• Anonym (Cay)

Jobb inom kriminalvården under skuldsanering

Funderar på ett jobb jag vill söka inom Kriminalvården men har pågående skuldsanering efter mitt aktiebolags likvidation, som var en effekt av pandemin tyvärr. Skulderna beror alltså inte på överkonsumtion eller liknande, och ingenting jag ens kunnat påverka. Saneringen pågår i ca 1,5 år till.
    Kan det stå i vägen för att söka tjänsten? 

• Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering
  • Anonym (Mk)

Det görs väl en säkerhetskontroll vid sådana tjänster. Och det är inte bra med dålig ekonomi samt skulder när man vistas i kriminell miljö. 

Du kan alltid söka. 

• Anonym (Ja)

Ja det kommer nog stå ganska mycket i vägen för tjänsten. De vill inte ha personal som tex kan hamna i mutsituationer. Kriminella skulle ju tex lätt kunna erbjuda pengar för olika tjänster om de visste att deras vårdare hade ekonomiska bekymmer.
    Även om du vet/tror att du inte skulle falla för frestelsen så är det inget som kriminalvården skulle riskera.

• Anonym (Cay)

Glömde skriva i trådstarten att osäkra svar eller vad man personligen tror undanbedes. Det säger sig självt att skuldsatta personer kan vara en risk i kriminella miljöer, men eftersom tidigare straff tex inte nödvändigtvis ligger till last för att arbeta inom Kriminalvården så tänker jag att tidigare skuldsatthet inte heller behöver göra det. Säkerhetskontroll behöver inte innefatta ekonomisk bakgrund och jag har inga sådana problem heller, då jag har en så kallad nollplan i min sanering. Jag har aldrig slarvat med min ekonomi och beviljades omedelbart beslutet från Kronofogden då företaget skötts väldigt väl. Står ingenting på Kriminalvårdens hemsida så lite därför jag chansar här. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 11:31:39 följande:

Glömde skriva i trådstarten att osäkra svar eller vad man personligen tror undanbedes. Det säger sig självt att skuldsatta personer kan vara en risk i kriminella miljöer, men eftersom tidigare straff tex inte nödvändigtvis ligger till last för att arbeta inom Kriminalvården så tänker jag att tidigare skuldsatthet inte heller behöver göra det. Säkerhetskontroll behöver inte innefatta ekonomisk bakgrund och jag har inga sådana problem heller, då jag har en så kallad nollplan i min sanering. Jag har aldrig slarvat med min ekonomi och beviljades omedelbart beslutet från Kronofogden då företaget skötts väldigt väl. Står ingenting på Kriminalvårdens hemsida så lite därför jag chansar här. 

Men sök jobbet då. Men du kommer inte att få reda på varför du inte får det, om det går så långt som till säkerhetskontroll. 

Och jo, de gör även ekonomisk kontroll eftersom du ska jobba inom Kriminalvården. Ge mig ett trovärdigt skäl till varför de inte skulle göra det. Det spelar liksom ingen roll hur du fick dina skulder. Du är skuldsatt, risken för mutor är större och du ska arbeta med kriminella. Självklart kollar de din ekonomi. 

• Anonym (Cay)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-11 11:33:43 följande:

Vad har du för utbildning som du tror skulle lämpa sig för anställningen? Och - vad ÄR det för anställning?

Hur kan det vara relevant i sammanhanget?
    Men visst.
    Jag har relevanta utbildningarinom ekonomi, juridik och psykologi samt rättssociologi och småkurser om mäns våld mot kvinnor samt förändringsarbete i slutna miljöer osv, och har arbetat ideellt som utbildare inom brottsofferjouren som några exempel.
    Innan dess var jag egenföretagare i många år och har utbildat mig under skuldsaneringen.
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Mk) skrev 2024-08-11 11:37:43 följande:

Men sök jobbet då. Men du kommer inte att få reda på varför du inte får det, om det går så långt som till säkerhetskontroll. 

Och jo, de gör även ekonomisk kontroll eftersom du ska jobba inom Kriminalvården. Ge mig ett trovärdigt skäl till varför de inte skulle göra det. Det spelar liksom ingen roll hur du fick dina skulder. Du är skuldsatt, risken för mutor är större och du ska arbeta med kriminella. Självklart kollar de din ekonomi. 

Jag kommer söka, fram tills att en sakkunnig möjligtvis skulle säga att det kommer ligga till last.
    Ett trovärdigt skäl - ja, det är väl lika som jag redan svarat, som att det vore självklart att inte få arbeta inom Kriminalvården om man förekommer i belastningsregistret, vilket det inte är.
    Ge mig gärna någon form av källa på dina påståenden, för jag kan inte hitta det någonstans. Eller är det din egen uppfattning?
  • Anonym (Ja)

Ts om du är så övertygad om att det inte kommer kunna stå ivägen, varför startade du ens tråden?

Det är ju mycket möjligt att alla dina andra erfarenheter kommer väga upp skuldsaneringen, men fortfarande är ju skulder ändå något som övervägs i en säkerhetskontroll.

• Anonym (M)

Du behöver inte nämna detta eller berätta något om det förrän de ev frågar. Säg det inte det första du gör på intervjun. Om de frågar senare så säger du precis det du skrivit här och sen är det upp till dom om dom tycker du är lämplig. 

Har du bra referenser och passande utbildning för jobbet har jag svårt och se att de skulle neka dig p g a din situation med kronofogden.

Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering