Anonym (Frivårdsinspektör) skrev 2024-08-12 09:42:37 följande:
Hej!
Jag arbetar som frivårdsinspektör inom Kriminalvården. Ska du arbeta som frivårdsinspektör eller kriminalvårdare? Kriminalvårdschef? Programledare? Klienthandläggare? Säkerhetsansvarig? Vad är det för tjänst du ska söka?
Frivårdsinspektör eller kriminalvårdare är inte en säkerhetsklassad tjänst. Kriminalvården gör en egen form av säkerhetsbedömning, inte en så noggrann som de gör för en säkerhetsklassad tjänst. Dvs de kollar ditt belastningsregister och ställer frågor om ditt samröre med kriminella osv. De tar inga registerutdrag från Kronofogden. De kollar inte heller upp domar från tingsrätten avseende tvistemål dvs mål där Kronofogden dömt ut att du ska betala en skuld t ex.
Var ärlig på intervjun om frågan kommer. Ärlighet varar längst och är ett tecken på att man vill väl. Om man ljuger och det framkommer ser det däremot inte bra ut. Skulder i sig är inget hinder, men däremot din personlighet. Är du en person som skulle kunna bli utsatt för otillåten påverkan? Att kriminella mutar dig eller liknande? Är du en person som kan stå på dig osv? Är du i riskzonen förotillbördiga relationer? Där kriminella kan försöka inleda oprofessionella relationer med dig för att påverka dig att hjälpa dem osv?
Men som sagt, ärlighet varar längst och jag har haft kollegor som finns i belastningsregistret och de som har skulder, det är en fråga om personlig lämplighet mer än vad som har dabbat dig.
Stort tack! Hoppades på att just en sådan som dig skulle hitta hit och svara, uppskattar det verkljgen.
Jag lyssnade på en bra podcast igår med en intervju av en av dina kollegor på Hall (eller så kanske det var du
) och har förstått de olika säkerhetsklasserna och dess krav. Det är just det som lockar mig till arbetsplatsen, utöver arbetsuppgifterna i sig, möjligheterna och de olika rollerna hos en stabil arbetsgivare och de interna utbildningarna.
Tjänsten jag vill söka är klienthandläggare under ledning av kriminalvårdsinspektören.