Inlägg från: Anonym (Båda här också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Båda här också)

Kejsarsnitt med första barnet

Jag fick första barnet 2020 med kejsarsnitt, hen ville inte ner i förlossningskanalen så efter att ha varit helt öppen i 4h fick jag snitt. Efter 15h med värkar. 

Andra barnet 2023, efter ca 6-7 timmar med värkar satte förlossningsvärkarna igång. So coolt, fick aldrig uppleva det med första barnet. Sedan fick jag krysta typ 1 timme som jag har förstått är vanligt för en förstaföderska, men sedan var hen ute. Mitt uppe i det kan jag nog sagt några gånger att jag inte orkade och inte ville :) Men såhär i efterhand var det coolt att ha upplevt att föda vaginalt. Plus att jag läkte extremt mycket snabbare. Kunde upp och gå efter några timmar. Efter snittet tog det mig flera dagar...

Men det viktiga är vad man är bekväm med. Jag sa att jag ville testa vaginalt, men såg det ut att gå samma väg som första förlossningen så ville jag ha snitt tidigare än de 4h man annars måste vänta. Och jag läste mycket innan om risker med att föda vaginalt efter att ha fått kejsarsnitt (svagt ärr etc.) men bad dem övervaka det lite extra... Allt gick bra för mig.

Svar på tråden Kejsarsnitt med första barnet