Inlägg från: Anonym (bipbop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bipbop)

Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?

Hej!

Jag hittar ingen situation någonstans som matchar den jag och min sambo har just nu. 

Vid klockan 18 idag så får jag sms ifrån personen vi hyr vår lägenhet av att hon inte fått in hyran eller ett svar på ifrån mig på 48h och därför vill hon att vi flyttar ut snarast Samt att hon kommer hem till oss imorgon. Jag blev mycket förvirrad och såg då att jag missat ett sms ifrån henne från i förrgår där hon skriver att hon vill ha hyran på fredag.

Jag svarade 10 minuter efter och skickade in hyran på direkten och därefter har vi inte hört något mer och hon svarar varken på sms eller när vi ringer.

Värt att nämna är att hon inte försökt få tag på min sambo samt att vi enligt vårat kontrakt har 3 månaders uppsägningstid. Jag är också på besök hos familjen på grund av vård av anhörig och kan då inte vara på plats imorgon.

Jag undrar generellt om hon bara kan kasta ut oss eller vad det är som gäller samt om någon har någon liknande erfarenhet!

Ha en fin kväll!

• Svar på tråden Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?
  • Anonym (bipbop)
    Cereal Killer skrev 2024-08-08 22:08:20 följande:

Läs i hyreslagen vad som gäller. Betalar man in hyran direkt vid vräkning så har man rätt att ha kvar kontraktet om jag minns rätt. Däremot har hon rätt att vräka er efter en vecka, men den går alltså tillbaka om man betalar och det inte hänt upprepade gånger. Men dubbelkolla med lagen för säkerhets skull.

Jag vet inte ens om ett sms som avslutas med en tummen upp emoji räknas som en vräkning? men ja, vad jag kan urskilja så har vi gjort det rätt för oss? Jag betalade och svarade både med en stor ursäkt och en screenshot på betalning direkt efter. Tycker det är obehagligt att hon inte svarar nu och inte verkar vilja ha en dialog ens.
  • Anonym (bipbop)

Ja, problemet är ju då att jag inte är hemma. Är ungefär 60 mil bort och bara sambon hemma. Han jobbar imorgon och  i och med att hon inte svarar vet han inte när hon kommer eller om hon ens kommer. Sen förstår vi inte heller varför hon ska komma hem till oss? Förstår inte vad det ska generera riktigt?

• Anonym (bipbop)
    Anonym (Bella) skrev 2024-08-08 23:06:07 följande:
    Ursäkta om det här är OT.. men det är alltså så att man inte har rätt att säga upp någons hyreskontrakt om hyran är en vecka sen? Jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andra hand eftersom jag vill bo närmare familj för att få hjälp med barnen men vill inte säga upp ett förstahandskontrakt. Men om det är så det funkar känns det extremt osäkert. Om jag själv har en annan hyra att betala och så får jag inte in hyran och kan inte göra nånting.. 
    Förstår att det måste vara jobbigt för TS men förstår hyresvärden också. Mest om det handlar om andrahand alltså men vet inte riktigt om det gör det. 
    Jag hyr ut min lägenhet i andra hand också då jag flyttade för studier och blev kvar längre än tänkt i nya staden! Så jag har försökt se det ifrån båda perspektiven och där jag fastnar är ju det att jag inte har fått en varning eller en indikation på att detta ens var något som hade varit på g att hända särskilt när jag hade en dag till godo enligt det smset jag missade och hon har som sagt inte heller försökt att ringa mig eller kontakta min sambo. Hade jag fått ens en hint om detta hade jag inte gjort det här inlägget men nu känner jag mig lite hockeytacklad nästan..
    Men det kan vara värt att ha med sig att hyreslagen i princip alltid tar hyresgästens parti över värdens om det är något man är orolig för.
  • Anonym (bipbop)
    Teresse7 skrev 2024-08-08 23:33:29 följande:

Klart hon inte kan slänga ut er pang bom. Har ni allround skött hyran innan och varit skötsamma så är det ytterst tveksamt om hon kan vräka er. Har ni varit sena innan och fått varningar eller liknande?

Ni har ett hyreskontrakt. Står det 3 månader äs uppsägning så är har ni 3 månader oavsett.

Känns nästan som hon suttit och druckit rötjut och fått nån knepig narcissit/snefylla. 

Vi har aldrig varit sena om inte lönen infallit en fredag och helgen dragit ut på när pengarna sätts på hennes konto och har tagit väl hand om lägenheten! Vi har aldrig fått en varning och flyttade till och med in tidigare än tänkt så hon slapp betala dubbelhyra. Det är väl därför jag är lite upprörd också, känns lite otacksamt helt ärligt..
Svar på tråden Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?