Inlägg från: Anonym (Robban112) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Studentpappa skrev 2024-08-01 19:42:12 följande:

Det är ju inte folk på FL du behöver övertyga om att det är smart att sälja kåken och flytta. Vill ni det så bara gör det. 

En passat för 100-150k tar frun mellan punkt a&b utan att kosta 8k/mån. Vi köpte en Audi för 270k för 4,5 år sedan, den har tappat ca 100k i värde. Man klarar sig utan problem med mindre bilar också trots två barn. Du leasar en ID4 för 5300:-/mån nu tex, eller ID7 för 5995:- så slipper du betala hög skatt och bensin.

Hade jag fått loss 5msek på att flytta utan att behöva skatta bort en stor del hade jag antagligen gjort det. Det är mycket pengar. Men jag hade aldrig någonsin bosatt mig centralt i sthlm, det hade dödat mig långsamt. Men så är vi ju alla olika.

För under 150k får du en Passat som är typ 10 år gammal och gått 15k mil. Jag är inne på mitt 3e ägande av en sådan typ av bil. INGEN har fungerat särskilt felfritt utan det är saker som pajar HELA tiden. 

Nuvarande är en bil i liknande storlek av bra märke som gått 8k mil och är drygt 10 år. På 1,5 år har jag lagt 25k i enkom reparationer. Startmotorn pajade, batteriet var dåligt, värmefläkten dog. Inget går på försäkring på en så gammal bil. Allt på vintern givetvis med en desperat fruga som ska till jobb och FS.

För att inte tala om alla morgnar I vintras som började med 30 minuters snöröjning 06.00. 

Ska vi ha privat bil i framtiden blir det aldrig mer något gammalt skrälle.

NEJ en Id4 kostar inte bara 5400 kr att leasa, För du kör väl inte oförsäkrad och utan vinterdäck? Med vinterdäck blir det 6000 kr. Försäkring 1500 kr.

Alltså är du uppe i 7500kr per månad och det är UTAN el. Med el blir det MER än 8k i månaden med 2000-3000 mil per år

• Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 08:32:51 följande:
    Du låter rätt överdriven på det mesta och ser mest problem. De flesta kan äga äldre bilar utan att de går sönder varje år, jag har haft körkort sen 2000 och har haft ett haveri som kostat 16 000:- att laga. Sen har bilarna rullat på. Försäkringen kostar 250:-/mån för mig på en ID4 sist jag kollade. V-däck skulle jag köpa själv inte hyra, enkelt att hitta på blocket om inte annat om man vill anstränga sig lite. 

Kan du inte tänka dig ett annat ägande av bil så visst då hamnar du på de pengarna. Men vi ligger inte där med vår Q3. 

Ja vintern var hård i år, jag hade dock inga problem att köra till jobbet trots att vi bor rätt mycket längre norrut. Det ska mycket till för att man inte ska kunna skotta efter jobbet. 

Sälj och flytta till lägenhet, det låter enklast.

Oftast snöade det på natten så det var bara att skotta på morgonen.

Då har jag haft extrem otur med alla mina 3 bilar. Om du nu hela tiden köpt 10 år gamla bilar som rullat 15k mil varje gång så har du haft helt sanslös tur. Men jag tror nog du köpt betydligt dyrare bilar än så.

Du sparar inte många kronor på att köpa och sälja vinterdäck själv. Även om du gör det är det ett jäkla jobb att hålla på och det har vi ju inte tid med. Saker ska bara funka utan en massa jobb för att livet med två heltidsjobb och småbarn ska funka. 

250 kr låter galet lite för försäkring. helförsäkring, 3000, mil per år och kanske 2k i självrisk kostar inte i närheten av det.

https://www.carla.se/magasinet/kopguide/forsakring-av-elbil

• Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 08:58:36 följande:
    Vi har såklart haft många olika, som ung åkte jag billiga bilar som många andra. Och en 2017 Audi är väl inte direkt heller ett lyxåk som vi åker idag.

Försäkring på en leasad ID4 kostar mig 315:-/mån på 2000 mil. Mer går inte att kolla på hemsidan. 

Det tar inte många minuter att kolla blocket, det kan jag göra samtidigt jag sitter på muggen..

Men jag förstår inte om du är så anti hus så bara sälj det? Ni får väl en kanonlösning med HR och stuga?
    Allt pekar på att vi gör det.

Är nog inne på WV hemsida precis som du. Jag får 513kr per månad i försäkring men oklart om det är hel/halv och misstänker mkt hög självrisk.

När jag nu lagt in vinterdäck, försäkring och 2000 mil blir priser som jag sa inte i närheten av 5300 kr utan 7145 kr.

Eftersom vi sannolikt kommer köra mer än 2000 mil så skulle det nog landa runt 8k per mån UTAN kostnad för el. Skulle väl nosa på 10k i månaden allt som allt för en ID4.
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-02 09:27:41 följande:

Jag har så svårt med att TS nitiskt räknar på en bils värdeminskning men samtidigt är totalt negligerande till att pengar in i en HR aldrig kommer tillbaka och därmed är en än större ?värdeminskning?. 

TS kör dessutom en tio år gammal bil i dagsläget men räknar ändå att den kostar 8000 kr i månaden som om den var en dyr leasingbil? Fattar ingenting alls faktiskt. 

TS säger dessutom ena stunden att det är slask nästan hela vintern med plusgrader och i nästa stund skottar han fram en snötäckt bil trettio min varje morgon.

Oavsett så är TS resistent till annat än att flytta med familjen till HR i nån halvskum deal med en bekant. Lycka till TS! 

Självklart är pengar in i en hr (12k i månaden) något man inte får tillbaka. MEN för att bibehålla det reala värdet på huset krävs underhåll och det skulle jag uppskatta till 50-100k per år. Sen är en stor del av villakostnaden ren drift. Över 4k i mån som inte kommer tillbaka. Räntebetalningar kommer heller tillbaka. 

Min 10 år gamla bil kostar följande;
    däckbyten 1k
    skatt 4k
    Värdeminskning 15k
    besiktning 0,5k
    Service och rep 20k
    försäkring 10k
    drivmedel 35k (2500 mil, 0,7l per mil, 20kr per lit)

85k per pr totalt. 7k per månad.

visst jag sparar kanske 2k-3k i mån mot en Id4 ny leasing. Men priset är att skrothögen ska repareras när man minst anar det.

Värdeminskning måste givetvis ta med såvida inte pappa köper ny bil åt en regelbunde.

• Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-02 09:27:41 följande:

Jag har så svårt med att TS nitiskt räknar på en bils värdeminskning men samtidigt är totalt negligerande till att pengar in i en HR aldrig kommer tillbaka och därmed är en än större ?värdeminskning?. 

TS kör dessutom en tio år gammal bil i dagsläget men räknar ändå att den kostar 8000 kr i månaden som om den var en dyr leasingbil? Fattar ingenting alls faktiskt. 

TS säger dessutom ena stunden att det är slask nästan hela vintern med plusgrader och i nästa stund skottar han fram en snötäckt bil trettio min varje morgon.

Oavsett så är TS resistent till annat än att flytta med familjen till HR i nån halvskum deal med en bekant. Lycka till TS! 

Jag definerar plusgrader som slask. Mao det kan ligga 30cm slaskig snö men ändå vara slask. De fina vinterdagarna utan slask med mycket snö är i regel väldigt få i Sthlm.

Ärligt talat så hade jag övervägt även BR i stan. Ser liksom inte fördelarna med villa. Vissa av uppsidorna vi trodde var viktiga (space) bryr vi oss inte så mycket om som vi trodde. Vi har nu 150 kvm och ett stort rum som vi inte ens vet vad vi ska göra av. Två badrum är skönt men absolut inte superviktigt. Jag har gym och dusch på jobbet 200m från lägenheten där jag ändå vill träna varje morgon och duscha. 

