Anonym (Rambaud) skrev 2024-08-12 08:34:48 följande:
- Makten har aldrig legat i folkets händer särskilt mycket. Att var fjärde år få lägga en lapp med ett partinamn på i en låda är visserligen formellt att välja politiker men allt mellan dessa fyra år har folket ingen som helt kontroll över. Men ja, den lilla makten eroderas i dagsläget till att bli ännu mindre som jag ser det.
- Det viktigaste, som jag tror, är inte vem som tillsätter vem som generaldirektör någonstans. Det i dagsläget största hotet är myndighetspersonal som är aktivistisk och som nu, till exempel, har börjat försvåra för media att begära ut offentlig handling och liknande. Namnlösa byråkrater som väljer att driva sin gene agenda istället för att förvalta det offentliga.
Dessa namnlösa byråkrater kan inte sparkas lika lätt som en generaldirektör. Dessa namnlösa byråkrater agerar i bakgrunden, utan att exponeras.
Det tror jag är dagens stora hot mot demokratin och folkviljan.
Mycket mer så än om en partigängare sätts på en hög post eller om en lobbygrupp bjuder politiker på middag och så vidare.
Jag vet inte? Det är ett stort problem när Anna panna rekryterar en nära vän eller när Göran person tillsätter sim kusin som generaldirektör för arbetsförmedlingen.
När Göran Perssons kusin var generaldirektör så väljer arbetsföedlingen att skönmåla sin rapport om hur man har löst arbetslösheten för nyanlända.
En generaldirektör hinner åsamka mycket skada och dessutom träder paraplyet fram när politiker har missbrukat sin position. Detta ska vi betala för?
När sossarna har roffat åt sig statsförvaltningen så har man egentligen sett till att skada all förtroende. Statsförvaltningen är så skadad att den inte ens går att reparera. I slutändan spelar det ingen roll vem som regerar. Sossarna har sett till att reagera inom statsförvaltningen ändå.
Sossarna borde fokusera på att rensa på gammalt pack än att tjata på skattehöjningar.
Och visst är det ett gissel att få ut offentliga handlingar. Allt är ett stort jä*la skämt!