där några dagar och ni föräldrar har varit med. Självklart kommer det att bli annorlunda när inte längre är med. 

Sedan tar det ju längre tid för henne att komma in i det eftersom hon bara går så korta/få dagar. 

Vad säger personalen när ni pratar om det?
    Fast då ÄR det en dålig inskolning. Jag arbetar som förskollärare och har de senaste veckorna skolat in barn och a och o i en bra inskolning är att man som pedagog är engagerad i barnet: både för barnet och för föräldrarnas skull. Man ställer frågor, man försöker locka till lek och man försöker ge barnet och föräldern så mycket uppmärksamhet som möjligt. Man sitter bredvid och pratar och ler. Man försöker helt enkelt skapa en relation till barnet. 

Det låter helt befängt att man förväntar sig att föräldrarna ska lämna barnet till personal som knappt visat intresse för hen med förhoppningen att det "kanske blir bättre när jag inte är här". Ouff.

Ärligt talat så skulle jag absolut inte se det som att det skulle bli BÄTTRE när väl föräldrarna är ur vägen utan snarare tvärtom: visar pedagogerna noll engagemang när föräldrarna är med så indikerar det starkt på att det är lika lite engagemang vanligtvis. Ouff. Får ont i magen av att veta att det finns så sjukt dåliga förskolor där ute som ska ta hand om det dyrbaraste man har medan man är tvungen att jobba.
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (kajsa) skrev 2024-08-22 12:00:19 följande:
    Fast ingen förskolelärare har tid att endast vara med inskolningsbarnen, det finns ju andra barn också.
    Sedan vet vi inte hur mkt eller lite de brytt sig, TS verkar ha stora krav på framsteg efter några dagar. 

Men trivs de inte med personalen så får de givetvis byta dagis. Eller prata med personalen, om det inte stämmer med vad som sades innan de började. 
    Fast det är ju ingen som skrivit att man endast måste lägga tid på inskolningsbarnen men ÄR det är en bra förskola så har man lagt upp verksamheten, under inskolningen, på så sätt att man kan lägga mycket mer tid på inskolningsbarnen då det är ett måste för att få till en trygg och stabil inskolning. Har personalen inte tid att skapa en relation med barnet under inskolningsveckan med svepskälet att de andra barnen behöver uppmärksamhet så ÄR det en dålig förskola då de har dåliga rutiner för inskolning.

Det ska inte behöva vara så att man som förälder ska hoppas på att det blir bättre när man inte är på plats längre, det låter ju helt absurt. 
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (kajsa) skrev 2024-08-22 13:18:16 följande:
    Så då måste alltså dagiset ta in extrapersonal under inskolningen? För som det är idag så är dagisen redan underbemannade eller på gränsen. Vem tar då hand om de övriga barnen?
    Vår förskola löser det genom att samarbeta avdelningsvis och att vi tar in vikarier under inskolningstiden.

Min sons förskola, som är en större, löste det genom att 2 av personalen var ute med majoriteten av barnen (tillsammans med andra avdelningar + personal) och 1 pedagog var inne med inskolningsbarnen + 2 andra barn. De valde att skola in få barn åt gången, så att de slapp ha en större grupp inskolningsbarn. Detta gjorde dock inskolningen lång för pedagogerna men hey; det är deras jobb. 

Du verkar tycka att man ska finna sig i att ens barn ska få en dålig inskolning? Du jobbar inte på förskola, eller hur?
  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym skrev 2024-08-22 19:39:05 följande:
    Nej, jag skämtar inte.

Ni är så förblindade av er juvel att ni inte ser det själva. Men en dag kommer ni nog också dit.
    Jag hoppas aldrig föräldrar kommer dit, för det låter otroligt sorgligt att man slutar bry sig om sitt barn till den grad att man inte längre bryr sig om barnet får kontakt med de människor som är med dem majoriteten av deras vakna tid på vardagarna. 

Jag är förskollärare så jag är otroligt realistisk i min syn gällande vad förskolan oftast har tid och inte tid med. Jag är överseende och förstående i mycket men hade jag varit med om en inskolning som Ts upplever så hade jag bytt förskola. För min del är det viktigaste som finns en engagerad förskolepersonal som visar att de sett mitt barn under dagen. 

Det känns så fundamentalt att man vill att ens barn ska ha det bra på förskolan och att personalen som är där engagerar sig i barnet. Det betyder inte att personalen måste sitta fastklistrad på barnet och följa varenda steg men jag anser att om det är en bra förskola med en bra personal så vet de hur dagen har gått och kan berätta små bitar ur dagen på förskolan. 
Svar på tråden Förskolepedagoger visar ej intresse i mitt barn (inskolning)?