Inlägg från: Anonym (Robban112) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Anonym (Eh) skrev 2024-07-30 15:16:23 följande:
    Förutom att hyresvärden ska gå med på det. På många ställen finns bostadsköer, så har du verkligen kollat så det är ok att du och din bekanta byter kontrakt med varandra?
    Hans hyresvärd är fine så länge den nya hyresgästen har bra ekonomi. 
  • Anonym (Robban112)
    Lönnsirap skrev 2024-07-30 15:07:57 följande:

Jag förstår inte riktigt tvekan. Bo som man vill, billigare och bättre.... Vad finns det och tveka på, annat än att det låter för bra för att vara sant.

Snarare undrar jag varför ni bor som ni bor när ni vill något annat....

Vi har alltid tänkt att villa är det man ska ha med barn och komma bort från stan.

men det enda det gjort är att ha gjort livet otroligt mycket mer komplicerat och dyrt
  • Anonym (Robban112)
    SmulanFnulan skrev 2024-07-30 15:01:18 följande:
    Du ska väl ändå byta med någon som bor i Sthlm? Då är det strunt samma vilka regler man tummar på i lilla kramfors.
    Tja vi för se. Har några köår själv så kan lätt ta en lgh någonstans.

det är lite meck men när staten sätter upp galna prisregleringar kan man ju få sådana fördelar att det är dumt att inte göra det.

länkade tidigare i tråden en paradvåning i city i två våningar på 125 kvm. 12k i hyra. Samtidigt kostar en trea i Tensta 16k? Helt sinnessjukt
  • Anonym (Robban112)
    Cathariiina skrev 2024-07-30 15:32:44 följande:

Eftersom ni har ett lantställe som ni kan resa till, så skulle jag ha flyttat till lägenheten. Utan ett lantställe som familjen kunde åka till regelbundet, skulle jag inte ha flyttat till innerstan, barnen behöver få leka av sig i en miljö där man kan släppa dem mera, vilket man inte kan i stan med alla bilar, alla främlingar o.s.v.. Så den oasen behövs - men ni har ju den. 

Sedan är det alltid bra att ha rejäla marginaler om något skulle hända. Slippa oroa sig för ekonomin. Slippa alla bråk som brukar följa av detta. Kanske kan någon av er gå ner i tid till och med, så att barnen får kortare dagisdagar? Det vore ju det allra bästa. 

Absolut det sista är en del i det. jag jobbar i stan och kan hämta och lämna varje dag om vi bor där.

nu får jag välja. Åka tidigt och vara inne på 20 min, eller lämna och köra in på 1 tim och 15 min. Vi skulle fria upp ofantligt med tid om vi bodde i stan. 

Vi har båda våra föräldrar i stan. Jag har parkeringsplats gratis på jobbet I stan i parkeringshus. Med gratis laddning

En tanke är att komplettera landstället i skärgården med lgh i fjällen. Den betalar sig själv med uthyrning

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Stan) skrev 2024-07-30 15:54:27 följande:

Jag skulle välja stan alla gånger! Vår dotter är uppväxt i stan och jag ser inga nackdelar. Vi har landställe samt reser mycket.

Bor ett stenkast ifrån den lyan du länkade till. Sannerligen låg hyra.
    Vi har en 3:a på 100 kvm, saknar balkong och ingen renovering att tala om, hyra 14000 kr. Som en jämförelse bara.

Det är ändå sanslöst billigt. en genomsnittstrea i Vasastan på 100 kvm kostar kanske 12-13 miljoner att köpa.

Även om du skulle ha 5 msek av det i insats så har du sen en kostnad och amortering på 30-40k i månaden. Och då får du ju sen betala allt underhåll själv
  • Anonym (Robban112)
    Jemp skrev 2024-07-30 16:02:24 följande:

Jag hade aldrig gjort det, eftersom jag inte hade mått bra av att bo i stan. Men det är ju personligt. 

Hade snarare föredragit att sälja landstället alt flytta till billigare hus med bättre kommunala möjligheter om ni vill få ner kostnaderna.

Finns inget hus som är billigare med bättre kommunaltrafik i bra område. Då blir det radhus och då försvinner nästan alla fördelar med att bo i hus kontra lgh.
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Göteborg) skrev 2024-07-30 16:10:37 följande:

Tänkte att stockholmaren är ju ganska smart först.
    En stor lägenhet i stan passar bra m nu är familjen har sommarhus i skärgården.
    Men när TS skrev att det dessutom fanns boende i fjällen känns det inte ens som skryt utan som hittepå.

du läste inte alls vad jag skrev? 

om vi får loss 5 msek från huset är en lgh i tex Sälen inga problem

• Anonym (Robban112)
    Jemp skrev 2024-07-30 16:16:21 följande:
    Med en timme in till stan? Jo. 

Nej. Inte i ett riktigt bra område. Det finns massor såklart. Men då blir boendet inte billigare utan dyrare

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Stan) skrev 2024-07-30 16:31:15 följande:

TS Om vi bara fick hade vi renoverat badrummet på stört med egna medel.  Det vi har är från -91. Som sagt, låg standard på allt i lgh och det får mig att inte trivas fullt ut.
    Vill hellre ha en BR men läget är inte sådant att vi kan det just nu.

Byt då. Finns gott om bättre renoverade lgh
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Stan) skrev 2024-07-30 16:46:10 följande:

Vi kollar ibland men inte hittat nån som känns bättre ännu.
    Jag lever på hoppet om ett nytt badrum här innan jag är pensionär!
    Jag hoppas att ert byte går igenom, stan är kanon.

Och det funkar bra med barnen? Du tycker inte det känns otryggt?
Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?