• Anonym (Vendetta)

Tesla- strejken är vänsterns vendetta

Som rubriken lyder, tesla -strejken är egentligen en politisk vendetta mot Elon Musik.

Vi har många företag i Sverige som saknar kollektivavtal men att just tesla utsågs är utstuderat. Av alla företag går LO på Tesla och dessutom mitt under en lågkonjunktur när vi behöver ha all arbetskraft som möjligt för inte urholka Sveriges ekonomi mer än nödvändigt. 

Men batterifabriken Nordhvolt vill LO inte störa. Jag ska nämna tre exempel:

1. Med jämna mellanrum sker arbetsplatsolyckor.
    2. Under sommaren har fabriken inte fått ordning på det farliga ämnet NMP som är ett ämne som framkallar missfall, njurskador och leverskador.
    3. Det är 62 personer har dött till följd av arbetsplatsolyckor.

Det är märkligt när så allvarliga olyckor sker på en fabrik så lyser strejken med sin frånvaro.

https://norrasverige.lo.se/norrasverige/nyheter/uttalande_fran_arsmotet_2024

Enligt LO själva, så är deras hot tesla?
    Enligt mig har anställda på Northvolt inget fackförbund att vända sig till.

Vist är det  tydligt att deras aktion är en hämndaktion?

Den gröna omställningen tycks vara viktig, men inte tillräckligt viktig om den gröna omställningen kommer från Elon Musk?

• Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta
  • Anonym (P)

Och så var det fredag igen. Hej och hå.

• Postman

Jag tycker att konflikten med Tesla är mycket märklig. Jag är fackligt aktiv själv men håller inte med facket i denna situationen. Northvolt luktar det om med men det är nog dribblet med underleverantörer som delvis har ställt till det. 

• Anonym (Vendetta)
    Postman skrev 2024-08-02 18:20:05 följande:

Jag tycker att konflikten med Tesla är mycket märklig. Jag är fackligt aktiv själv men håller inte med facket i denna situationen. Northvolt luktar det om med men det är nog dribblet med underleverantörer som delvis har ställt till det. 

Stort av dig att inte vara medföljare för att vara fackligt aktiv!

Om Northvolt har problem med leveranser/leverantörer är ganska normalt när allt är nytt och det tar tid innan alla blir bekväma i sina roller. Det tar tid innan allt flyter på.

Tesla strejken är en strejk mot Elon Musk. Det är en politisk aktion. Anställda på tesla har förmodligen bättre lön och arbetsmiljö än en undersköterska inom hemtjänsten.

Tesla har bättre arbetsmiljö än Northvolt, vore bättre om LO la krutet på batterifabriken för att säkerställa arbetsmiljön för sina medlemmar. Det är mer folk som dör i batterifabriken och många allvarliga olyckor sker. 

Men för LO är det viktigare att följa vänsterpolitiken,

En strejk för liv eller en strejk emot Musk. Det är vad det handlar om.

• Anonym (Baronen)

Tror tesla grejen har att göra med musks oförstånd gällande kulturer. Det hör till svensk kultur att arbetsgivaren ska ha ett kollektivavtal. Oavsett vänaterhet eller inte. Fackförbunden i usa där han också är verksam är en helt annan grej.

Jag tycker att han kör ända in i kaklet är vansinnigt och motsatsen till lyhördhet. För ärligt talat, det här kollektivavtalet är inte så märkvärdigt egentligen i jämförelse med ens eget rykte. 

Den här trögheten och toppstyrningen där han inte verkar lyssna på folk runtomkring får mig att tro att teslas verksamhet kommer att gå dåligt. Skulle inte köpa tesla aktier, och det visar sig att teslaaktien faktiskt går dåligt. Mer innovativa och framåtblickande konkurrenter är på framgång.

• Anonym (irrelevant)

En fackförenings existensberättigande är att organisera arbetstagare och förhandla fram kollektivavtal där såna saknas. Det är inte en vänstergrej eller en hämndaktion och har inget att göra med om man gillar företaget, dess ledare och vad man tycker om företagets eventuella bidrag till den gröna omställningen.

• Core
    Anonym (irrelevant) skrev 2024-08-02 20:05:57 följande:

En fackförenings existensberättigande är att organisera arbetstagare och förhandla fram kollektivavtal där såna saknas. Det är inte en vänstergrej eller en hämndaktion och har inget att göra med om man gillar företaget, dess ledare och vad man tycker om företagets eventuella bidrag till den gröna omställningen.

Kritiken i trådstarten kommer från att man ser med skygglappar tills helt plötsligt tesla är den som ska motarbetas. 

Jag har aldrig förstått mig på fackets tillvägagångssätt, sedan jag vart myndig med mitt första jobb inom bygg på den tiden. Det var mig som anställd de fick på, krävde att jag skulle mäta jobb, kritiserade mig när jag gick in på en arbetsplats med undermålig säkerhet etc. Det lade en grogrund för ett enormt motstånd mot fackliga organisationer som än idag finns kvar i mig, helt annan bransch utanför LO. 

Och så dessa förhör om hur jag låg till politiskt, trots att jag är uppvuxen i ett sossehem och alltid röstat så påstod jag mig vara Sverigedemokrat bara för att utmana deras tro till rätten om insikt i mitt sätt att värdera världen. Vart snabbt ett hatobjekt lokalt bland de fackliga, för att jag hade mage att IFRÅGASÄTTA 

jävla idioter, fråga vad den anställde tycker, var lyhörd om du vill värva medlemmar. Säg inte till mig vad jag ska tycka

• Anonym (Vendetta)
    Anonym (irrelevant) skrev 2024-08-02 20:05:57 följande:

Det är en vänstergrej att göra det under rådande inflation och i en tid där pengar behövs för att stärka svensk ekonomi.

Strejken är inte proportionerlig. Om sjuksköterskorna inte kan få bättre arbetsvillkor så ska väl några gubbar kunna klara av att jobba utan ett kollektivavtal. Sjuksköterskorna har det värre! Tesla anställda lider inte.

Det har för fasen DÖTT 62 personer pga arbetsplatsolycka! LO ska inte syssla med svenska modellen nu! LO ska ställa upp för alla anhöriga som förlorat en familjemedlem. LO ska ställa upp för alla som riskerar att dö!

Tesla lider inte av så stora arbetsmiljöproblem. LO vill inte prioritera!

Sossarna tillsammans med LO gör ett riktigt fulspel! Sen har sossarna mage att anklaga att regeringen inte ger vården mer i bidrag! Se till att LO makar på sig så kanske sossarna får sitt bidrag!

Det är vidrigt att de vad vänsterpolitiken ställer till med! Att ni inte skäms?!

Sossarna har till och med makt även fast att sossarna  inte sitter i regeringen! Hur är det ens möjligt?

• Anonym (Vendetta)
    Core skrev 2024-08-02 23:22:23 följande:

Kritiken i trådstarten kommer från att man ser med skygglappar tills helt plötsligt tesla är den som ska motarbetas. 

Jag har aldrig förstått mig på fackets tillvägagångssätt, sedan jag vart myndig med mitt första jobb inom bygg på den tiden. Det var mig som anställd de fick på, krävde att jag skulle mäta jobb, kritiserade mig när jag gick in på en arbetsplats med undermålig säkerhet etc. Det lade en grogrund för ett enormt motstånd mot fackliga organisationer som än idag finns kvar i mig, helt annan bransch utanför LO. 

Och så dessa förhör om hur jag låg till politiskt, trots att jag är uppvuxen i ett sossehem och alltid röstat så påstod jag mig vara Sverigedemokrat bara för att utmana deras tro till rätten om insikt i mitt sätt att värdera världen. Vart snabbt ett hatobjekt lokalt bland de fackliga, för att jag hade mage att IFRÅGASÄTTA 

jävla idioter, fråga vad den anställde tycker, var lyhörd om du vill värva medlemmar. Säg inte till mig vad jag ska tycka

Du har så fel.

Sossarna går in för att förstöra! det är så j*kla tydligt!
    Riktigt vidrigt!
  • Anonym (Vendetta)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-03 00:05:30 följande:
  • Anonym (Vendetta)
    Core skrev 2024-08-02 23:22:23 följande:

haha förlåt. skrev fel, 

du har rätt :)
Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta