Anonym (Elia) skrev 2024-08-20 17:51:50 följande:
Vad man själv vill är nog viktigt för utfallet. Man ska inte känna sig tvingad till något utan få som man vill, oavsett om det är ännu ett snitt eller att testa en vaginal födsel.
Här finns lite info och länkar vidare till rapporter och verktyg som vården använder. OBS bild men den går att snabbt bläddra förbi.
www.sfog.se/media/338016/2-vbac-pn-efter-sectio.pdf
Jag valde planerat snitt och det var rätt för mig. För jag hade ingen lust att testa vaginalt och råka ut för någon svår komplikation som jag inte räknat med. När jag redan upplevt snitt och visste hur läkning mm skulle bli efteråt. Vi önskade inte fler barn sen. Det kan också vara något man bör ta med i beslutet.
Åh tusen tack för den! Har ett svagt minne att jag redan lusläst den 😅 blev din första förlossning också ett akut kejsarsnitt? Jag har läst/hört någonstans att om man går över v.40 med andra barnet och första barnet kommit med kejsarsnitt pga livmodertappen ej öppnat sig så är risken för akut kejsarsnitt ännu större. Så tänker att jag kanske kan be om ett snitt efter v 40