Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Tesla- strejken är vänsterns vendetta

Jag tycker att konflikten med Tesla är mycket märklig. Jag är fackligt aktiv själv men håller inte med facket i denna situationen. Northvolt luktar det om med men det är nog dribblet med underleverantörer som delvis har ställt till det. 

• Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 16:20:23 följande:

'Vad var det jag sa'
    Tesla aktien störtdyker. Musk agerande är en klar indikation på en dålig toppstyrd ledare. 

Njae. Har knappast med musk att göra utan helt andra faktorer. 
  • Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 20:13:37 följande:
    Musk har byggt sitt varumärke på sin persona. Bra när en ledare är aningen excentrisk och kreativ. Nu börjar han tilta över åt Trump och Kanye west hållet. Lite för crazy och toppstyrd i kombination med en viss paranoia.

ingen bra företagsledare som man aktar sig för att investera i. Det påverkar naturligtvis hans företag. Cybertrucken har ganska mycket bekymmer t ex.
    Finns andra elbilsföretag som är betydligt mer innovativa och driftiga.
    Njae du kan ha vissa poänger i det du skriver nu men det var inte det du skrev i inlägg nr 12. Att aktien störtdyker just idag har andra orsaker än just Elon Musk.  
  • Postman
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-03 00:02:57 följande:

Det är en vänstergrej att göra det under rådande inflation och i en tid där pengar behövs för att stärka svensk ekonomi.

Strejken är inte proportionerlig. Om sjuksköterskorna inte kan få bättre arbetsvillkor så ska väl några gubbar kunna klara av att jobba utan ett kollektivavtal. Sjuksköterskorna har det värre! Tesla anställda lider inte.

Det har för fasen DÖTT 62 personer pga arbetsplatsolycka! LO ska inte syssla med svenska modellen nu! LO ska ställa upp för alla anhöriga som förlorat en familjemedlem. LO ska ställa upp för alla som riskerar att dö!

Tesla lider inte av så stora arbetsmiljöproblem. LO vill inte prioritera!

Sossarna tillsammans med LO gör ett riktigt fulspel! Sen har sossarna mage att anklaga att regeringen inte ger vården mer i bidrag! Se till att LO makar på sig så kanske sossarna får sitt bidrag!

Det är vidrigt att de vad vänsterpolitiken ställer till med! Att ni inte skäms?!

Sossarna har till och med makt även fast att sossarna  inte sitter i regeringen! Hur är det ens möjligt?

Jag kan inte se att just vänsterpolitiker ställer till det. Teslas konflikt består i att man inte vill skriva kollektivavtal vilket inte är ett brott om man ser till svensk lagstiftning. vi är en demokrati och då tycker jag att man ska få välja själv som företag om man vill ha kollektivavtal eller inte. Det ska inte facket bestämma även om de nu såklart kan ha starka åsikter om det.  

Northvolt har ju troligen brutit mot arbetsmiljölagen som är lag vilket då borde som du säger genera en reaktion från det svenska facket. Nu är jag inte påläst om just Northvolt men det vore väl något för fackets jurister att gräva i. Att det dör folk på sin arbetsplats tycker jag är långt allvarligare än att man inte har kollektivavtal.  

• Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 20:38:46 följande:
    Det har naturligtvis inte en direkt koppling utan ett indirekt samband med ett företag som börjar mista fingertoppskänslan pga en toppstyrning där bara ja-sägare har ett existensberättigande.

Vem vill köpa aktier i det företaget när man förstår det? Påverkar resultatet och produktionen. Strejken är bara en indikation om hur Musk är som ledare. 
    Ja Musk borde vara mer mån om sin aktie det håller jag med om men Tesla är amerikanska och de har ett inbyggt motstånd till facket så det är inte så konstigt. Det är inte bara Musk som företagsledare som resonerar så. Många, många fler med honom. 
  • Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 21:31:32 följande:
    Det är ju det jag påstår. Facket i usa är något väsensskilt från kollektivavtalen i Sverige som ffa basera på en svensk kultur. Lyssnade Musk på sina rådgivare så skulle han förstå värdet av att teckna det. Det är faktiskt inte så märkvärdigt egentligen. Musk uppvisar en obstinat in- i -kaklet- attityd som skadar hans företag mer i förlängningen. Fingertoppskänslan saknas. tesla som företag får förvisso aningen dålig image, men blottar något som är betydligt mer problematiskt i styrningen.
    Vi är en demokrati och då får man välja. Man behöver inte ha kollektivavtal i Sverige, det kan fungera ändå. Jag tror inte Musks rådgivare väljer att ge de råd som du anser. Att facket hindrar ett företag som de gör nu tycker jag inte riktigt hör hemma i en demokrati. 
  • Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-06 17:09:26 följande:
    Jag tror inte du förstår demokrati. Det är antidemokratiskt att förbjuda fackföreningar och strejk för att någon som har mer makt och pengar ska få diktera villkoren. Det är motsatsen till ett fritt val.

Sverige är ett välfärdsland som har sin grund i en kultur där kollektivavtal är en del av den. Allt hänger ihop, välfärdssamhället bidrar till utländska investeringar, jämför med låglöneländer där förvisso investeringar och produktion sker men köpkraften och säkerheten för investerare är sämre. Det finns en anledning till att Musk har valt sverige, han kan inte äta kakan och behålla den.

Sen så förstår jag inte varför svenskar skulle motsätta sig teslaarbetarnas kollektivavtal, det är inga märkvärdigheter för varken Musk eller Sverige, mer pengar in till Sverige från utländsk investerar, ökad trygghet för arbetarna, mer köpkraft i Sverige. 
    Vem har pratat om att förbjuda fackföreningar eller strejk, inte jag i alla fall.
    Finessen med en demokrati är att man faktiskt kan välja att avstå kollektivavtal, det är ingen nödvändighet även om det kan vara mycket bra. Utan avtal så kan det mycket väl vara ett fungerande företag ändå. Vi är tack och lov inte tvungna att arbeta på ett företag med eller utan avtal utan vi kan och är faktiskt så fria idag så vi kan välja vilka arbetsplatser vi vill söka oss till. 

Ja du har rätt i att Sverige är en välfärdsstat som har sin grund i en kultur där kollektivavtal är en del av det och det har många gånger varit fantastiskt bra men man kan också vända på det och hävda att vi i all vår välmening också har blivit så indoktrinerade och enögda under de senaste hundra åren, så vi har många gånger svårt att tänka utanför den fackliga boxen. Det fackliga är en förening som självklart också arbetar för sitt egna intresse och existens, likt vilken religion som helst, klart de vill spä på bilden att inget kan fungera utan ett kollektivavtal.  
  • Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-06 21:32:45 följande:

Det är demokratiskt att utöva sin demokratiska rätt till strejk. Det är antidemokratiskt att säga att deras strejk inte är demokratisk. Du verkar fått det om bakfoten, mycket av propagandan vi ser verkar ha samma sorts tyckande.

Det är ingen som påstår att en verksamhet inte kan fungera utan ett kollektivavtal.

Visst är det demokratiskt att utöva sin rätt till strejk, jag har inte påstått att den är antidemokratisk, gör inga halmgubbar tack.
    De har all rätt att strejka men att strejka och låsa ett enskilt företag så pass så borde man fundera några varv över vart demokratins gräns går egentligen och om ens egna religion inte kanske alla gånger är så effektfull som man själv vill inbilla sig. Jag tror att facket måste omvärdera sin existens lite om de ska få medlemmar i framtiden. Det är inte Ådalen längre. 
Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta