• Anonym (Vendetta)

Tesla- strejken är vänsterns vendetta

Som rubriken lyder, tesla -strejken är egentligen en politisk vendetta mot Elon Musik.

Vi har många företag i Sverige som saknar kollektivavtal men att just tesla utsågs är utstuderat. Av alla företag går LO på Tesla och dessutom mitt under en lågkonjunktur när vi behöver ha all arbetskraft som möjligt för inte urholka Sveriges ekonomi mer än nödvändigt. 

Men batterifabriken Nordhvolt vill LO inte störa. Jag ska nämna tre exempel:

1. Med jämna mellanrum sker arbetsplatsolyckor.
    2. Under sommaren har fabriken inte fått ordning på det farliga ämnet NMP som är ett ämne som framkallar missfall, njurskador och leverskador.
    3. Det är 62 personer har dött till följd av arbetsplatsolyckor.

Det är märkligt när så allvarliga olyckor sker på en fabrik så lyser strejken med sin frånvaro.

https://norrasverige.lo.se/norrasverige/nyheter/uttalande_fran_arsmotet_2024

Enligt LO själva, så är deras hot tesla?
    Enligt mig har anställda på Northvolt inget fackförbund att vända sig till.

Vist är det  tydligt att deras aktion är en hämndaktion?

Den gröna omställningen tycks vara viktig, men inte tillräckligt viktig om den gröna omställningen kommer från Elon Musk?

• Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta
  • Anonym (Vendetta)
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 18:50:25 följande:
    Förstod du inte ironin?

Haha, jag läste bara höja skatten, sen såg jag rött.
    *skämms*

Endel skojar inte så jag går i försvarsposition direkt:)
    Det är inövat!

Haha, jag gillar din humor nu när jag har sansat mig!

• Anonym (Nah)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 16:51:42 följande:

Fint, den svenska modellen innebär att 62 personer dör och drabbas av arbetsplatsolyckor?

Fantastisk fin solidaritet LO har som tillämpar strejken under lågkonjuktur.Strejken är larvig, det ser du själv!

Vi har flera företag som inte tillämpar svenska modellen och många går det bra för. Svenska modellen behövs mer i batterifabriken! Svenska modeller är redan förlorad då allt fler hoppar av LO.

Hur tänker du nu?
    Att man kräver att arbetsmiljölagen efterföljs är ingen vendetta.
    Det gäller båda företagen Northvolt och Tessla.
    Anställda ska ha den trygghet som trots allt arbetsmiljölagen innebär. Sedan händer arbetsolyckor ändå. Vilket är djupt tragiskt.
  • Anonym (Nah)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 18:31:00 följande:

Smaklöst och respektlöst för alla som mist livet för en rödgrön politik. Du vet mycket väl att strejken är löjlig i sammanhanget! Blanda inte in övriga EU länder!

Hela vänsterkanten ropar efter mer bidrag och skuldbelägger regeringen för att inte prioritera vården eller höjt bidrag. Att ens föreslå bidrag under inflation är dumt! Men ingen av vänsterkanten tänker på att ekonomin är urholkad. Folket måste få bidrag för att inte hamna hos kronofogden. 

På riktigt, vi har haft pandemi, elkris, inflation, vårdkris och viktigast av allt, stötta Ukraina! Vänsterkanten vill skatta allt tills allt slutar att röra på sig!

Vi PUMPAR in miljarder till Northvolt. Men tänk på det nästa gång någon kritiserar att regeringen vill se över sjukskrivningarna. Det är för vi måste vara fler som finansierar batterifabriken! Sjuk som frisk. 

Det är inte solidariskt att ha en strejk i dessa tider, det är solidariskt att lägga sin stolthet åt sidan och det är solidariskt att ställa upp! 

Det finns ett parti i riksdagen som vill försämra arbetslagarna. Helt galet av SD att ens snudda vid tanken. 
  • Anonym (Vendetta)
    Anonym (Nah) skrev 2024-08-05 19:18:56 följande:
    Hur tänker du nu?
    Att man kräver att arbetsmiljölagen efterföljs är ingen vendetta.
    Det gäller båda företagen Northvolt och Tessla.
    Anställda ska ha den trygghet som trots allt arbetsmiljölagen innebär. Sedan händer arbetsolyckor ändå. Vilket är djupt tragiskt.

Varför ska strejken göras under inflation? 

Strejka för all del, men gör det under bättre tider.
    Tesla har faktiskt funnits här i några år. 

LO måste faktiskt tänka efter lite. Vi får faktiskt  bita ihop lite. Särskilt när det är ett företag som bidrar med pengar till vårt samhälle. 

• Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 16:20:23 följande:

'Vad var det jag sa'
    Tesla aktien störtdyker. Musk agerande är en klar indikation på en dålig toppstyrd ledare. 

Njae. Har knappast med musk att göra utan helt andra faktorer. 
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 19:59:24 följande:
    Njae. Har knappast med musk att göra utan helt andra faktorer. 
    Musk har byggt sitt varumärke på sin persona. Bra när en ledare är aningen excentrisk och kreativ. Nu börjar han tilta över åt Trump och Kanye west hållet. Lite för crazy och toppstyrd i kombination med en viss paranoia.

ingen bra företagsledare som man aktar sig för att investera i. Det påverkar naturligtvis hans företag. Cybertrucken har ganska mycket bekymmer t ex.
    Finns andra elbilsföretag som är betydligt mer innovativa och driftiga.
  • flemens

Ja, om det du påstår stämmer är det ju lite märkligt. Jag är nu inget större fan av putins rövslikare musk, men de som jobbar där har ju valt det och bör ju stå för eventuella konsekvenser när det kommer till pension o.dyl. Låt vuxna människor göra sina val och ta konsekvenserna utan att skattebetalarna ska bekosta dem när det väl kniper. Vi ska inte behöva ha någon som helst skyldighet till deras väl och ve.

• Postman
    Anonym (Baronen) skrev 2024-08-05 20:13:37 följande:
    Musk har byggt sitt varumärke på sin persona. Bra när en ledare är aningen excentrisk och kreativ. Nu börjar han tilta över åt Trump och Kanye west hållet. Lite för crazy och toppstyrd i kombination med en viss paranoia.

ingen bra företagsledare som man aktar sig för att investera i. Det påverkar naturligtvis hans företag. Cybertrucken har ganska mycket bekymmer t ex.
    Finns andra elbilsföretag som är betydligt mer innovativa och driftiga.
    Njae du kan ha vissa poänger i det du skriver nu men det var inte det du skrev i inlägg nr 12. Att aktien störtdyker just idag har andra orsaker än just Elon Musk.  
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 20:27:39 följande:
    Njae du kan ha vissa poänger i det du skriver nu men det var inte det du skrev i inlägg nr 12. Att aktien störtdyker just idag har andra orsaker än just Elon Musk.  
    Det har naturligtvis inte en direkt koppling utan ett indirekt samband med ett företag som börjar mista fingertoppskänslan pga en toppstyrning där bara ja-sägare har ett existensberättigande.

Vem vill köpa aktier i det företaget när man förstår det? Påverkar resultatet och produktionen. Strejken är bara en indikation om hur Musk är som ledare. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta