• Anonym (Funderar)

Galonbyxor

Ni som använt galonbyxor med hängslen, upp till vilken ålder har ni haft det? Vi har hittills använt det och de går på mellanstadiet det har inte varit några protester så vi har kört på med det, funderar på om vi ska fortsätta med det.

• Svar på tråden Galonbyxor
  • Anonym (Skolgården)

Kan tillägga att galonisar i sjätte klass nog hade varit socialt självmord här. Under mellanstadiet har allt fler i barnens klasser blivit modemedvetna. Flickorna sminkar sig och killarna fixar håret och så där. De verkar inte ha ens vanliga regnbyxor utan blir hellre blöta och fryser. 

• Anonym (Regn)
    Anonym (Skolgården) skrev 2024-08-10 06:48:43 följande:

Kan tillägga att galonisar i sjätte klass nog hade varit socialt självmord här. Under mellanstadiet har allt fler i barnens klasser blivit modemedvetna. Flickorna sminkar sig och killarna fixar håret och så där. De verkar inte ha ens vanliga regnbyxor utan blir hellre blöta och fryser. 

Vi har varit väldigt förskonade från den hetsen ho oss. Blir lite skillnad på högstadiet men det är också en ny skola. Det var flera i femman som hade det förra året även om de flesta andra gått över till midjebyxor. Båda barnen föredrar hängselvarianten och då har vi fortsatt med det. Inte mig emot som får mindre tvätt ;)

• Anonym (Skolgården)
    Anonym (Regn) skrev 2024-08-10 07:45:00 följande:

Vi har varit väldigt förskonade från den hetsen ho oss. Blir lite skillnad på högstadiet men det är också en ny skola. Det var flera i femman som hade det förra året även om de flesta andra gått över till midjebyxor. Båda barnen föredrar hängselvarianten och då har vi fortsatt med det. Inte mig emot som får mindre tvätt ;)

Vad skönt! Det är så trist att se barn bry sig mer om hur de ser ut än att ha kul. Minns det från min egen barndom också, utseendehets redan i 11-årsåldern. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Regn) skrev 2024-08-10 06:23:14 följande:
    Våra har haft klassiska galonkläder med hängselbyxor hela mellanstadiet. Eftersom de är ute på rasterna lika mycket som i lågstadiet har vi inte sett någon anledning att byta. Yngsta som börjar 6:an i höst kör på det medan den äldre endast har det hemma nuförtiden. 
    Får jag fråga vad ni har för märke på era?
  • Anonym (P)

På vår lågstadieskola, sitter det varje dag uppe en skylt med vilka kläder som krävs för dagens rast. På sommaren står det till exempel keps och vattenflaska och en regnig dag står det regnbyxor. Då förväntas alla barn ha på sig någon typ av regnbyxa när de går ut. Min unge vägrar som sagt galon, men drar utan knot på sig skalbyxor då, eftersom alla andra har det på sig. På så vis kan också alla barn leka oavsett väder (vilket de också gör, eftersom alla andra gör det)

• Anonym (Regn)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-08-11 10:35:30 följande:
    Får jag fråga vad ni har för märke på era?

Oj måste kolla...

Nordbjörns ofodrade under sommaren och sen har bägge slaskis fodrade galonställ under vinterhalvåret. Vilka har ni då?

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Regn) skrev 2024-08-11 19:06:13 följande:

Oj måste kolla...

Nordbjörns ofodrade under sommaren och sen har bägge slaskis fodrade galonställ under vinterhalvåret. Vilka har ni då?

Vi har haft kulings i 146/152 sen dessa som jag köpte nu vet jag faktiskt inte, får väl se om de kommer till användning 
  • Anonym (Regn)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-08-13 07:24:51 följande:
    Vi har haft kulings i 146/152 sen dessa som jag köpte nu vet jag faktiskt inte, får väl se om de kommer till användning 

Hur blev det för er? Har de använts något ännu? Här kör yngsta på i skolan och jag lyckades till och med få på den äldsta på vårat landställe hör och häpna!

• Anonym (nu)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-08-03 12:06:16 följande:
    Galonbyxor

Ni som använt galonbyxor med hängslen, upp till vilken ålder har ni haft det? Vi har hittills använt det och de går på mellanstadiet det har inte varit några protester så vi har kört på med det, funderar på om vi ska fortsätta med det.

Galonbyxor bara i förskolan, kanske inte ens sista året på förskolan.

Från sexårs var det vattentäta överdragsbyxor och jacka.

Från ca 3:an användes inte ens byxorna särskilt ofta. Från mellanstadiet i princip aldrig.

Vad är det för barn som går med på att ha galonbyxor upp i mellanstadiet? 
  • Anonym (?)
    Anonym (nu) skrev 2024-09-11 08:38:42 följande:
    Galonbyxor bara i förskolan, kanske inte ens sista året på förskolan.

Från sexårs var det vattentäta överdragsbyxor och jacka.

Från ca 3:an användes inte ens byxorna särskilt ofta. Från mellanstadiet i princip aldrig.

Vad är det för barn som går med på att ha galonbyxor upp i mellanstadiet? 
    Alla barn är väl olika. Min 6åring är rätt ointresserad av kläder överlag. Han sätter på sig det som jag tar fram på morgonen, jag frågar naturligtvis varje kväll om han själv vill ta fram vilka kläder han ska men det kan jag göra tycker han. Samma med ytterkläder. Aldrig sagt något om att sätta på sig galonbyxor med hängslen eller overall t.ex. Det kanske kommer med åldern men än så länge så är det inga protester så då har jag köpt det jag tycker är bäst, dvs fodrat och ofodrat regnställ med hängslen på galonbyxorna. Jag gillar ordentliga ytterkläder! 

Och, om ett barn i mellanstadieåldern inte har några problem med galonisar så är väl det inte något konstigt kan jag tycka. Återigen, alla barn är olika. 
Svar på tråden Galonbyxor