Anonym (Baronen) skrev 2024-08-06 17:09:26 följande:
Jag tror inte du förstår demokrati. Det är antidemokratiskt att förbjuda fackföreningar och strejk för att någon som har mer makt och pengar ska få diktera villkoren. Det är motsatsen till ett fritt val.
Sverige är ett välfärdsland som har sin grund i en kultur där kollektivavtal är en del av den. Allt hänger ihop, välfärdssamhället bidrar till utländska investeringar, jämför med låglöneländer där förvisso investeringar och produktion sker men köpkraften och säkerheten för investerare är sämre. Det finns en anledning till att Musk har valt sverige, han kan inte äta kakan och behålla den.
Sen så förstår jag inte varför svenskar skulle motsätta sig teslaarbetarnas kollektivavtal, det är inga märkvärdigheter för varken Musk eller Sverige, mer pengar in till Sverige från utländsk investerar, ökad trygghet för arbetarna, mer köpkraft i Sverige.
Vem har pratat om att förbjuda fackföreningar eller strejk, inte jag i alla fall.
Finessen med en demokrati är att man faktiskt kan välja att avstå kollektivavtal, det är ingen nödvändighet även om det kan vara mycket bra. Utan avtal så kan det mycket väl vara ett fungerande företag ändå. Vi är tack och lov inte tvungna att arbeta på ett företag med eller utan avtal utan vi kan och är faktiskt så fria idag så vi kan välja vilka arbetsplatser vi vill söka oss till.
Ja du har rätt i att Sverige är en välfärdsstat som har sin grund i en kultur där kollektivavtal är en del av det och det har många gånger varit fantastiskt bra men man kan också vända på det och hävda att vi i all vår välmening också har blivit så indoktrinerade och enögda under de senaste hundra åren, så vi har många gånger svårt att tänka utanför den fackliga boxen. Det fackliga är en förening som självklart också arbetar för sitt egna intresse och existens, likt vilken religion som helst, klart de vill spä på bilden att inget kan fungera utan ett kollektivavtal.