• Anonym (Vendetta)

Tesla- strejken är vänsterns vendetta

Som rubriken lyder, tesla -strejken är egentligen en politisk vendetta mot Elon Musik.

Vi har många företag i Sverige som saknar kollektivavtal men att just tesla utsågs är utstuderat. Av alla företag går LO på Tesla och dessutom mitt under en lågkonjunktur när vi behöver ha all arbetskraft som möjligt för inte urholka Sveriges ekonomi mer än nödvändigt. 

Men batterifabriken Nordhvolt vill LO inte störa. Jag ska nämna tre exempel:

1. Med jämna mellanrum sker arbetsplatsolyckor.
    2. Under sommaren har fabriken inte fått ordning på det farliga ämnet NMP som är ett ämne som framkallar missfall, njurskador och leverskador.
    3. Det är 62 personer har dött till följd av arbetsplatsolyckor.

Det är märkligt när så allvarliga olyckor sker på en fabrik så lyser strejken med sin frånvaro.

https://norrasverige.lo.se/norrasverige/nyheter/uttalande_fran_arsmotet_2024

Enligt LO själva, så är deras hot tesla?
    Enligt mig har anställda på Northvolt inget fackförbund att vända sig till.

Vist är det  tydligt att deras aktion är en hämndaktion?

Den gröna omställningen tycks vara viktig, men inte tillräckligt viktig om den gröna omställningen kommer från Elon Musk?

• Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta
  • Postman
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-03 00:02:57 följande:

Det är en vänstergrej att göra det under rådande inflation och i en tid där pengar behövs för att stärka svensk ekonomi.

Strejken är inte proportionerlig. Om sjuksköterskorna inte kan få bättre arbetsvillkor så ska väl några gubbar kunna klara av att jobba utan ett kollektivavtal. Sjuksköterskorna har det värre! Tesla anställda lider inte.

Det har för fasen DÖTT 62 personer pga arbetsplatsolycka! LO ska inte syssla med svenska modellen nu! LO ska ställa upp för alla anhöriga som förlorat en familjemedlem. LO ska ställa upp för alla som riskerar att dö!

Tesla lider inte av så stora arbetsmiljöproblem. LO vill inte prioritera!

Sossarna tillsammans med LO gör ett riktigt fulspel! Sen har sossarna mage att anklaga att regeringen inte ger vården mer i bidrag! Se till att LO makar på sig så kanske sossarna får sitt bidrag!

Det är vidrigt att de vad vänsterpolitiken ställer till med! Att ni inte skäms?!

Sossarna har till och med makt även fast att sossarna  inte sitter i regeringen! Hur är det ens möjligt?

Jag kan inte se att just vänsterpolitiker ställer till det. Teslas konflikt består i att man inte vill skriva kollektivavtal vilket inte är ett brott om man ser till svensk lagstiftning. vi är en demokrati och då tycker jag att man ska få välja själv som företag om man vill ha kollektivavtal eller inte. Det ska inte facket bestämma även om de nu såklart kan ha starka åsikter om det.  

Northvolt har ju troligen brutit mot arbetsmiljölagen som är lag vilket då borde som du säger genera en reaktion från det svenska facket. Nu är jag inte påläst om just Northvolt men det vore väl något för fackets jurister att gräva i. Att det dör folk på sin arbetsplats tycker jag är långt allvarligare än att man inte har kollektivavtal.  

• Anonym (Vendetta)
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 20:38:46 följande:
    Det har naturligtvis inte en direkt koppling utan ett indirekt samband med ett företag som börjar mista fingertoppskänslan pga en toppstyrning där bara ja-sägare har ett existensberättigande.

Vem vill köpa aktier i det företaget när man förstår det? Påverkar resultatet och produktionen. Strejken är bara en indikation om hur Musk är som ledare. 
    Nu blev det fel
    min telefon knasar
  • Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 20:38:46 följande:
    Det har naturligtvis inte en direkt koppling utan ett indirekt samband med ett företag som börjar mista fingertoppskänslan pga en toppstyrning där bara ja-sägare har ett existensberättigande.

Vem vill köpa aktier i det företaget när man förstår det? Påverkar resultatet och produktionen. Strejken är bara en indikation om hur Musk är som ledare. 
    Ja Musk borde vara mer mån om sin aktie det håller jag med om men Tesla är amerikanska och de har ett inbyggt motstånd till facket så det är inte så konstigt. Det är inte bara Musk som företagsledare som resonerar så. Många, många fler med honom. 
  • Anonym (Vendetta)
    Postman skrev 2024-08-05 20:40:53 följande:

Jag kan inte se att just vänsterpolitiker ställer till det. Teslas konflikt består i att man inte vill skriva kollektivavtal vilket inte är ett brott om man ser till svensk lagstiftning. vi är en demokrati och då tycker jag att man ska få välja själv som företag om man vill ha kollektivavtal eller inte. Det ska inte facket bestämma även om de nu såklart kan ha starka åsikter om det.  

Northvolt har ju troligen brutit mot arbetsmiljölagen som är lag vilket då borde som du säger genera en reaktion från det svenska facket. Nu är jag inte påläst om just Northvolt men det vore väl något för fackets jurister att gräva i. Att det dör folk på sin arbetsplats tycker jag är långt allvarligare än att man inte har kollektivavtal.  

Det är bara socialdemokraterna som får vara fackligt företrädare inom LO.

Men vi kan slänga in vänstern också . Vänstern älskar strejken mot tesla.

Tajmingen för strejken blir fel, vi behöver arbetskraft.  LO hade kunnat vänta lite.

• Anonym (Nah)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 19:47:11 följande:

Varför ska strejken göras under inflation? 

Strejka för all del, men gör det under bättre tider.
    Tesla har faktiskt funnits här i några år. 

LO måste faktiskt tänka efter lite. Vi får faktiskt  bita ihop lite. Särskilt när det är ett företag som bidrar med pengar till vårt samhälle. 

Strejkens vara eller icke vara kan man alltid ha delade meningar om.
    Det egentliga ansvaret ligger hos företagen. Teckna bra kollektivavtal och rätta sig efter arbetsmiljölagen och det är helt onödigt med en strejk. Inte krångligare än så.
  • KillBill
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 18:31:00 följande:

Smaklöst och respektlöst för alla som mist livet för en rödgrön politik. Du vet mycket väl att strejken är löjlig i sammanhanget! Blanda inte in övriga EU länder!

Hela vänsterkanten ropar efter mer bidrag och skuldbelägger regeringen för att inte prioritera vården eller höjt bidrag. Att ens föreslå bidrag under inflation är dumt! Men ingen av vänsterkanten tänker på att ekonomin är urholkad. Folket måste få bidrag för att inte hamna hos kronofogden. 

På riktigt, vi har haft pandemi, elkris, inflation, vårdkris och viktigast av allt, stötta Ukraina! Vänsterkanten vill skatta allt tills allt slutar att röra på sig!

Vi PUMPAR in miljarder till Northvolt. Men tänk på det nästa gång någon kritiserar att regeringen vill se över sjukskrivningarna. Det är för vi måste vara fler som finansierar batterifabriken! Sjuk som frisk. 

Det är inte solidariskt att ha en strejk i dessa tider, det är solidariskt att lägga sin stolthet åt sidan och det är solidariskt att ställa upp! 

Du är dåligt påläst.  Det är under den SD-styrda (M/KD/L) regeringen som arbetsplatsolyckorna har ökat och det kanske inte är så konstigt med tanke på att Tidölaget redan från början kom överens om att satsa mindre pengar på arbetsmiljön.

Att SD och regeringen inte gör mer för att komma till rätta med de kraftigt ökade antalet arbetsplatsolyckor är en skam. 

arbetet.se/2023/09/26/nu-slaktas-det-sista-av-sveriges-arbete-for-battre-arbetsmiljo-av-sd-och-regeringen/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 17:47:28 följande:
    Att strejken görs när vi alla behöver visa solidaritet. Det är inte läge att strejka när alla behöver hjälpa till ekonomiskt. Särskilt inte när staten pumpar batterifabriken med pengar. 
    Svenska staten har inte pumpat in så mycket pengar i Northvolt. Det har däremot den Tyska och kanadensiska staten gjort. Är inte det bra att Svenska företag får stöd från andra stater?
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 20:45:04 följande:
    Ja Musk borde vara mer mån om sin aktie det håller jag med om men Tesla är amerikanska och de har ett inbyggt motstånd till facket så det är inte så konstigt. Det är inte bara Musk som företagsledare som resonerar så. Många, många fler med honom. 
    Det är ju det jag påstår. Facket i usa är något väsensskilt från kollektivavtalen i Sverige som ffa basera på en svensk kultur. Lyssnade Musk på sina rådgivare så skulle han förstå värdet av att teckna det. Det är faktiskt inte så märkvärdigt egentligen. Musk uppvisar en obstinat in- i -kaklet- attityd som skadar hans företag mer i förlängningen. Fingertoppskänslan saknas. tesla som företag får förvisso aningen dålig image, men blottar något som är betydligt mer problematiskt i styrningen.
  • KillBill
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 19:47:11 följande:

Varför ska strejken göras under inflation? 

Strejka för all del, men gör det under bättre tider.
    Tesla har faktiskt funnits här i några år. 

LO måste faktiskt tänka efter lite. Vi får faktiskt  bita ihop lite. Särskilt när det är ett företag som bidrar med pengar till vårt samhälle. 

Sveriges inflation har sjunkit och är numera i linje med Riksbankens målsättning. Med din logik antar jag att det nu är ok att strejka! 
  • KillBill
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 21:31:32 följande:
    Det är ju det jag påstår. Facket i usa är något väsensskilt från kollektivavtalen i Sverige som ffa basera på en svensk kultur. Lyssnade Musk på sina rådgivare så skulle han förstå värdet av att teckna det. Det är faktiskt inte så märkvärdigt egentligen. Musk uppvisar en obstinat in- i -kaklet- attityd som skadar hans företag mer i förlängningen. Fingertoppskänslan saknas. tesla som företag får förvisso aningen dålig image, men blottar något som är betydligt mer problematiskt i styrningen.
    Precis!
Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta