• Anonym (bipbop)

Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?

Hej!

Jag hittar ingen situation någonstans som matchar den jag och min sambo har just nu. 

Vid klockan 18 idag så får jag sms ifrån personen vi hyr vår lägenhet av att hon inte fått in hyran eller ett svar på ifrån mig på 48h och därför vill hon att vi flyttar ut snarast Samt att hon kommer hem till oss imorgon. Jag blev mycket förvirrad och såg då att jag missat ett sms ifrån henne från i förrgår där hon skriver att hon vill ha hyran på fredag.

Jag svarade 10 minuter efter och skickade in hyran på direkten och därefter har vi inte hört något mer och hon svarar varken på sms eller när vi ringer.

Värt att nämna är att hon inte försökt få tag på min sambo samt att vi enligt vårat kontrakt har 3 månaders uppsägningstid. Jag är också på besök hos familjen på grund av vård av anhörig och kan då inte vara på plats imorgon.

Jag undrar generellt om hon bara kan kasta ut oss eller vad det är som gäller samt om någon har någon liknande erfarenhet!

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?
  • Studentpappa

Ni har väl ett datum i kontraktet när hyran ska vara betald? Det behöver hon ju följa inte hitta på egna datum utefter när hon behöver pengar.

Ride it like you stole it
  • Cereal Killer

Läs i hyreslagen vad som gäller. Betalar man in hyran direkt vid vräkning så har man rätt att ha kvar kontraktet om jag minns rätt. Däremot har hon rätt att vräka er efter en vecka, men den går alltså tillbaka om man betalar och det inte hänt upprepade gånger. Men dubbelkolla med lagen för säkerhets skull.

• Cereal Killer
    Studentpappa skrev 2024-08-08 21:57:16 följande:

Ni har väl ett datum i kontraktet när hyran ska vara betald? Det behöver hon ju följa inte hitta på egna datum utefter när hon behöver pengar.

Det är den 8e och TS skriver en vecka, så det är väl troligen bestämt att den ska vara betald den sista eller möjligen den 1a
  • Anonym (bipbop)
    Cereal Killer skrev 2024-08-08 22:08:20 följande:

Läs i hyreslagen vad som gäller. Betalar man in hyran direkt vid vräkning så har man rätt att ha kvar kontraktet om jag minns rätt. Däremot har hon rätt att vräka er efter en vecka, men den går alltså tillbaka om man betalar och det inte hänt upprepade gånger. Men dubbelkolla med lagen för säkerhets skull.

Jag vet inte ens om ett sms som avslutas med en tummen upp emoji räknas som en vräkning? men ja, vad jag kan urskilja så har vi gjort det rätt för oss? Jag betalade och svarade både med en stor ursäkt och en screenshot på betalning direkt efter. Tycker det är obehagligt att hon inte svarar nu och inte verkar vilja ha en dialog ens.
  • Hermis123
    Anonym (bipbop) skrev 2024-08-08 22:11:55 följande:
    Jag vet inte ens om ett sms som avslutas med en tummen upp emoji räknas som en vräkning? men ja, vad jag kan urskilja så har vi gjort det rätt för oss? Jag betalade och svarade både med en stor ursäkt och en screenshot på betalning direkt efter. Tycker det är obehagligt att hon inte svarar nu och inte verkar vilja ha en dialog ens.
    Alltså kasta ut vet jag inte, men hon kan inte bara gå in i lägenheten och kasta ut era grejer! Där har du lagen vid din sida. Det blir en juridisk process innan. Så stå på dig, släpp inte in henne bara !
  • Anonym (bipbop)

Ja, problemet är ju då att jag inte är hemma. Är ungefär 60 mil bort och bara sambon hemma. Han jobbar imorgon och  i och med att hon inte svarar vet han inte när hon kommer eller om hon ens kommer. Sen förstår vi inte heller varför hon ska komma hem till oss? Förstår inte vad det ska generera riktigt?

• Hermis123

Du kan känna dig lugn, texten nedan kommer från hyresgästföreningen.  Kom ihåg att hon inte bara kan gå in i sin lägenhet och kasta ut dig, utan det får hon tar juridiskt och via domstol. Släpp inte in henne imorgon, bestrid ifall du får en vräkning, hon Kan inte göra något förens du får en domstolsbeslut.

Om värden säger upp ditt hyresavtal ska du först få ett meddelande där det står att du kan få tillbaka hyresrätten om du betalar hyran inom tre veckor från den dag du fick meddelandet.

hyran inom tre veckor

Om du inte betalar hyran inom de tre veckorna är det stor risk att du förlorar rätten att bo kvar. Dessa fall bedömer tingsrätten mycket strängt. De tre veckorna börjar inte räknas förrän värden skickat ett meddelande till socialkontoret om att du kommer bli uppsagd.

Om
  • Hermis123
    Anonym (bipbop) skrev 2024-08-08 22:34:25 följande:

Ja, problemet är ju då att jag inte är hemma. Är ungefär 60 mil bort och bara sambon hemma. Han jobbar imorgon och  i och med att hon inte svarar vet han inte när hon kommer eller om hon ens kommer. Sen förstår vi inte heller varför hon ska komma hem till oss? Förstår inte vad det ska generera riktigt?

Men har hon Nycklar hem ?  Går hon in ring polisen.
  • Hermis123

Det är kronofogden som vräker en hyresgäst, en hyresvärd kan inte gå in och byta lås. 
    Ni Är inskrivna där, går hon in ringer ni polisen som löser, utan beslut från kronofogden kan hon inget göra. Så polisen kommer se till att ni kommer in bostaden igen.  

• Anonym (Bella)
    Cereal Killer skrev 2024-08-08 22:08:20 följande:

Ursäkta om det här är OT.. men det är alltså så att man inte har rätt att säga upp någons hyreskontrakt om hyran är en vecka sen? Jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andra hand eftersom jag vill bo närmare familj för att få hjälp med barnen men vill inte säga upp ett förstahandskontrakt. Men om det är så det funkar känns det extremt osäkert. Om jag själv har en annan hyra att betala och så får jag inte in hyran och kan inte göra nånting.. 
    Förstår att det måste vara jobbigt för TS men förstår hyresvärden också. Mest om det handlar om andrahand alltså men vet inte riktigt om det gör det. 
Svar på tråden Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?