Inlägg från: Anonym (Maktlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

KillBill skrev 2024-08-19 09:04:42 följande:
    Var hämtar du din information egentligen? 

Faktum är att stödet för EU idag är rekordstort både bland SDs och Vs väljare. 

Min information är inte ensidig. Alla inom vänstern är inte lika ensidiga som dig😂

Jag vet väl också att många inom vänstern föredrar EU, men jag pratar inte om en majoritet, jag pratar om en yngre minoritet som börjar kritisera EU och det är den yngre generationen.

Ser samma tendenser åt det högra hållet. Det är väl självklart att du hittar information som stödjer ditt synsätt😂.

Du är inte direkt känd för att se ur ett helhetsperspektiv. Det är fascinerande att se att du vill vara enkelspårig?

Du drar så skeva parareller att det är på riktigt synd om dig. Dags att börja lyssna än att sopa undan alla spår? och sen trodde du att jag stod för köpta politiker? 

Du har nog missat att jag inte låter min part-lojalitet få ta överhand, jag klarar av att vara objektiv åt bägge hållen. Du kanske ska träna på det eller se till att söka hjälp omgående!

Ne du killabillalilla, så trångsynt är jag inte😂
    Du får nog ge dig på någon annan om du vill få reaktion. Jag har inget behov av att försvara politiker. 

Att förstå samband och verkan är inte din starkaste sida. Tycka kan du, men det stannar oftast där. Avsaknaden av att tänka kritiskt tycks du vilja hålla fast vid.

Lycka till!

https://ungvanster.se/internationell-solidaritet-inte-overstatlighet/

• Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-19 11:15:08 följande:
    Alltså jag utgår från resultatet i stora opinionsundersökningar medan du utgår från din magkänsla. Man kan inte annat än skratta 
    Alltså är du bara dum eller gör du dig dum?

Helt ärligt så är det inte så mycket att skratta åt när ditt synsätt är ensidigt.

Vilken jubelidiot som helst förstår att fjuttiga Sverige inte har råd att gå ur EU och ser även konsekvenserna om Sverige skulle fatta ett sådant beslut.
    Men eftersom du saknar oförmågan att tänka ur ett perspektiv som inte präglas av din parti-lojalitet så förstår jag att du är en aning snäv och att jag måste förklara minsta lilla detalj för dig.

När en undersöknings görs så beror det på hur frågorna ställs. Många ser medlemskapet som något positivt, men hör och häpna; folk klarar av att se baksidorna med medlemskapet också, allt är inte svartvitt. Du tycks fortfarande inte ha lärt dig att det kan bli ett stort fall när man slutar att lyssna på hur medborgarna resonerar.

Jag kan förstå det underförstådda i en text när Göran frågar om många beslut tas i EU, men du är så jäkla insnöad i din parti-lojalitet så att den tyvärr gör dig både blind och döv.
    g.

Tyvärr behöver du en lång redogörelse för att inte övertolka allt som skrivs och du har en avsaknad av att läsa mellan raderna. Att läsa mellan raderna har tyvärr visat sig vara ett bakslag för alla partier som var emot SD. Jag såg vad som skulle hända då och jag ser vad som kan hända nu. Lägg märke till att jag skrev (kan) så att du inte får för dig att misstolka min text igen.

När personer som dig slutar lyssna så blir det bara skit och elände.  Ni vägrar förstå och försöker övertyga att eran ideologi är "den rätta sanningen". Tyvärr har jag svårt att ta dig seriöst när det är så uppenbart att du behöver få bekräftelse för din parti-lojalitet. Du tar så mycket förgivet.

Jag behöver inte ha spalter med undersökningar och källor för att se risker. Logisk resonemang ska inte underskattas. Jag vänder mig inte till personer som resonerar som mig, men tyvärr får jag inget utbyte av dig då du är låst. 
    Jag tycker det är synd att vi inte kan ha ett resonemang utan att du måste ducka för vissa frågor eller byta ämnen som börjar bli lite obehagliga för dig.

