Anonym (Anonym) skrev 2024-08-20 21:56:52 följande:
Åh tusen tack för den! Har ett svagt minne att jag redan lusläst den 😅 blev din första förlossning också ett akut kejsarsnitt? Jag har läst/hört någonstans att om man går över v.40 med andra barnet och första barnet kommit med kejsarsnitt pga livmodertappen ej öppnat sig så är risken för akut kejsarsnitt ännu större. Så tänker att jag kanske kan be om ett snitt efter v 40
Ingen orsak alls....
Ja förara var akut pga dålig progress, jag öppnade mig långsamt och till slut blev barnet påverkat.
Det finns nog samband.
Men det jag tänker där är att om man kan hålla två bollar i luften så kan det bli bra i slutändan oavsett.
Alltså att man går in i att få en vaginal födsel och det kan bli en jättefin sak.
Eller så kan det sluta med en komplikation.
Eller det kan sluta med snitt igen.
Men då blev det som det blev och till 99.9% fanns inget man kunde gjort annorlunda.
Utan att man kan vara så flexibel och vara snäll mot sig själv. Och inte ta det som ett nederlag.
För när man fattade beslutet om hur man vill föda så har man gjort det med allra bästa intentioner.
Så typ att ja, jag vill föda vaginalt men jag förstår att det kan bli snitt och det blir okej.