• Anonym (Mk)

Jobb inom kriminalvården under skuldsanering

Det görs väl en säkerhetskontroll vid sådana tjänster. Och det är inte bra med dålig ekonomi samt skulder när man vistas i kriminell miljö. 

Du kan alltid söka. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 11:31:39 följande:

Glömde skriva i trådstarten att osäkra svar eller vad man personligen tror undanbedes. Det säger sig självt att skuldsatta personer kan vara en risk i kriminella miljöer, men eftersom tidigare straff tex inte nödvändigtvis ligger till last för att arbeta inom Kriminalvården så tänker jag att tidigare skuldsatthet inte heller behöver göra det. Säkerhetskontroll behöver inte innefatta ekonomisk bakgrund och jag har inga sådana problem heller, då jag har en så kallad nollplan i min sanering. Jag har aldrig slarvat med min ekonomi och beviljades omedelbart beslutet från Kronofogden då företaget skötts väldigt väl. Står ingenting på Kriminalvårdens hemsida så lite därför jag chansar här. 

Men sök jobbet då. Men du kommer inte att få reda på varför du inte får det, om det går så långt som till säkerhetskontroll. 

Och jo, de gör även ekonomisk kontroll eftersom du ska jobba inom Kriminalvården. Ge mig ett trovärdigt skäl till varför de inte skulle göra det. Det spelar liksom ingen roll hur du fick dina skulder. Du är skuldsatt, risken för mutor är större och du ska arbeta med kriminella. Självklart kollar de din ekonomi. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (BBB) skrev 2024-08-11 14:06:08 följande:
    Ja och skulder nämns som något de granskar för redan anställda så naturligtvis granskar de detta även vid nya anställningar. 
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 12:58:27 följande:
    Har kikat igenom de där artiklarna och är jag diskvalificerad redan vid steg ett så har jag all respekt för det, men artiklarna tar ju snarare upp förändrade omständigheter under pågående anställning och fortlöpande säkerhetsprövningar och andra mer personliga omständigheter som inte berör mig.
    Vilket är helt rimligt att de gör naturligtvis.
    Jag har skickat ett mail till dem direkt och frågat, så får jag förhoppningsvis ett korrekt svar.

För att kunna se förändrade omständigheter måste de ju ha något att jämföra med. Alltså tar de reda på din ekonomi i dagsläget, sedan om du blir anställd gör de löpande granskningar. 

Som BBB skriver, de kollar på din ekonomi. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 12:48:12 följande:

Om det finns fler i samma tankar kan jag tillägga att jag just pratat med en vän privat som är kronofogde och jurist, hans svar är att det inte bör vara något hinder och att flera anställda hos Kriminalvården har utmätning tex, och att varje rekrytering bedöms från fall till fall.
    Han menade att både tidigare avtjänade straff och livskriser generellt som en tex skuldsanering kan innebära, snarare kan ses som en fördel om de övriga säkerhetskontrollerna blir godkända då (arbets)livserfarenhet och personlig tillämpning väger väldigt tungt.

Då då, då behöver du inte vara orolig för att de gör även en ekonomisk granskning. 
Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering