Inlägg från: Anonym (Robban112) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Anonym (Sotarn) skrev 2024-07-31 15:45:34 följande:

Tycker det är en no-brainer! Flytta till stan och trygga er ekonomi. 

Är det inte något fantastiskt med villa i förorten jag missar?

möjligheten för barnen att satsa på en idrott när de är äldre tex?
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-31 17:11:23 följande:
    Såklart att du missar saker. Lägenheter är instängda och jag skulle aldrig palla bullret, människorna och smutsen i innerstan. Men vi är alla olika.
    Oljud är inga problem öht. Störde oss aldrig på det sist vi bodde i stan.

det jag är skraj för är att ha människor vägg i vägg. Men folk i rörelse är bara härligt. där vi bor i villa nu ser man inte en käft. Alla trycker i sina hus eller kör bil. Deppigt
  • Anonym (Robban112)
    Kvinna7 skrev 2024-07-31 17:18:43 följande:
    Vad skulle ni missa? Finns idrottsföreningar i stan också. Personligen skulle jag aldrig ha bott i stan när mina barn var små. Gillade att "vara på marken". Lätt att ta sig ut. Barnen sprang in och ut hos varandra i området. Det var tryggt och bil fritt. Men som du beskriver, ni trivs inte 100 plus har fått tag på en lägenhet där ni vill bo. Den ger er mer ekonomisk frihet. Samt att ni har ert hus i skärgården. Vad tror du själv du, din fru och era barn skulle sakna? I vilken stadsdel ligger lägenheten? Sånt spelar ju också in.
    Hade exakt din bild av villalivet innan flytt. Sådär växte jag själv upp.

Dock, i Sthlms bättre förorters villaområden sitter det vääldigt mycket pensionärer. Vi har typ 1 barnfamilj i de närmsta 10 husen. Har vänner med exakt samma problem.

Det är tryggt och bilfritt där vi bor också.

Barnfamiljer får man i radhus (där vi inte vill bo) dller nybyggnadsområden (där vi heller inte vill bo för de ligger nästan alltid off) 
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-31 17:38:40 följande:
    Inte deppigt. Det är härligt Solig
    Alla är vi olika vilket är bra

Varje gång jag kommer in till jobbet i stan på vinterhalvåret blir jag lycklig över alla ljusen och människorna. Mörkret är oehört deppigt tycker jag
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-07-31 18:07:41 följande:
    Hur i hela friden fick denna person ett så attraktivt hyreskontrakt från första början om hen inte ens kommer från Stockholm och inte har kontakter i Stockholm? 

Det känns lite lurendrejeri alltihop, jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag hoppade på en sådan "bytesdeal" med någon som bara är min bekant. Dessutom utsätta hela familjen för den osäkerheten? 
    Han hade tur och lyckades byta med en gammal dam som ville ha mindre
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-31 18:09:36 följande:
    Själv tycker jag att det blir slaskigare och jävligare inne i stan på vintern. Mycket finare med ren snö.
    Du menar de där 2-3 veckorna max per år när det är snö i Sthlm utan tö? för all del
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Oj) skrev 2024-07-31 18:38:54 följande:
    Ca 58 snödagar i Stockholm om året.
    Och kanske hälften utan slask och plusgrader
  • Anonym (Robban112)
    Kvinna7 skrev 2024-07-31 18:40:05 följande:
    Njae håller inte riktigt med där. Bor i ett bättre område norr om Stockholm. Ett av de välbärgade. Mkt barnfamiljer här då det är tryggt och fridfullt. Bra skolor. Många stadsbor söker sig hit. 
    Fristående villa med +900 kvm tomt? ej nybyggt? Ok har flera vänner i liknande områden och alla har mest pensionärer runt sig
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-07-31 18:18:15 följande:

Men som svar i övrigt, nej, jag skulle inte välja en lägenhet framför en villa. 
    Med 50% belåningsgrad och amorteringsfritt har jag också svårt att se att det skiljer sig så mycket i kostnad? En ränta på 4% ger ca 16 000 i månadskostnad. Sedan tillkommer såklart el, värme, vatten, återvinning, försäkring men knappast med mer än 4000 kr per månad? Elräkningen kan ju dessutom vara svinhög i gamla stabila föreningar med gamla husbyggnader då det ofta är direktverkande el... 

Och vilket underhåll har ni egentligen på villan? Vad får man för 10 miljoner? Jag hittar en villa i Hässelby för 9,5 milj som ser jävligt fräsch ut. Kan inte tänka mig att det kräver ett enormt underhåll. Tak var 15:e år om man inte håller efter och tvättar, målning var 15:e år, terrasser var 10:e år, kök kan hålla i alla fall 25 år med bra underhåll, badrum kanske 20 år. Nytt golv var tionde år om det inte är slipbar parkett, nya tapeter - vad kostar det... Gräsklippning kostar i inköp av gräsklippare... 

Dessutom, om bilresan tar 20 min när det inte är rusningstid så kanske en cykel skulle vara något... 

Vi ligger någonstans kring 20k i månaden som du säger. 

Men det är mer kostnader när det gäller villa.

1. alla grejer till trädgården. Gräsklippare, gödsel, saxar osv osv. Ska vi ha en trädgård ska den vara lite trevlig, inte bara en gammal mossmatta. Murar, stenläggning etc ska underhållas också.
    2. Vi har exakt NOLL minuter att renovera själva. Varenda sak måste göras av hantverkare. Att stå och spika varje semester vägrar vi.
    3. Vi måste ha en privat bil för boende i villa Utöver min tjänstebil. Den behöver vara lite större för att få plats med 2 barnstolar och vi vill inte köra runt med något som är 10-15 år. Där blir det en kostnad på kanske 8k till i månaden.
    4. Ska du vara seriös villaägare bör du lägga undan minst 5k, helst 10k per mån om du inte renoverar själv. för kommande underhåll (vi vägrar att använda huset som bankomat)

allt detta adderar upp till närmre 40k per månad. Vi sparar alltså nästan 28k per månad genom att flytta till hyresrätten OCH kan investera 5 msek i säkra papper.

Hässelby är inget trevligt område utan känt för att vara stökigt och kaosigt. De trevliga områdena är betydligt dyrare.

avståndet är 2,5 mil. Men enda anledningen till att det går snabbt utanför rusning är att det är motorväg hela sträckan i princip. Ska du cykla få du ta andra vägar och det blir över 3 mil. Tar över en timme enligt google maps

• Anonym (Robban112)
    Kvinna7 skrev 2024-07-31 18:45:52 följande:
    Finns både och här. Skrev just det. 
    Finns stora hus med stora tomter. Stora hus med mindre tomter. Mindre hus med stora tomter (ofta blivande pensionärer som ruvar på tomten och säljer av sedan. Så lever de gott resten av livet.

Ok. I alla de områdena som är aktuella för oss ligger fristående villor enskilt. Har alla 1000 kvm tomt blir avstånden rätt långa. Har du 3-4 grannhus med pensionärer (vilket typ alla har) blir det inget spring mellan tomterna

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?