Försök att förstå Göran som så uppenbart är bitter! Det är inte mig du ska övertyga. Jag är trygg i mig själv.
    Men din ovilja till att försöka sätta dig in i andras perspektiv börjar faktiskt gå lite för långt. Den är till och med skadlig för dig själv!

Vänd dig till Göran, han kan behöva ha lite pepp ifrån dig. Men du kanske inte bryr dig? Din parti-lojalitet är viktigare än Göran som är besviken på våra politiker.
    Om du ska vända dig till Göran så är mitt tipps att du försöker lyssna för en gångs skull. Du kanske lär dig något?
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-19 10:47:22 följande:
    Problemet för demokratin är inte att partier som sitter vid makten styr.

Problemet är när de som sitter vid makten (länge) skapar strukturer (deep state) som motarbetar om något annat parti för en stund kommer till makten, i det förra makt-partiets intresse.

Flera hundra tjänstemän på regeringskansliet skrev ett öppet brev där de antydde att de inte skulle samarbeta med en regering vars "värderingar" (moderat-ledd regering) de inte gillar.
    Jaha? Kan du minnas vart du har läst eller sett detta?

Minns inte att tjänstemännen skrev ett öppet brev till regeringskansliet.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Konservativ) skrev 2024-08-19 12:48:24 följande:
    Ingen hemlighet att jag stödjer regeringen, men är samtidigt kritisk till saker de gör.

Du däremot är helt och hållet okritisk till allt S säger och gör.

Du byter åsikt när S byter åsikt. När det uppdagades att El-haj hade Hamas-sympatier avfärdade Du det som hat och ett påhitt fr högern.
    Det är en fröjd att se att det finns fler som klarar av att vara objektiv!

Vi bor inte ens i Nordkorea men likt förbannat beter sig en del som om vi inte får tänka fritt! Arga Maggan kommer inte mörda oss, det kan jag lova!

Tyvärr saknar jag källor på mitt påstående;) Men jag går på min magkänsla eller logiskt tänkande, det beror på vem du frågar;)
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Konservativ) skrev 2024-08-19 12:48:24 följande:
    Ingen hemlighet att jag stödjer regeringen, men är samtidigt kritisk till saker de gör.

Du däremot är helt och hållet okritisk till allt S säger och gör.

Du byter åsikt när S byter åsikt. När det uppdagades att El-haj hade Hamas-sympatier avfärdade Du det som hat och ett påhitt fr högern.
    Det är en fröjd att se att det finns fler som klarar av att vara objektiv!

Vi bor inte ens i Nordkorea men likt förbannat beter sig en del som om vi inte får tänka fritt! Arga Maggan kommer inte mörda oss, det kan jag lova!

Tyvärr saknar jag källor på mitt påstående;) Men jag går på min magkänsla eller logiskt tänkande, det beror på vem du frågar;)
  • Anonym (Maktlös)
    Rataxes skrev 2024-08-20 12:12:24 följande:

Man får väl vara glad att en sån här miljöpartist inte längre sitter i riksdagen:

Det partiet vill S bilda regering med...

Du måste vara snäll Rataxes, det kan bli övermäktigt att hantera för mycket information på engång ;)
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-23 14:31:07 följande:

Allvarligt talat så håller jag helt med om att det var de demokratiska och parlamentariska arbetsmodellerna man ville skydda.  SD har som vi vet en annan syn på vad demokrati är.

När man ser statsförvaltningen som ett hot mot demokratin kan man undra över om det är ministerstyre som SD förordar.

Hoppsan, det måste ha gått lite för fort när du tänkte.

Ingen vill se statsförvaltningen som ett hot, men det blir ett hot mot demokratin när Socialdemokraterna hoppar över att myndighetsutnämningarna ska ske på skicklighet och kompetens. Socialdemokraterna toppar i att tillsätta parti-lojala medlemmar till utnämningsmakten. Det är inte hållbart att statssekreterarna för socialdemokraterna ska bli myndighetschefer.

Ideologi går före befolkningens bästa och vi får inkompetenta myndighetschefer som ska ansvara över statsförvaltningen. Att tillsätta myndighetstjänster utan öppen process eller motivering gör att vi får in skit i statsförvaltningen och det är ett jäkla meck att göra sig av med puckos som förpestar allt som är av godo. Tyvärr har Socialdemokraterna utnyttjat sin makt och det är inte förenligt med demokratin.

Att inte se statsförvaltningen som ett hot mot demokrati tyder på att man föredrar att socialdemokraterna ska få utöva sitt maktmissbruk. Det skulle också kunna förklaras med att somliga faktiskt inte förstår att Socialdemokraterna hotar demokratin, det sistnämnda är förlåtligt och förståelig pga. public servis inte påminner väljarna om sossarnas maktmissbruk tillräckligt ofta, det faller i glömska.

Jag är inte trygg med att  ha kvar Kinberg som landshövding men likt för bannat måste jag betala för henne. Enligt mitt tycke har Ulf gjort fel men han är ändå inte värre än Stefan Löfven som missbrukade sin makt rejält. Valet blir en enkelt för mig och det gäller att välja den som har åsamkat minst skada i vårt demokratiska system.

Ministyret som SD förordar är ingenting i jämförelse mot vad Löfven gjorde när han tillsatte stolpskottet Dan Eliasson som rikspolischef. 
    Men det är tydligt att socialdemokraterna inte vill ställa krav på myndighetsposter eftersom sossarna föredrar att sänka kraven för polishögskolan också, allt för  "jämställdhetens skull"
     Kontentan blir att vi får "stritspittar" till poliser och ena aspiranten är dummare än den andra då ingen av aspiranterna klarar av IQ test eller behöver ha godkänt i historia för att ta sig in på utbildningen.

Stackars den polis som tvingas till att arbeta med kollegor som inte ens kan historia, måste vara riktigt frustrerande. Nu ska den nuvarande regeringen försöka styra om skeppet men korkade poliser och konsekvensen blir att vi måste tumma på våran integritet i from av visitationszoner och kamerabevakning. Regeringens nuvarande reform är en konsekvens av socialdemokraternas ideologi. Tyvärr måste vi rucka på våran friheter för att inte friheterna ska stävjas ännu mer.

Så det är väl sossarna vi ska tacka för att fick "stritspittar" till poliser som inte förstår när de pysslar med korruption. Så IQ- befriade är den nya generationens poliser att man har inte fattat att man pysslar med korruption! Den som har tillräckligt mycket IQ har förstått att man inte ska bli polis. Stackars den gamla generationens poliser som tvingas att ha arbetskollegor som inte ens kan stava till korruption då studenterna inte behöver ha historia som ett krav för att bli polis.

Allt det sossarna vidrör hotar våra demokratiska rättigheter. Deras ideologier kan tillsynes låta oskyldiga men vi ser vart deras ideologiska galenskaperna har fört oss. Se vart vi är nu!

Vänd dig till Killbill, där får du det stöd du önskar. Har vi riktigt otur så är det fler som resonerar som er och då är det kört för hela vårt demokratiska system. Jag vill i alla fall ha kompetenta myndighetschefer. Om en myndighets chef är kompetent och sosse så gör det inget, problem uppstår när en myndighetschef ska vara inkompetent och sosse;).

För killbills skull kan jag även nämna att jag inte vill ha en inkompetent moderat. Det är bäst jag nämner det då killbill  tenderar till att övertolka den som hittar skit hos socialdemokraterna. 

Man kan tro att du vill ha inkompetens inom statsförvaltningen utifrån ditt resonemang. Jag hoppas att jag har fel.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-23 18:22:26 följande:
    Och där gick topplocket Skrattande

Du verkar ha fått S på hjärnan, anar ugglor i mossen så snart någon ifrågasätter SD:s syn på demokratin. 

Att de har en annan demokratisyn än resten av samhället är hur tydligt som helst. Man vill inte att parlamentarismen ska fungera och man talar nedsättande om andra politiker och politiska partier som en del av partiprogrammet. 

SD vill toppstyra, och likt andra fascistiska partier öka centralstyrningen av staten. 

Den som likställer inkompetens med socialdemokratisk bakgrund borde titta på hur det fungerar hos SD med kompetensen.  

