• Anonym (Cay)

Jobb inom kriminalvården under skuldsanering

Funderar på ett jobb jag vill söka inom Kriminalvården men har pågående skuldsanering efter mitt aktiebolags likvidation, som var en effekt av pandemin tyvärr. Skulderna beror alltså inte på överkonsumtion eller liknande, och ingenting jag ens kunnat påverka. Saneringen pågår i ca 1,5 år till.
    Kan det stå i vägen för att söka tjänsten? 

• Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-11 11:55:49 följande:

Ts om du är så övertygad om att det inte kommer kunna stå ivägen, varför startade du ens tråden?

Det är ju mycket möjligt att alla dina andra erfarenheter kommer väga upp skuldsaneringen, men fortfarande är ju skulder ändå något som övervägs i en säkerhetskontroll.

Jag är definitivt inte övertygad men jag vill ha faktan, om den finns tillgänglig. 

Säkerhetskontroll behöver inte innefatta ekonomiska omständigheter, nej.

• Anonym (Cay)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-11 12:02:24 följande:

https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Här står det inte om skulder men det står ganska tydligt att de kommer att undersöka tex sårbarhet.
    Att ha skulder är ju en viss typ av sårbarhet, då det påverkar ens ekonomi väldigt mycket.

Jag har läst allt som går på deras hemsida, och en skuldsanering är per automatik vare sig en självklar sårbarhet och inte heller brottsligt. 

Det är ju tex inga problem att söka Polisutbildningen med pågående skuldsanering.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 12:07:12 följande:

Jag har läst allt som går på deras hemsida, och en skuldsanering är per automatik vare sig en självklar sårbarhet och inte heller brottsligt. 

Det är ju tex inga problem att söka Polisutbildningen med pågående skuldsanering.

Okej?

Vad är då problemet? Sök jobbet eftersom skulder är 0 problem då?
  • Anonym (Cay)
    Anonym (Ja) skrev 2024-08-11 12:22:17 följande:
    Okej?

Vad är då problemet? Sök jobbet eftersom skulder är 0 problem då?
    Informationen finns inte angivet konkret någonstans och jag vill varken ödsla statens eller min tid om jag ansöker och det finns ett tydligt regelverk som kan förutses, det är mitt problem. 
  • Anonym (Cay)

Om det finns fler i samma tankar kan jag tillägga att jag just pratat med en vän privat som är kronofogde och jurist, hans svar är att det inte bör vara något hinder och att flera anställda hos Kriminalvården har utmätning tex, och att varje rekrytering bedöms från fall till fall.
    Han menade att både tidigare avtjänade straff och livskriser generellt som en tex skuldsanering kan innebära, snarare kan ses som en fördel om de övriga säkerhetskontrollerna blir godkända då (arbets)livserfarenhet och personlig tillämpning väger väldigt tungt.

• Anonym (Cay)
    Anonym (BBB) skrev 2024-08-11 12:48:01 följande:

Här står det om säkerhetsprövning och skulder, TS har nog liten chans till jobb 

https://www.publikt.se/fordjupning/pa-djupet/skarpt-sakerhet-skapar-svarigheter-25473

https://www.st.org/rad-och-stod/jobba-statligt/en-karriar-som-staller-krav/anstallningskrav/sakerhetsklassning

Har kikat igenom de där artiklarna och är jag diskvalificerad redan vid steg ett så har jag all respekt för det, men artiklarna tar ju snarare upp förändrade omständigheter under pågående anställning och fortlöpande säkerhetsprövningar och andra mer personliga omständigheter som inte berör mig.
    Vilket är helt rimligt att de gör naturligtvis.
    Jag har skickat ett mail till dem direkt och frågat, så får jag förhoppningsvis ett korrekt svar.
  • Anonym (BBB)
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 12:58:27 följande:
    Har kikat igenom de där artiklarna och är jag diskvalificerad redan vid steg ett så har jag all respekt för det, men artiklarna tar ju snarare upp förändrade omständigheter under pågående anställning och fortlöpande säkerhetsprövningar och andra mer personliga omständigheter som inte berör mig.
    Jag har skickat ett mail till dem direkt och frågat, så får jag förhoppningsvis ett korrekt svar.
    Ja och skulder nämns som något de granskar för redan anställda så naturligtvis granskar de detta även vid nya anställningar. 
  • Anonym (Mk)
    Anonym (BBB) skrev 2024-08-11 14:06:08 följande:
    Ja och skulder nämns som något de granskar för redan anställda så naturligtvis granskar de detta även vid nya anställningar. 
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 12:58:27 följande:

För att kunna se förändrade omständigheter måste de ju ha något att jämföra med. Alltså tar de reda på din ekonomi i dagsläget, sedan om du blir anställd gör de löpande granskningar. 

Som BBB skriver, de kollar på din ekonomi. 

• Anonym (Mk)
    Anonym (Cay) skrev 2024-08-11 12:48:12 följande:

Om det finns fler i samma tankar kan jag tillägga att jag just pratat med en vän privat som är kronofogde och jurist, hans svar är att det inte bör vara något hinder och att flera anställda hos Kriminalvården har utmätning tex, och att varje rekrytering bedöms från fall till fall.
    Han menade att både tidigare avtjänade straff och livskriser generellt som en tex skuldsanering kan innebära, snarare kan ses som en fördel om de övriga säkerhetskontrollerna blir godkända då (arbets)livserfarenhet och personlig tillämpning väger väldigt tungt.

Då då, då behöver du inte vara orolig för att de gör även en ekonomisk granskning. 
Svar på tråden Jobb inom kriminalvården under skuldsanering