Anonym (Eliza) skrev 2024-08-09 22:23:24 följande:
Jag har lidit av extrem ångest..Eller snarare var det panikångest som jag vaknade av varje morgon i ngr års tid som satt kvar i ngr timmar tills det övergick till "vanlig" ångest..
Så vanlig ångest kändes ju som en befrielse för mig först jämfört med panikångesten då det känns som om man ska dö.
Jag har lidit av mer eller mindre ångest hela mitt liv vilket blev värre och värre innan det blev bättre.
Nu är ångesten i princip helt borta. Jag kan uppleva små små stunder av panikångest ibland dock, men det är bara korta stunder, annars så känns det bra.
Så det går att bli av med ångest helt och hållet (eller nästan iaf) som jag blivit eller åtm mildra ångesten.
Tro inget annat TS. Du klarar det här bättre än du tror.
Det jag gjorde när det var som allra värst var bara att försöka andas i magen. Vilket är ett bra tips, att jobba med sin "magandning" Vilket gör att man känner sig lugnare..Det kanske inte går på en gång, men relativt snabbt.
Sen började jag göra olika saker för att mer komma till bukt med ångesten och inte " bara" panikångesten.
För hur konstigt det än låter så tyckte jag att ångesten var jobbigare än panikångesten!?
Som att börja ta hand om kroppen bättre. Genom att börja äta bättre..som att sluta med socker, gluten, och annan dålig mat. Började yoga, promenera mera med mina vovvar, började rida igen, började skjuta gevär, spela shack och började laga mat, osv som jag tycker är roligt.
Så hitta saker du tycker är roligt att göra.
Plus att jag såg/ser till att jag ALLTID får sova MINST 8 timmars sömn..
Sen ser jag alltid till att få sol/D-vitamin VARJE dag..
Superviktigt att du får sol/D- vitamin varje dag under hela året.
Ångest/,depression kan bero på eller delvis bero på D- vitaminbrist.
Dom flesta som är deppiga bor där det är lite sol oftast, eller hur!? Som typ Sverige, England, osv. 😊
Så kan du se till att du får D vitamin, att du sover tillräckligt, att du äter (någorlunda) bra, att du rör din kropp, att du gör något du tycker om/ tycker är extra roligt, att din hjärna får lite stimuli, så har du kommit en bra bit på väg iaf.
Sen ngr saker som också har hjälpt mig är att när jag mått som värst så har det dels ..hjälpt att må så dåligt som jag kan ett tag. Istället för att försöka fixa min ångest..
Alltså jag har rent praktiskt legat ner och bara Känt min ångest tills det har gått över av sig självt.
Sen tä ker jag ( eller det gör jag ff)
"Vad kan jag vara tacksam över idag?
Ibland så tänker vi inte över hur tacksamma vi kan vara över saker och ting för att vi tar dom för givna.
MEN tänk om du inte hade mat på bordet, någonstans att bo, vänner, familj, osv osv. Hur skulle du må då?
Utan boende, mat, pengar familj, vänner, osv..
Kanske det viktigaste rådet.. Att vara tacksam för det du har, för det kan alltid bli värre.
Nu menar jag inte att du ska må dåligt för,att det kan bli värre..Utan mer njuta av det du har.
Det där med fokus på andningen ska jag ta till mig, likaså att gå ut varje dag. (Jag gör det faktiskt sedan en rätt lång tid tillbaka, jag har inte alltid gjort det).
Jag är tacksam, tacksam att jag bor där jag bor (det kunde varit värre).