Visst är det skönt att ha tomt. Men barnen är inte där speciellt ofta om det inte är trevligt väder. Vilket inte är så jäkla ofta i Sverige tyvärr. Speciellt inte då vi åker bort alla semestrar isf eller är på landstället så fort vi får chansen.

vi tänkte också att det skulle vara härligt då vi kom lite närmre vissa bekanta (ej gångavstånd) så vi kunde umgås mer. Men all extra tid huset kräver gör att vi nu umgås MINDRE med folk än tidigare.

Summa summarum. Om man vill ha tid till att leva och inte älskar att spendera sin fritid på att spika och åka bil känns hus korkat (utom möjligtvis om det är typ nybyggt)

• Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 12:11:26 följande:
    Ja privatleasing är ofta en dålig affär om man kör långt. Men så mycket som ni tankar för skulle jag hellre åka elbil, den behöver ju inte vara ny. Men säljer ni kåken slipper ni ju det. 

Jämfört med vår ena bil Q3
    däckbyten 1k
    0:-
    skatt 4k
    2k
    Värdeminskning 15k
    20k
    besiktning 0,5k
    0,5k
    Service och rep 20k
    6k
    försäkring 10k
    5k
    drivmedel 35k (2500 mil, 0,7l per mil, 20kr per lit)
    Vi kör mycket mindre med dieselbilen ca 600-700mil.

Vi har hyrt en elbil nu också för 3k/mån, drift är i princip gratis 2kWh/mil högt räknat. Så era 35k i diesel blir ju 5-6k med elbil.

Hus kräver ju arbete, och gillar man inte det utan hyr in för allt blir det väldigt dyrt givetvis. Så det låter nog som lägenhet passar er bättre.

Nu har du En bil som aldrig kräver mer än standardservice verkar det som. Det kan man knappast räkna med för en stor bil som bara kostar 100-150k. 

Hur exakt blir drift gratis? 2500 mil med 2 kwh per mil i snitt och bara 5k? du räknar alltså med ett snittpris på elen på 1kr per kwh? Bara spotpriserna snittar nästan en krona och sen alla skatter på det och du är över 2kr per kwh. Sen kommer man knappast ALLTID ladda hemma och åker du till Macken kostar det typ 7-8 kr per kwh.

Har man barn blir det ingen tid över till huset. Jag ser hellre att jag och frugan lägger den tid vi har över på att hitta på saker med barnen och åt oss själva än att spika på ett hus. Jag vill kunna träna varje dag tex så att jag inte blir en överviktig kontorsråtta som är färdig i kroppen vid 55-60. 

• Anonym (Robban112)

Försöker sammanfatta tråden;

Villa fördelar
    *Slipper bo ihop med idioter
    * Mer space
    * frihet att själv förändra sitt boende
    * trädgård där man kan ha studsmatta etc
    * trygghet
    * Slipper höra grannar och oljud från staden

Lgh fördelar i stan
    * Sparar massor av pengar
    * Sparar massor av tid och energi
    * Mycket mindre underhåll
    * Slipper 2 bilar och timmar i bil varje vecka
    * Massor av tillgängliga förskolor och gymnasier nära
    * Massor Av lekplatser och aktiviteter nära
    * Slipper pendling
    * Enkelt att hämta/lämna barn för bägge föräldrar
    * Flexibelt. Slipper ha en ?huskollare? vid resor och semester
    * gångavstånd till stora matbutiker och övrig kommers
    * massor av bra take-aways
    * mycket enklare att flytta både i HR/BR. Vid köp av Br slipper man 150k i lagfartskatt

Har man dessutom landställe blir fördelarna med villa färre.

Har säkert glömt något

• Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 13:51:17 följande:
    Service kostar 4k per gång. Vår bil servas varannat år, däck byts kanske efter 8000 mil. Har inte bytt än på 4,5 år så ja den är inte särskilt dyr i drift. Men räknade ändå med kostnad för det. Hade en A6 3.0 förut och den kostade bara onödigt mycket pengar i underhåll.

För oss är den i princip gratis skulle jag väl lagt till, vi kör lite. Och elen är billig, många med elbil laddar med timpris och håller då nere kostnaden. Att ladda billigt kräver dock lite planering så det är ju mer obekvämt. Det finns grid rewards etc att ta till. Du snabbladdar för 5:-/kWh utan avtal på många stationer. Vi laddar i stort sett bara hemma och 2-300kWh/mån så det handlar om hundralappar. Men 5k är nog kanske för lite i SE3 det har du rätt i med era mil.

Vi har barn och har haft i 13 år så jag vet precis hur det är. Det går i skov hur mycket tid iaf vårt hus tar, men det är ju helt ok att tycka att det tar för mycket tid. Jag har många hobbies och tränar mycket så jag lider inte av huset då jag trivs med allt rörande det. 

Vi gjorde liknande er fast tvärtom för ett antal år sedan. Sambon blev erbjuden att ta över en stuga men vi tackade nej pga ingen var sugen på merjobbet med en fastighet man nyttjar några veckor per år. Huset nyttjar vi varje dag så jag prioriterar att trivas och underhålla det. Vi kommer dock ärva en stuga i framtiden. Men då är barnen utflugna och tillgänglig tid en helt annan. Men som sagt jag trivs otroligt bra i vårt hus. Men en stor skillnad för oss mot hur ni verkar bo är att vi har nära till skola och arbete, barnen cyklar till skola och kompisar och vi behöver inte skjutsa överallt.

som sagt. ni har knappast en 100-150k bil som du föreslog Om det aldrig blir fel på den. Då får man lägga mkt mer.

Även om du bara laddar på natten är merparten fasta avgifter och skatter. Det är väldigt svårt att snitta långt under 2 kr per kvm så du kör igen en glädjekalkyl. 5kr per kwh för snabbladdning har jag aldrig sett någonstans o Stockholm. Der är 7-8 kr som gäller (när skiten väl funkar eller det inte står 10 taxichaffisar på alla platser) 

Elbilens enda förde än så länge är den kan bli billig. hela poängen med bil för mig är enkelhet och slippa planera. Motsatsen till elbilen. Var på Kolmården i sommar. Visst en laddning räckte ned men vi fick vänta 1 timme på ledig laddplats hem och sen ladda i 30 min. Hemskt med skrikande barn som vill hem.

Du kanske inte har så krävande jobb heller och heller inte måste lägga på 1,5-2 timmars pendling per dag pga huset? I Sthlm blir Det så om man jobbar i stan såvida man inte kan lägga 20 msek för en villa i typ Alvik.

Dont get me wrong men låter som du inte har koll på hur det är att bo i Sthlm utan du pratar mer från ett småstadsperspektiv (dvs allt utom Sthlm)

• Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 15:30:13 följande:
    Nej det är möjligt att det är dyrare i sthlm att ladda men annars om du håller dig till okq8, Evinys etc. Är det dom priserna även i SE3. Och kollar jag random okq8 station är det 5,34:-/kWh även i Sthlm. 

Du har väl förmånsbil så den tar ni väl på semestern?

Vår bil kostade 270k för 4,5 år sedan idag typ 180k. Jag hade förmånsbil tidigare men bytte jobb och fick inte behålla den. Så elbilen blev då en snabb lösning som visade sig kanon för oss.

Jag har ett krävande jobb men har medvetet valt bort att spendera mitt liv pendlande till och från arbetet. Jag har många kollegor i London och som svensk tar man sig för pannan när man hör deras pendlingstid till kontoret. Jag argumentar inte för att ni ska bo kvar utan som jag skrivit många ggr verkar det passa er att flytta. Jag hade hellre packat frukt på Ica än att kasta bort 2h per dag i pendling..
    Tjänstebilen är en elbil. Har inget val. Åka längre sträckor i Sverige är en plåga med elbil. Gör man aldrig resor längre än några mil är det ju ok.

Håller helt med. 2 timmars pendling per dag kan inget hus kompensera. Det verkar dock alla andra i Sthlm tycka därav att jag inte fattar vad jag missar?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-02 15:31:31 följande:

Haha, allt utanför Stockholm är "småstadsperspektiv" :D 
    TS, varför skriver du ens fortfarande i tråden :P 
    Vad folk än lyfter fram så vänder du det till en nackdel för villa och fördel för hyresrätt. 

För att jag får flera intressanta infallsvinklar. Tex den om tryggheten när barnen leker efter skolan. 
  • Anonym (Robban112)
    Saffran2337 skrev 2024-08-02 19:03:53 följande:

Hej
    Kommer den ni byter med inte bo i lägenheten som ni ska ha som byte. Kommer det anses vara ett skenbyte och då riskerar ni att bli utan bostad.

Kommer bo där ett par månader åtminstone. Eller bo och bo. Sova över någon enstaka natt när hen i är i Sverige
  • Anonym (Robban112)
    Studentpappa skrev 2024-08-02 19:57:08 följande:
    Nej har man inte behållningen av ett hus är det ju inte värt det, jag skulle dock hellre byta jobb om man har den möjligheten och arbeta hemifrån. Jag har haft möjligheten att arbeta hemifrån i stort sett obegränsat sen ca 8 år och är idag hemstationerad, och det är så jäkla guld för livskvalitén. Att barnen kan röra sig fritt och självständigt är så värt, sen om det funkar i ert nuvarande område vet ju inte jag. Våra har fått gå hem från skolan själva från 1-2:an om de velat. Inget skjutsande till de flesta kompisarna osv.

Jag gillar att förvalta och förbättra ett hus och ha en egen plats. Alla mina hobbies kräver utrymmen och skulle vara en plåga i lägenhet, bara det att vi har tio cyklar och tre av mina kostar 200k blir ju ett problem direkt..

Men som sagt är huset betungande och det räcker ju med en känsla så är det ju värt att flytta för er.

Med vår riskokarbil (elbil) funkar resor till ca 20 mil smärtfritt, över det laddar den för långsamt. Vi har precis varit på cup idag ca 10 mil enkel och då är det ju inga problem, vi kommer hem med ca 50% och imorgon är den full igen. Men på en fjällresa åker vi diesel, och likaså till sommarens Gotlandsbesök. Men till vardags tycker jag elbilen är oslagbar. 

Jag GILLAR till skillnad från många andra att åka till en arbetsplats. älskar det sociala och att träff folk, gå på aws etc. Att sitta typ all vaken tid Och trycka på en villatomt och sitta i alla möten på teams tycker jag inte alls är lockande.

Jag förstår verkligen om man har sådana hobbies som du har. Jag kommer aldrig bli en cykelnörd som gör att jag behöver en massa utrustning. Däremot älskar jag skärgården och båtlivet. Skulle gärna skaffa både större båt och vattenskoter. Men då har vi utmärkta möjligheter att ta upp, serva och förvara där. Behöver ingen villatomt eller garage till det.

Till vardags funkar elbilen bra om man bara åker väldigt korta sträckor där det alltid finns laddning och man är väldigt flexibel. 

Jag tycker att det är otroligt störigt att behöva vänta i evigheter när batteriet börjar ta slut. Jag vill ha total flexibilitet i allt och inte känna mig begränsad. Häromveckan tex kom jag hem från en långresa och glömde att jag behövde köpa en grej. Frugan vad borta med bensinbilen. Batteriet var typ tomt så jag fick vänta tills nästa dag. Väldigt störigt

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?