• Anonym (Skog)

Hjälp, jag mår dåligt, har ångest, mår dåligt fysiskt och psykiskt

Jag orkar inte med att må så dåligt. 
    Hur slutar man ha ångest? Jag har det ständigt, varje dag.
    Försöker jag göra saker för att må bra slutar det ändå med att jag har ångest igen efter ett tag.
    Allt som man "ska" göra... äta mat, sova, städa, söka jobb, ta hand om hälsan så gott det går....

Det känns som att jag aldrig blir av med ångesten.
    Oavsett vad jag gör i livet är jag deprimerad och har ångest.
    Det jag tycker har hjälpt bäst är att gå promenader, men bara när det är fint väder. Regnar det eller är kallt ute (eller vinter med snö t.ex.) så hjälper inte promenader.
    Kan någon ge ett bra tips för att sluta ha ångest? 

• Svar på tråden Hjälp, jag mår dåligt, har ångest, mår dåligt fysiskt och psykiskt
  • Anonym (Skog)
    Anonym (Nfnf) skrev 2024-08-08 20:50:56 följande:

Fundera varför promenader inte hjälper dig när det regnar. Vad tänker du då? Är det negativa tankar, så försök vänd dem till något positivt som tex hur mysigt regnet är. 

Hur är dina vänner, är de snälla? Hur är din omgivning. Se dig om, vad behöver du. 

Jo.. alltså när det regnar blir jag deppig. Vet inte varför... riktigt. 
    Jag är känslig för kyla så det kan vara en av anledningarna varför jag ogillar regn.

Men absolut, regn kan vara lite mysigt också.

Jag har vänner, men inga jag direkt umgås med, bara några jag har kontakt med online. 
  • Anonym (Skog)
    Anonym (Rekommenderar det starkt) skrev 2024-08-08 21:26:33 följande:

Har mått dåligt hela livet. Ångesten har kvävt mig varje dag sen jag var 4 år tills nyligen o nu är jag 35+.

Efter mycket misshandel och mordförsök på mig som barn har jag försökt ta självmord, självmedicinera mig, vaknat upp många gånger utan att veta om det är dag eller natt ute eller ens vilken dag det är o tom inte vetat i vilken stad jag har befunnit mig i o för att inte tala om tröttheten som blev värre o värre för varje år. Har mått skit ärligt talat. Har inga vänner eller någon form utav relation heller.

Men det som har hjälpt mig i slutänden är (vet att det låter löjligt men helt sant),

Järntabletter!

Det har lättat på tyngden både psykiskt och över bröstet. Nu har jag bara tyngden i huvudet kvar om någon har varit dum mot mig. Annars går det faktiskt bra att ta sig framåt. Har även lyckats studera till något som jag aldrig trodde att jag skulle klara. 

Käkar järn och D vitamin. D vitamin enbart hjälpte mig inte så mycket utan det var Järnet. O varje fredag magnesium. Blir ganska trött på det men musklerna behöver det. 

Varför inte prova ? Käkar "Järn Plus" (Alpha Plus) OBS! Inte ifrån apoteket. De säljer bara svagt skräp.

Hoppas det kan hjälpa dig på vägen. Obs, käkar inga mediciner och har vägrat bli involverad med sjukvården då jag inte vill vara en fluga i deras spindelnät.

Låter väldigt tufft. Jag beklagar vad du varit med om. :(
    Jag har också varit med om mycket hemskt i livet som lett till att jag har ångest och depression.

Tack för tipset om järntabletter.
    Jag har järnbrist, har fått hjälp av vården att få injektion, men att äta starkare järntabletter kan vara en god idé också.

Just det, magnesium också.. ska kolla upp det. Annars äter jag D-vitamin och B-vitamin... nästan varje dag. Jag kan glömma ibland.
  • Anonym (Skog)

ASMR kan vara lugnande ibland... beroende vad det är för ljud...
    Det finns bra och mindre bra varianter. Men jag ska försöka lyssna mer på det tror jag. Tack för tipsen!

• Anonym (Skog)
    Tilolo skrev 2024-08-09 16:58:07 följande:

Ångest är den känsla du känner innan en förtryckt känsla ska komma fram.

Det bästa sätt är att bemöta ångesten på är att försöka känna och uppleva den som den är och i det försöka förstå vad den vill säga. Ångesten blir bara än värre när den bekämpas.

Ångest uppstår för att man går emot sig själv, i det man gör och i vilken inställning man har. En felaktig miljö och människor som inte kollaborerar med en själv kan verkligen få en in i det djupaste mörker.

Du skulle kunna fundera över varför du inte känner dig tillfreds med dig själv och ditt närvarande liv. Vad är det som du gör istället?

Förr om åren gillade inte jag heller att gå i regn. Men det berodde på att regnet var för lugnt som gjorde att jag hann känna det mörker som fanns inom mig. Kanske när du börjar må lite bättre som du kan börja uppskatta regn och snö lite mer för att du i och med det har mer av dig själv så att du med din egen känsla kan se och känna alla dess fina detaljer som finns däri. 🙂

Intressanta reflektioner.

Ja, min ångest beror till stor del på att jag känt mig hämmad i livet på grund av saker som hände som barn. Jag kände mig otrygg, och osäker och inte "värd" att må bra och leva som jag vill.
    Den där osäkerheten är kvar, även när jag försöker lyssna till mig själv fullt ut. 

Jag har en inre tumult, har alltid haft. En gnagande oro, svårt att sova osv.

Det svåra är att våga agera på det som känns "rätt" för mig. Jag blir liksom handlingsförlamad, även de gånger jag har en stark dragning till något annat i livet... 
  • Anonym (Skog)
    Anonym (Rekommenderar det starkt) skrev 2024-08-09 18:18:45 följande:

Tack.

Då du redan går hos sjukvården och får injektioner med järn. Så rekommenderar jag nog inte att du ska äta mera. Jag vet inte, förutom att man ska inte överkonsumera heller. Oavsett vad det än gäller.

Då kanske det finns andra lösningar. Ex något som är väldigt underskattat men även feltolkat är att väldigt många anser att en bastu är det rätta, (då de lever i Sverige och har präntats in vad Finnarna gör osv) Men jag rekommenderar starkt Ångbastu då. För nej, vanlig bastu är som att bli stekt, medans ångbastu är som ångkokt. Når alltså ända in. Väldigt stor skillnad. 

Sedan är även ett ytterliggare tips att faktiskt unna sig en massage. Och sedan njuta timmarna efteråt hemma med gott och varm och ha det mysigt.

För mig ex är det rostade frallor med leverpastej (skivbar), Oboy och läsa en kalle anka pocket. Så man får släppa tankarna kring sina problem och skratta till och njuta av något gott. Så hitta din egna grej som passar dig ! 

Håller med angående vanlig bastu... det är inte bekvämt. Kanske ångbastu skulle vara bekvämare. Ska fundera på det. Min ekonomi är usel just nu, men i framtiden kanske jag får dra till ett spa.
  • Anonym (Skog)
    Tilolo skrev 2024-08-09 18:49:12 följande:

Jag förstår verkligen, då jag känner igen känslan! Det känns för mig som att detta är en konflikt, men jag blir ändå glad över att du är eller kanske nu i skrivande stund, blivit såpas medveten om det. Skulle det kunna hjälpa dig om du successivt kan montera ner något av det som känns fel för att sen bitvis kunna ersätta det med det nya som du egentligen känner för? 