Jag säger inte att S tillsättningar alltid varit optimala men det behöver inte tas som något generellt.  Oavsett regerings färgen tillsätter man de personer som man tror på och som har kompetensen. 

SD är för sossigt för min smak men ser också att SD tycks vara flexibla i sin ideologi och är inte omöjliga inför att tänka att blått kan vara ganska flått;)

Faktum är att jag föredrar att man kan lägga sin ideologiska värderingar åt sidan om det finns idéers som är bättre än ens egna. Jag ser det som en styrka och inte en svaghet. 
    Jag som tidigare var skeptisk mot SD har med tiden märkt att SD fyller en god funktion för att ställa lite krav på M som faktiskt börjat tappat det pga. sossarnas  påtryckningar. 

Jag har inte röstat på SD och tiden får utvisa om jag faktiskt lägger min röst där, centralstyrningen av staten är faktiskt den rödgrönas expertis så jag skulle vara försiktig med att kasta sten i glashuset. Jag sållar och kör på uteslutningsmetoden och den grönröda oppositionen är helt uteslutet för mig.

Jag förespråkar också att partier ska ta in bäst lämpade kandidater som får viktiga poster, men parti-lojala kandidater  är sällan bäst lämpat för uppdraget eftersom man tvingas in i att vara partiskt och objektiviteten brister. För att tillfredsställa killbill så kan jag ta Moderaterna som ett konkret exempel;  Det var många moderater som tyckte att den nya könslagen var ett förhastat beslut, men ändå klubbades det igenom för parti-lojalitetens skull.

Om vi tar Dan Eliasson som ett exempel, hade det inte varit  bättre att få in ansökningar om tjänsten för att se om det var någon som var bättre lämpad än just Dan Eliasson? Han lyckades med konstycket att förstöra myndighet efter myndighet, inte nog med det så tillsattes Dan Eliasson som chef för försäkringskassan av självaste Reinfeldt ?!
    Till och med den mest IQ-befriade polisaspiranten förstår att M och S har hållhakar på varandra.

Varför tror du inte att Arga Maggan inte har tjatat hål i hövvet på oss om Kinbergs fadäser ?  SD och S är otroligt lika varandra, det är därför S krockar med SD. Det som skiljer partierna åt det är att ena partiet vågar vara ärliga och att SD faktiskt inte har förstört statsförvaltningen.

Ändå går det något sånär att resonera med dig även om du försöker flika in med dina egna antaganden. Jag ger inte så mycket för antaganden men det finns uppenbart potential hos dig också. 
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-23 21:25:54 följande:

Varför denna besatthet vid Dan Eliasson?

Visste du att den var när Moderaterna styrde Sverige som Dan Eliassons karriär verkligen tog fart? Först utsågs Eliasson till biträdande chef vid Säkerhetspolisen därefter utsåg den moderatledda regeringen Eliasson till generaldirektör för migrationsverket för att därefter befordra Eliasson till generaldirektör för Försäkringskassan.

Att den Socialdemokratiska regeringen därefter utsåg juristen Eliasson till rikspolischef är väl inte särskilt kostligt med tanke på att han redan tjänstgjort som biträdande chef vid Säkerhetspolisen och hans i övrigt mycket tunga erfarenhet under åren då Moderaterna regerade?

Nja, jag är inte riktigt besatt av Dan Eliasson, det finns andra partimedlemmar som älskar att slicka rö*.

Mycket riktigt så har du rätt, men ändå så är dina antagningar så fel!
    Poletten har fortfarande inte trillat ner hos dig!

Trevligt att du vaknade till liv nu när ämnet tilltalar dig bättre, jag vet precis vad jag ska säga för att du ska vakna till liv;) Tada, här är du=)
    Du trodde inte att jag viste;)?

Med tiden har jag lärt mig att det bara går bra att kommunicera med dig om alla föredrar att släta över socialdemokraternas förtret.

Som sagt, maktlös men inte tanklös. När ska polletten trilla ner att jag inte ens är parti-lojal mot moderaterna?
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?