• Anonym (Skog)

Hjälp, jag mår dåligt, har ångest, mår dåligt fysiskt och psykiskt

Jag orkar inte med att må så dåligt. 
    Hur slutar man ha ångest? Jag har det ständigt, varje dag.
    Försöker jag göra saker för att må bra slutar det ändå med att jag har ångest igen efter ett tag.
    Allt som man "ska" göra... äta mat, sova, städa, söka jobb, ta hand om hälsan så gott det går....

Det känns som att jag aldrig blir av med ångesten.
    Oavsett vad jag gör i livet är jag deprimerad och har ångest.
    Det jag tycker har hjälpt bäst är att gå promenader, men bara när det är fint väder. Regnar det eller är kallt ute (eller vinter med snö t.ex.) så hjälper inte promenader.
    Kan någon ge ett bra tips för att sluta ha ångest? 

• Svar på tråden Hjälp, jag mår dåligt, har ångest, mår dåligt fysiskt och psykiskt
  • Anonym (Nfnf)

Har haft ångest i 17 års tid. Det jag lärt mig av min senaste läkare var, att jag måste känna efter vad kroppen försöker säga. 

Han sa att man får ångest av en anledning. Ofta är man stressad. Stress och belastning är så mycket mer än att tex skynda sig till något. En sorts belastning som stressar hjärmsn är skärmar, internet. Man matas ständigt med information, texter, bilder och intryck. Inget man brukar tänka på. Likaså saker man hör. Har man ständigt tvn på, så stäng av den. Stäng av mobilen. Låt hjärnan vila från alla dessa intryck. Gå ut i naturen. Promenader varje dag, men då på ett LUGNT ställe, tex i naturen. Ät bra mat. Rutiner. Försök få till sömnen. Och framförallt, det han alltid tjatade om till mig - gör det DU mår bra av. Och säga ifrån, om någon är dum. Se till sitt eget bästa. 

Det hjälpte mig. 

kram 

• Anonym (Nfnf)

Fundera varför promenader inte hjälper dig när det regnar. Vad tänker du då? Är det negativa tankar, så försök vänd dem till något positivt som tex hur mysigt regnet är. 

Hur är dina vänner, är de snälla? Hur är din omgivning. Se dig om, vad behöver du. 

• Anonym (Nfnf)

Och, hur tänker du om dig själv? Tänker du tex att du bara måste sluta ha ångest nu kommer det inte bli så 

• Anonym (Skog)
    Anonym (Nfnf) skrev 2024-08-08 20:50:56 följande:

Fundera varför promenader inte hjälper dig när det regnar. Vad tänker du då? Är det negativa tankar, så försök vänd dem till något positivt som tex hur mysigt regnet är. 

Hur är dina vänner, är de snälla? Hur är din omgivning. Se dig om, vad behöver du. 

Jo.. alltså när det regnar blir jag deppig. Vet inte varför... riktigt. 
    Jag är känslig för kyla så det kan vara en av anledningarna varför jag ogillar regn.

Men absolut, regn kan vara lite mysigt också.

Jag har vänner, men inga jag direkt umgås med, bara några jag har kontakt med online. 
  • Anonym (Rekommenderar det starkt)

Har mått dåligt hela livet. Ångesten har kvävt mig varje dag sen jag var 4 år tills nyligen o nu är jag 35+.

Efter mycket misshandel och mordförsök på mig som barn har jag försökt ta självmord, självmedicinera mig, vaknat upp många gånger utan att veta om det är dag eller natt ute eller ens vilken dag det är o tom inte vetat i vilken stad jag har befunnit mig i o för att inte tala om tröttheten som blev värre o värre för varje år. Har mått skit ärligt talat. Har inga vänner eller någon form utav relation heller.

Men det som har hjälpt mig i slutänden är (vet att det låter löjligt men helt sant),

Järntabletter!

Det har lättat på tyngden både psykiskt och över bröstet. Nu har jag bara tyngden i huvudet kvar om någon har varit dum mot mig. Annars går det faktiskt bra att ta sig framåt. Har även lyckats studera till något som jag aldrig trodde att jag skulle klara. 