Ja.. absolut... frågan är bara om jag kan lista ut vad... och sedan bygga upp något nytt. Det känns som att jag har en spärr liksom, att jag har så många idéer om hur jag vil leva, men jag kan inte förmå mig att välja något och sedan köra på det. Känns som att jag nästan är "rädd" för att göra förändringar, även när de bara handlar om mig.

hmm... vet inte alltså. Jag är "rädd" för att synas tror jag... att bli bedömd. Även om det egentligen inte är någon som skulle tycka och tänka något om mig, så känns det som att jag på något sätt blir kritiserad hela tiden, även när jag inte blir det. Ständig tyngd över mina axlar.
  • Anonym (Skog)
    Tilolo skrev 2024-08-09 20:33:01 följande:

Det är stora saker du står inför, så jag förstår att du känner att det är trögt. 🙏 Det är inte bara att lämna och gå vidare, det är en process och det handlar om att förstå det gamla för att successivt kunna ta in det nya.

Du nämnde lite om saker som hänt när du var barn. Får jag fråga om det handlade om saker där andra människor var inblandade vars handlingar påverkat dig till den grad att du inte skulle vara benägen att klara något? För om det skulle vara det, så hänger absolut sånt kvar i medvetandet tills att man gjort sig medveten om detta. För tillslut kan man tro att man är det dom tycker ihop med det man redan tycker om sig själv. Det blir som att dessa personer, (om det är så i ditt fall) sitter på ens axel och petar på en mot deras riktning så fort man börjar tänka själv.

Utav egen erfarenhet av sånt så är det för min del en pågående process av att ta ett steg fram och två bak. Det är för mig också ett motstånd ihop med ett nötande att påminna sig själv om detta faktum. 

Och nu menar jag inte att det handlar om mantran där man intalar sig själv 10 saker framför spegeln, utan ett innerligt arbete där man ser hur saker har varit, hur man själv har betett sig för att förtjäna bekräftelse och varför man har gjort det. 

Förr skrev jag mycket (lite som dagbok) om dessa svåra saker och det hjälpte mig att få klarhet.

Kanske det skulle hjälpa dig också.,.,.

Ja, det är precis så. Och det är smärtsamt och överväldigande att försöka "bemöta" mina jobbiga minnen om "kontrollerandet" och annat som gjorde att jag mådde dåligt under uppväxten, som gjort att jag känner mig ofri.

Jag ska kanske börja skriva dagbok...
  • Anonym (Skog)
    Anonym (Eliza) skrev 2024-08-09 22:23:24 följande:
    Jag har lidit av extrem ångest..Eller snarare var det panikångest som jag vaknade av varje morgon i ngr års tid som satt kvar i ngr timmar tills det övergick till "vanlig" ångest..
    Så vanlig ångest kändes ju som en befrielse för mig först jämfört med panikångesten då det känns som om man ska dö.
    Jag har lidit av mer eller mindre ångest hela mitt liv vilket blev värre och värre innan det blev bättre.
    Nu är ångesten i princip helt borta. Jag kan uppleva små små stunder av panikångest ibland dock, men det är bara korta stunder, annars så känns det bra.

Så det går att bli av med ångest helt och hållet (eller nästan iaf) som jag blivit eller åtm mildra ångesten.
    Tro inget annat TS. Du klarar det här bättre än du tror.

Det jag gjorde när det var som allra värst var bara att försöka andas i magen. Vilket är ett bra tips, att jobba med sin "magandning" Vilket gör att man känner sig lugnare..Det kanske inte går på en gång, men relativt snabbt. 
    Sen började jag göra olika saker för att mer komma till bukt med ångesten och inte " bara"  panikångesten.
    För hur konstigt det än låter så tyckte jag att ångesten var jobbigare än panikångesten!?

Som att börja ta hand om kroppen bättre. Genom att börja äta bättre..som att sluta med socker, gluten, och annan dålig mat. Började yoga, promenera mera med mina vovvar, började rida igen, började skjuta gevär, spela shack och började laga mat, osv som jag tycker är roligt.
    Så hitta saker du tycker är roligt att göra.
    Plus att jag såg/ser till att jag ALLTID får sova MINST 8 timmars sömn.. 
    Sen ser jag alltid till att få sol/D-vitamin VARJE dag..
    Superviktigt att du får sol/D- vitamin varje dag under hela året.
    Ångest/,depression kan bero på eller delvis bero på D- vitaminbrist.

