Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
Tycker det är en no-brainer! Flytta till stan och trygga er ekonomi.
möjligheten för barnen att satsa på en idrott när de är äldre tex?
Tycker det är en no-brainer! Flytta till stan och trygga er ekonomi.
Men som svar i övrigt, nej, jag skulle inte välja en lägenhet framför en villa.
Med 50% belåningsgrad och amorteringsfritt har jag också svårt att se att det skiljer sig så mycket i kostnad? En ränta på 4% ger ca 16 000 i månadskostnad. Sedan tillkommer såklart el, värme, vatten, återvinning, försäkring men knappast med mer än 4000 kr per månad? Elräkningen kan ju dessutom vara svinhög i gamla stabila föreningar med gamla husbyggnader då det ofta är direktverkande el...
Och vilket underhåll har ni egentligen på villan? Vad får man för 10 miljoner? Jag hittar en villa i Hässelby för 9,5 milj som ser jävligt fräsch ut. Kan inte tänka mig att det kräver ett enormt underhåll. Tak var 15:e år om man inte håller efter och tvättar, målning var 15:e år, terrasser var 10:e år, kök kan hålla i alla fall 25 år med bra underhåll, badrum kanske 20 år. Nytt golv var tionde år om det inte är slipbar parkett, nya tapeter - vad kostar det... Gräsklippning kostar i inköp av gräsklippare...
Dessutom, om bilresan tar 20 min när det inte är rusningstid så kanske en cykel skulle vara något...
Vi ligger någonstans kring 20k i månaden som du säger.
Men det är mer kostnader när det gäller villa.
1. alla grejer till trädgården. Gräsklippare, gödsel, saxar osv osv. Ska vi ha en trädgård ska den vara lite trevlig, inte bara en gammal mossmatta. Murar, stenläggning etc ska underhållas också.
2. Vi har exakt NOLL minuter att renovera själva. Varenda sak måste göras av hantverkare. Att stå och spika varje semester vägrar vi.
3. Vi måste ha en privat bil för boende i villa Utöver min tjänstebil. Den behöver vara lite större för att få plats med 2 barnstolar och vi vill inte köra runt med något som är 10-15 år. Där blir det en kostnad på kanske 8k till i månaden.
4. Ska du vara seriös villaägare bör du lägga undan minst 5k, helst 10k per mån om du inte renoverar själv. för kommande underhåll (vi vägrar att använda huset som bankomat)
allt detta adderar upp till närmre 40k per månad. Vi sparar alltså nästan 28k per månad genom att flytta till hyresrätten OCH kan investera 5 msek i säkra papper.
Hässelby är inget trevligt område utan känt för att vara stökigt och kaosigt. De trevliga områdena är betydligt dyrare.
avståndet är 2,5 mil. Men enda anledningen till att det går snabbt utanför rusning är att det är motorväg hela sträckan i princip. Ska du cykla få du ta andra vägar och det blir över 3 mil. Tar över en timme enligt google maps
Ok. I alla de områdena som är aktuella för oss ligger fristående villor enskilt. Har alla 1000 kvm tomt blir avstånden rätt långa. Har du 3-4 grannhus med pensionärer (vilket typ alla har) blir det inget spring mellan tomterna