• Anonym (Cay)

Jobb inom kriminalvården under skuldsanering

Funderar på ett jobb jag vill söka inom Kriminalvården men har pågående skuldsanering efter mitt aktiebolags likvidation, som var en effekt av pandemin tyvärr. Skulderna beror alltså inte på överkonsumtion eller liknande, och ingenting jag ens kunnat påverka. Saneringen pågår i ca 1,5 år till.
    Kan det stå i vägen för att söka tjänsten? 

• Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering
  • Anonym (Cay)

Glömde skriva i trådstarten att osäkra svar eller vad man personligen tror undanbedes. Det säger sig självt att skuldsatta personer kan vara en risk i kriminella miljöer, men eftersom tidigare straff tex inte nödvändigtvis ligger till last för att arbeta inom Kriminalvården så tänker jag att tidigare skuldsatthet inte heller behöver göra det. Säkerhetskontroll behöver inte innefatta ekonomisk bakgrund och jag har inga sådana problem heller, då jag har en så kallad nollplan i min sanering. Jag har aldrig slarvat med min ekonomi och beviljades omedelbart beslutet från Kronofogden då företaget skötts väldigt väl. Står ingenting på Kriminalvårdens hemsida så lite därför jag chansar här. 

• Anonym (Cay)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-08-11 11:33:43 följande:

Vad har du för utbildning som du tror skulle lämpa sig för anställningen? Och - vad ÄR det för anställning?

Hur kan det vara relevant i sammanhanget?
    Men visst.
    Jag har relevanta utbildningarinom ekonomi, juridik och psykologi samt rättssociologi och småkurser om mäns våld mot kvinnor samt förändringsarbete i slutna miljöer osv, och har arbetat ideellt som utbildare inom brottsofferjouren som några exempel.
    Innan dess var jag egenföretagare i många år och har utbildat mig under skuldsaneringen.
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Mk) skrev 2024-08-11 11:37:43 följande:

Men sök jobbet då. Men du kommer inte att få reda på varför du inte får det, om det går så långt som till säkerhetskontroll. 

Och jo, de gör även ekonomisk kontroll eftersom du ska jobba inom Kriminalvården. Ge mig ett trovärdigt skäl till varför de inte skulle göra det. Det spelar liksom ingen roll hur du fick dina skulder. Du är skuldsatt, risken för mutor är större och du ska arbeta med kriminella. Självklart kollar de din ekonomi. 

Jag kommer söka, fram tills att en sakkunnig möjligtvis skulle säga att det kommer ligga till last.
    Ett trovärdigt skäl - ja, det är väl lika som jag redan svarat, som att det vore självklart att inte få arbeta inom Kriminalvården om man förekommer i belastningsregistret, vilket det inte är.
    Ge mig gärna någon form av källa på dina påståenden, för jag kan inte hitta det någonstans. Eller är det din egen uppfattning?
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-11 11:55:49 följande:

Ts om du är så övertygad om att det inte kommer kunna stå ivägen, varför startade du ens tråden?

Det är ju mycket möjligt att alla dina andra erfarenheter kommer väga upp skuldsaneringen, men fortfarande är ju skulder ändå något som övervägs i en säkerhetskontroll.

Jag är definitivt inte övertygad men jag vill ha faktan, om den finns tillgänglig. 

Säkerhetskontroll behöver inte innefatta ekonomiska omständigheter, nej.

• Anonym (Cay)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-11 12:02:24 följande:

https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Här står det inte om skulder men det står ganska tydligt att de kommer att undersöka tex sårbarhet.
    Att ha skulder är ju en viss typ av sårbarhet, då det påverkar ens ekonomi väldigt mycket.

Jag har läst allt som går på deras hemsida, och en skuldsanering är per automatik vare sig en självklar sårbarhet och inte heller brottsligt. 

Det är ju tex inga problem att söka Polisutbildningen med pågående skuldsanering.

• Anonym (Cay)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-11 12:22:17 följande:
    Okej?

Vad är då problemet? Sök jobbet eftersom skulder är 0 problem då?
    Informationen finns inte angivet konkret någonstans och jag vill varken ödsla statens eller min tid om jag ansöker och det finns ett tydligt regelverk som kan förutses, det är mitt problem. 
  • Anonym (Cay)

Om det finns fler i samma tankar kan jag tillägga att jag just pratat med en vän privat som är kronofogde och jurist, hans svar är att det inte bör vara något hinder och att flera anställda hos Kriminalvården har utmätning tex, och att varje rekrytering bedöms från fall till fall.
    Han menade att både tidigare avtjänade straff och livskriser generellt som en tex skuldsanering kan innebära, snarare kan ses som en fördel om de övriga säkerhetskontrollerna blir godkända då (arbets)livserfarenhet och personlig tillämpning väger väldigt tungt.

• Anonym (Cay)
    Anonym (BBB) skrev 2024-08-11 12:48:01 följande:

Här står det om säkerhetsprövning och skulder, TS har nog liten chans till jobb 

https://www.publikt.se/fordjupning/pa-djupet/skarpt-sakerhet-skapar-svarigheter-25473

https://www.st.org/rad-och-stod/jobba-statligt/en-karriar-som-staller-krav/anstallningskrav/sakerhetsklassning

Har kikat igenom de där artiklarna och är jag diskvalificerad redan vid steg ett så har jag all respekt för det, men artiklarna tar ju snarare upp förändrade omständigheter under pågående anställning och fortlöpande säkerhetsprövningar och andra mer personliga omständigheter som inte berör mig.
    Vilket är helt rimligt att de gör naturligtvis.
    Jag har skickat ett mail till dem direkt och frågat, så får jag förhoppningsvis ett korrekt svar.
  • Anonym (Cay)

Jag kan återkomma i tråden när jag fått svar från Kriminalvården, verkar som att det blir bäst så  Glad

• Anonym (Cay)
    Anonym (34) skrev 2024-08-12 07:34:47 följande:

Vore verkligen intressant om du uppdaterar tråden sen när du vet säkert, TS.
    Sen en annan sak som du skrev som jag tänker på. Jag har också varit sugen på jobb inom kriminalvården, men är dömd för ringa narkotikabrott och drograttfylla i ungdomen. Snart 20 år sen. Har läst att det ska vara omöjligt med anställning inom kriminalvård, som vakt och polis. Men du menar att vissa brott är okej att vara dömd för? Vilka brott menar du då?

Jag kommer uppdatera när jag fått svar, kommer citera ordagrant :)
    Vart har du läst det om jag får fråga? Jag vet inte om det menas med vissa brott och tror inte jag har uttryckt det men på tex Kriminalvårdens hemsida står det:

Vid varje rekrytering görs en individuell bedömning av alla kandidater utifrån tjänstens kravprofil. Det är viktigt att du vid en eventuell intervju är ärlig kring att du finns i belastningsregistret så att ni kan ha en diskussion utifrån det. Du är välkommen att söka de tjänster som du är intresserad av och sedan får ansvarig rekryterare göra en bedömning utifrån den tjänst du söker.

Som jag förstått det från fler yrkesverksamma jag pratat med så är det ärligheten kring det som spelar störst roll. Jag känner poliser som varit tidigare s k kriminella och som ses som en stor tillgång i sitt arbete och tankesätt och det görs ju flera andra kontroller som fångar upp om det skulle finnas några tveksamheter.
    Sök tycker jag, man kan ju inte få mer än ett nej tack.
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Frivårdsinspektör) skrev 2024-08-12 09:42:37 följande:

Hej!
    Jag arbetar som frivårdsinspektör inom Kriminalvården. Ska du arbeta som frivårdsinspektör eller kriminalvårdare? Kriminalvårdschef? Programledare? Klienthandläggare? Säkerhetsansvarig? Vad är det för tjänst du ska söka?

Frivårdsinspektör eller kriminalvårdare är inte en säkerhetsklassad tjänst. Kriminalvården gör en egen form av säkerhetsbedömning, inte en så noggrann som de gör för en säkerhetsklassad tjänst. Dvs de kollar ditt belastningsregister och ställer frågor om ditt samröre med kriminella osv. De tar inga registerutdrag från Kronofogden. De kollar inte heller upp domar från tingsrätten avseende tvistemål dvs mål där Kronofogden dömt ut att du ska betala en skuld t ex.

Var ärlig på intervjun om frågan kommer. Ärlighet varar längst och är ett tecken på att man vill väl. Om man ljuger och det framkommer ser det däremot inte bra ut. Skulder i sig är inget hinder, men däremot din personlighet. Är du en person som skulle kunna bli utsatt för otillåten påverkan? Att kriminella mutar dig eller liknande? Är du en person som kan stå på dig osv? Är du i riskzonen förotillbördiga relationer? Där kriminella kan försöka inleda oprofessionella relationer med dig för att påverka dig att hjälpa dem osv?

Men som sagt, ärlighet varar längst och jag har haft kollegor som finns i belastningsregistret och de som har skulder, det är en fråga om personlig lämplighet mer än vad som har dabbat dig.

Stort tack! Hoppades på att just en sådan som dig skulle hitta hit och svara, uppskattar det verkljgen.

Jag lyssnade på en bra podcast igår med en intervju av en av dina kollegor på Hall (eller så kanske det var du Glad) och har förstått de olika säkerhetsklasserna och dess krav. Det är just det som lockar mig till arbetsplatsen, utöver arbetsuppgifterna i sig, möjligheterna och de olika rollerna hos en stabil arbetsgivare och de interna utbildningarna.

Tjänsten jag vill söka är klienthandläggare under ledning av kriminalvårdsinspektören.
  • Anonym (Cay)
    MammaMalmö skrev 2024-08-12 09:46:28 följande:

Jag tycker du ska söka.
    jag själv jobbar på kriminalvården och har skulder hos KFUM.
    det viktigaste är att du är ärlig eftersom de kollar upp allt

Tack. Får jag ett svar av Kriminalvården själv som inte hävdar något annat ska jag göra det.
    Jag kan inte låta bli att fråga, trivs du med arbetet? 
  • Anonym (Cay)

Ni som svarat och arbetar inom Kriminalvården, vad har ni för bakgrund/utbildning? Om jag får fråga.

• Anonym (Cay)
    SmulanFnulan skrev 2024-08-12 10:42:47 följande:
    Kriminalvårdare är visst en säkerhetsklassad befattning (klass 3). Skrämmande om du är anställd som frivårdsinspektör utan att ha koll på din egen myndighet förehavanden och rutiner vid nyanställning.

Till trådskaparen: för säkklass 3 görs ingen fördjupad kontroll (dvs ekonomisk utredning b la). Däremot så kommer du genomföra en säkerhetsintervju där frågor om din ekonomi kommer aktualiseras där du nånstans får avgöra hur ärlig du vill vara. Skulle det däremot komma fram i ett senare skede (av nån anledning) att du undanhöll information eller rent av ljög så kan du komma att avskiljds från din tjänst ifall du förlorar säkerhetsklassningen.
    Ja självklart kommer jag att vara fullständigt transparent med min situation, alla kategorier som kan vara relevant. Med min examen inom arbetsrätt skulle det falla på sin orimlighet att komma med oriktiga uppgifter som innebär vilseledning eller bedrägeri som regleras inom Brottsbalken oavsett tjänst eller arbetsplats.
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Frivårdsinspektör) skrev 2024-08-12 14:29:48 följande:
    Jag är socionom. Som frivårdsinspektör krävs det eftergymnasial utbildning. Som kriminalvårdare eller klienthandläggare krävs inte det. Klienthandläggare är kul! Få vara med och göra verkställighetsplanering, fatta beslut om permissioner, utreda vårsvistelse osv.
    Vad roligt att höra, jag tycker arbetsbeskrivningen i annonsen lät väldigt kul! Jag har eftergymnasial utbildning inom rättssociologi, juridik och ekonomi så jag hoppas att jag har en chans!
    Hur är lönen för en klienthandläggare kontra frivårdsinspektör, vet du det?
Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering