Anonym (bipbop) skrev 2024-08-08 23:25:33 följande:
Jag hyr ut min lägenhet i andra hand också då jag flyttade för studier och blev kvar längre än tänkt i nya staden! Så jag har försökt se det ifrån båda perspektiven och där jag fastnar är ju det att jag inte har fått en varning eller en indikation på att detta ens var något som hade varit på g att hända särskilt när jag hade en dag till godo enligt det smset jag missade och hon har som sagt inte heller försökt att ringa mig eller kontakta min sambo. Hade jag fått ens en hint om detta hade jag inte gjort det här inlägget men nu känner jag mig lite hockeytacklad nästan..
Men det kan vara värt att ha med sig att hyreslagen i princip alltid tar hyresgästens parti över värdens om det är något man är orolig för.
Förstår absolut att det kan hända saker så att man blir sen med hyran.. men tänker att om jag skulle hyra ut och själv ha en annan hyra att betala (är nästan ensamståande med barnen / särbo och pluggar) skulle jag inte ha marginaler för att vänta på hyran. Så det är sant , det är bra att veta. Ska såklart kolla upp allt innan isåfall men tror inte det skulle funka att hyra ut min lägenhet och hyra en annan när det är så.
Kan tyvärr inte hjälpa till så mycket med vad ni kan göra men det bästa är kanske att kolla med hyresgästföreningen om du är medlem.