Käkar järn och D vitamin. D vitamin enbart hjälpte mig inte så mycket utan det var Järnet. O varje fredag magnesium. Blir ganska trött på det men musklerna behöver det. 

Varför inte prova ? Käkar "Järn Plus" (Alpha Plus) OBS! Inte ifrån apoteket. De säljer bara svagt skräp.

Hoppas det kan hjälpa dig på vägen. Obs, käkar inga mediciner och har vägrat bli involverad med sjukvården då jag inte vill vara en fluga i deras spindelnät.

Sen kan du testa ASMR (olika former utav ljud) se till att ha bra hörlurar! 

Och även söka på Hz våglängder. Just nu somnar jag som bäst till 0.98 Hz. 

Men testa dig runt och se vad som passar dig bäst! Lyssnar på Youtube. O sällan man lyssnar på folk som sjunger längre. Utan endast toner och melodier. 

Sen för att inte glömma en jättebra grej till. Lukter.

Plocka blommor / växter som du maler i handen och luktar på. Se vilka du gillar och plocka med dig några hem och tänd ett ljus och lägg i det i det flytande stearinet.

• Anonym (Skog)
    Anonym (Rekommenderar det starkt) skrev 2024-08-08 21:26:33 följande:

Har mått dåligt hela livet. Ångesten har kvävt mig varje dag sen jag var 4 år tills nyligen o nu är jag 35+.

Efter mycket misshandel och mordförsök på mig som barn har jag försökt ta självmord, självmedicinera mig, vaknat upp många gånger utan att veta om det är dag eller natt ute eller ens vilken dag det är o tom inte vetat i vilken stad jag har befunnit mig i o för att inte tala om tröttheten som blev värre o värre för varje år. Har mått skit ärligt talat. Har inga vänner eller någon form utav relation heller.

Men det som har hjälpt mig i slutänden är (vet att det låter löjligt men helt sant),

Järntabletter!

Det har lättat på tyngden både psykiskt och över bröstet. Nu har jag bara tyngden i huvudet kvar om någon har varit dum mot mig. Annars går det faktiskt bra att ta sig framåt. Har även lyckats studera till något som jag aldrig trodde att jag skulle klara. 

Käkar järn och D vitamin. D vitamin enbart hjälpte mig inte så mycket utan det var Järnet. O varje fredag magnesium. Blir ganska trött på det men musklerna behöver det. 

Varför inte prova ? Käkar "Järn Plus" (Alpha Plus) OBS! Inte ifrån apoteket. De säljer bara svagt skräp.

Hoppas det kan hjälpa dig på vägen. Obs, käkar inga mediciner och har vägrat bli involverad med sjukvården då jag inte vill vara en fluga i deras spindelnät.

Låter väldigt tufft. Jag beklagar vad du varit med om. :(
    Jag har också varit med om mycket hemskt i livet som lett till att jag har ångest och depression.

Tack för tipset om järntabletter.
    Jag har järnbrist, har fått hjälp av vården att få injektion, men att äta starkare järntabletter kan vara en god idé också.

Just det, magnesium också.. ska kolla upp det. Annars äter jag D-vitamin och B-vitamin... nästan varje dag. Jag kan glömma ibland.
  • Anonym (Skog)

ASMR kan vara lugnande ibland... beroende vad det är för ljud...
    Det finns bra och mindre bra varianter. Men jag ska försöka lyssna mer på det tror jag. Tack för tipsen!

• Anonym (Ida)

Kan skriva under på järnbrist MEN också d vitaminbrist. Järn + d vitamin tabletter har hjälpt mig otroligt. Har haft ångest sedan jag var 10-11 år, är 39 år idag. Började äta dessa och ser en tydlig förbättring. Har också haft huvudvärk och känt mig muskelsvag den senaste tiden, det försvann med d-vitaminet.

Trots att det var mitt i sommaren hade jag farligt låga d-vitaminnivåer så det är verkligen värt att testa tillskott.

Svar på tråden Hjälp, jag mår dåligt, har ångest, mår dåligt fysiskt och psykiskt