Dom flesta som är deppiga bor där det är lite sol oftast, eller hur!?  Som typ Sverige,  England,  osv. 😊
    Så kan du se till att du får D vitamin, att du sover tillräckligt,  att du äter (någorlunda) bra, att du rör din kropp, att du gör något du tycker om/ tycker är extra roligt, att din hjärna får lite stimuli, så har du kommit en bra bit på väg iaf.

Sen ngr saker som också har hjälpt mig är att när jag mått som värst så har det dels ..hjälpt att må så dåligt som jag kan ett tag. Istället för att försöka fixa min ångest..
    Alltså jag har rent praktiskt legat ner och bara Känt min ångest tills det har gått över av sig självt.

Sen tä ker jag ( eller det gör jag ff) 
    "Vad kan jag vara tacksam över idag?
    Ibland så tänker vi inte över hur tacksamma vi kan vara över saker och ting för att vi tar dom för givna.
    MEN tänk om du inte hade mat på bordet, någonstans att bo, vänner, familj,  osv osv. Hur skulle du må då?
    Utan boende, mat, pengar  familj, vänner, osv..

Kanske det viktigaste rådet.. Att vara tacksam för det du har, för det kan alltid bli värre.

Nu menar jag inte att du ska må dåligt för,att det kan bli värre..Utan mer njuta av det du har.
    Tack för alla tips! 
    Det där med fokus på andningen ska jag ta till mig, likaså att gå ut varje dag. (Jag gör det faktiskt sedan en rätt lång tid tillbaka, jag har inte alltid gjort det).

Jag är tacksam, tacksam att jag bor där jag bor (det kunde varit värre). 
  • Anonym (Skog)
    StudierKemi skrev 2024-08-09 23:16:44 följande:

Tack för alla tips här. Väldigt bra!!!
    Yoga ska jag nog prova.
    Sedan det där med näringen, självklart behöver jag äta bättre, det vet jag om- det är svårt att ändra vanor.
    Surkål tror jag visst ansågs nyttigt! Tack Ska gå tillbaka och läsa tråden oftare, hoppas jag så att jag blir påmind om tipsen. Ni får gärna påminna skriva här i tråden så att jag påminns att kolla upp tipsen. <3
  • Anonym (Skog)
    Anonym (Trew) skrev 2024-08-10 08:49:38 följande:

Åh, vad jag känner med dig TS. Så många gånger jag känt mig desperat över att ångesten inte försvinner. 

Nu är jag ångestfri, även om det kommer tillbaka vissa dagar (om jag slarvar med att respektera mina gränser). 

Det viktigaste gör du redan. Rutiner, mat, sömn och motion (tips är att sätta larm i mobilen så du inte missar något).

Det som har hjälpt mig är att byta jobb (kliv neråt i karriären enligt vissa), skaffa ett intresse utanför jobbet (för min del politik, kul sätt att få veta saker, känna att man gör något meningsfullt och träffa mestadels snälla engagerade människor.) 

Sedan, även om det är svårt, försöker jag att inte tänka på saker som ger mig ångest. Jag ser det som en stig i mitt huvud, och varje gång jag tänker på saken som ger ångest blir stigen tydligare och starkare, men när jag inte tänker på det så växer stigen igen och hjärnan hoppar inte självmant till de ångestgivande tankarna. (Hjälp vad flummigt..) 

Rutiner.. jo.. jag ska försöka skapa det. <3 Tack för alla tips.
    Och styra tankarna till det som är positivt istället för ångestfyllt. 

Jag har hobbies, men mest sådant jag gör hemma. kanske skulle det vara kul att gå med i någon förening också... kanske. :)
Svar på tråden Hjälp, jag mår dåligt, har ångest, mår dåligt fysiskt och psykiskt