Inlägg från: Anonym (Bella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bella)

Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?

Cereal Killer skrev 2024-08-08 22:08:20 följande:

Läs i hyreslagen vad som gäller. Betalar man in hyran direkt vid vräkning så har man rätt att ha kvar kontraktet om jag minns rätt. Däremot har hon rätt att vräka er efter en vecka, men den går alltså tillbaka om man betalar och det inte hänt upprepade gånger. Men dubbelkolla med lagen för säkerhets skull.

Ursäkta om det här är OT.. men det är alltså så att man inte har rätt att säga upp någons hyreskontrakt om hyran är en vecka sen? Jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andra hand eftersom jag vill bo närmare familj för att få hjälp med barnen men vill inte säga upp ett förstahandskontrakt. Men om det är så det funkar känns det extremt osäkert. Om jag själv har en annan hyra att betala och så får jag inte in hyran och kan inte göra nånting.. 
    Förstår att det måste vara jobbigt för TS men förstår hyresvärden också. Mest om det handlar om andrahand alltså men vet inte riktigt om det gör det. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (bipbop) skrev 2024-08-08 23:25:33 följande:
    Jag hyr ut min lägenhet i andra hand också då jag flyttade för studier och blev kvar längre än tänkt i nya staden! Så jag har försökt se det ifrån båda perspektiven och där jag fastnar är ju det att jag inte har fått en varning eller en indikation på att detta ens var något som hade varit på g att hända särskilt när jag hade en dag till godo enligt det smset jag missade och hon har som sagt inte heller försökt att ringa mig eller kontakta min sambo. Hade jag fått ens en hint om detta hade jag inte gjort det här inlägget men nu känner jag mig lite hockeytacklad nästan..
    Men det kan vara värt att ha med sig att hyreslagen i princip alltid tar hyresgästens parti över värdens om det är något man är orolig för.

Förstår absolut att det kan hända saker så att man blir sen med hyran.. men tänker att om jag skulle hyra ut och själv ha en annan hyra att betala (är nästan ensamståande med barnen / särbo och pluggar) skulle jag inte ha marginaler för att vänta på hyran. Så det är sant , det är bra att veta. Ska såklart kolla upp allt innan isåfall men tror inte det skulle funka att hyra ut min lägenhet och hyra en annan när det är så. 

Kan tyvärr inte hjälpa till så mycket med vad ni kan göra men det bästa är kanske att kolla med hyresgästföreningen om du är medlem. 

• Anonym (Bella)
    Anonym (bipbop) skrev 2024-08-08 23:25:33 följande:
    Jag hyr ut min lägenhet i andra hand också då jag flyttade för studier och blev kvar längre än tänkt i nya staden! Så jag har försökt se det ifrån båda perspektiven och där jag fastnar är ju det att jag inte har fått en varning eller en indikation på att detta ens var något som hade varit på g att hända särskilt när jag hade en dag till godo enligt det smset jag missade och hon har som sagt inte heller försökt att ringa mig eller kontakta min sambo. Hade jag fått ens en hint om detta hade jag inte gjort det här inlägget men nu känner jag mig lite hockeytacklad nästan..
    Men det kan vara värt att ha med sig att hyreslagen i princip alltid tar hyresgästens parti över värdens om det är något man är orolig för.

Har förresten en kompis som hade lite samma problem som ni , hon hade nyss börjat på ett nytt jobb och var sen knappt en vecka med hyran men hon hyr av en person hon känner.. tror det löste sig iallafall. 

Men ja det är nog som många skriver att hon inte bara har rätt att slänga ut er sädär för att ni är sena en gång eftersom du har betalat hyran nu.

• Anonym (Bella)
    Cereal Killer skrev 2024-08-09 14:39:20 följande:
    Så er överenskommelse var att du skulle betala senast idag? Det låter som om hon haft ett stort behov av pengarna och därför gör allt hon kan för att skynda på det. Nu när hon fått dem så kommer hon säkert antingen skämmas och undvika er eller låtsas som att inget hänt. 
    Man måste väl inte ha ett stort behov av pengar för att vilja ha hyran i tid när man hyr ut sin lägenhet. Det står ju att hyran skulle varit inne för en vecka sen. Antagligen sista juli som det brukar vara. Sen kanske de ringde och sa att de var sena och kom överens om en annan dag absolut senast.  Förstår att det kan hända saker så man blir sen en gång. Men det är abdolut INTE hyresvärden som ska skämmas för att hon vill ha hyran den dagen det står i kontraktet , hoppas du skojar eller så hade du otur när du tänkte.
Svar på tråden Sen med hyra en vecka, utslängda utan förvarning?