• Anonym (Förvirrad)

Min vän konspirerar

vi är i 30-års åldern och jag fattar att alla har rätt att tro på vad dem vill men känner att det som ?händer? min vän är jobbigt.. ända sedan corona kickade igång har min vän fastnat i konspirationsteorier där coronaviruset var den största. Han skrek på människor som vaccinerat sig och gjorde narr av dem, satt hela middagar och var i stort sett den enda som tillät sig själv att prata om att allt handlade om en ny världsmakt/ kontroll / pengar. 

går vi på ställen där det är förbjudet med kontantbetalning är det kört. Då står han i ca 30 minuter och attackerar stacksrs kassabiträdet om hur butiken ger upp för den nya världsordningen och hur vi ska kontrolleras. Han säger att vi i Sverige är långt nere i skiten pga vi suddar ut kön/uppmanar att våra barn ska bli homosexuella och glömma sina kön. att alla är transvestiter. Går vi hem från krogen och han ser en prideflagga vet man att det är kört, då kommer han börja stapla upp bevis och kalla oss dumma i huvudet som inte ser att världen nornaliserar sexualitet. Nu senast var det kriget mellan Israel och Palestina som han hävdar är en konspiration, även kriget i Ukraina. Allt är konspiration efter konspiration. 

Har börjat tycka det är jobbigt att träffa honom, speciellt eftersom att jag ska ha barn med min sambo och när vänner frågar om vi vet könet så skrattar han hånfullt och säger att ?idag får man inte ha kön?. Till den grad att han är jobbig.. 

Han är smart, ett jävla geni? men jag förtsråe inte vad som hänt här? Jag som hans vän står på sidan och ser hur människor tar avstånd från honom och någon sa att hans familj blivit likadan. 

TEORIER??? 

• Svar på tråden Min vän konspirerar
  • Anonym (Xq)
    Lynx123 skrev 2024-07-26 20:57:56 följande:

Blir SÅ trött på sådana människor. Hade klippt alla band.

Sådär säger du bara för att du är uppkopplad mot 5G.
  • Anonym (Spring)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-07-26 14:14:42 följande:
    Min vän konspirerar

vi är i 30-års åldern och jag fattar att alla har rätt att tro på vad dem vill men känner att det som ?händer? min vän är jobbigt.. ända sedan corona kickade igång har min vän fastnat i konspirationsteorier där coronaviruset var den största. Han skrek på människor som vaccinerat sig och gjorde narr av dem, satt hela middagar och var i stort sett den enda som tillät sig själv att prata om att allt handlade om en ny världsmakt/ kontroll / pengar. 

går vi på ställen där det är förbjudet med kontantbetalning är det kört. Då står han i ca 30 minuter och attackerar stacksrs kassabiträdet om hur butiken ger upp för den nya världsordningen och hur vi ska kontrolleras. Han säger att vi i Sverige är långt nere i skiten pga vi suddar ut kön/uppmanar att våra barn ska bli homosexuella och glömma sina kön. att alla är transvestiter. Går vi hem från krogen och han ser en prideflagga vet man att det är kört, då kommer han börja stapla upp bevis och kalla oss dumma i huvudet som inte ser att världen nornaliserar sexualitet. Nu senast var det kriget mellan Israel och Palestina som han hävdar är en konspiration, även kriget i Ukraina. Allt är konspiration efter konspiration. 

Har börjat tycka det är jobbigt att träffa honom, speciellt eftersom att jag ska ha barn med min sambo och när vänner frågar om vi vet könet så skrattar han hånfullt och säger att ?idag får man inte ha kön?. Till den grad att han är jobbig.. 

Han är smart, ett jävla geni? men jag förtsråe inte vad som hänt här? Jag som hans vän står på sidan och ser hur människor tar avstånd från honom och någon sa att hans familj blivit likadan. 

TEORIER??? 

Har inga direkta teorier om honom annat än att det är uppenbart att han är smått autistisk.

Däremot är det självklart att du ska sluta umgås med honom. Gör dig själv och din kommande familj en tjänst.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-26 19:10:17 följande:

Varför umgås du med honom? En person som tog över alla diskussioner, kallade mig dum i huvudet samt stod och tjafsade med ett affärsbiträde på det sättet, skulle inte vara min vän längre. Sen kanske han behöver hjälp, men det kan bli svårt om han saknar självinsikt?

Det handlar inte bara om hans åsikter, utan hur han beter sig. Klart folk tar avstånd.

Du får det att låta väldigt enkelt och det kanske inte framgick att vi har varit vänner väldigt, väldigt länge och att jag minns den min vän var innan och fortfarande är. Vissa saker triggar honom och det är då det känns bottenlöst.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Spring) skrev 2024-07-27 00:04:57 följande:
    Har inga direkta teorier om honom annat än att det är uppenbart att han är smått autistisk.

Däremot är det självklart att du ska sluta umgås med honom. Gör dig själv och din kommande familj en tjänst.

Kan man utveckla autism i vuxen ålder? Jag har funderat på något liknande, kanske att han har aspbergers. Han stack iväg på en långresa till sydamerika och vi är ett par vänner som konspirerar själva om att det var någonting som slog slint där i samband med den resan.. mycket kokain. 

• Anonym (Vojne-V)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-07-27 00:14:32 följande:

Kan man utveckla autism i vuxen ålder? Jag har funderat på något liknande, kanske att han har aspbergers. Han stack iväg på en långresa till sydamerika och vi är ett par vänner som konspirerar själva om att det var någonting som slog slint där i samband med den resan.. mycket kokain. 

Låter inte som nå Autism (men är väl inte omöjligt) kanske schizofreni, paranoian som du beskriver är väl ganska typiskt 
  • Anonym (Spring)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-07-27 00:14:32 följande:

Med största sannolikhet har han autistiska drag även om det kanske inte är tillräckligt för diagnos. 

Har man sådana drag är det särskilt viktigt att öva på att sätta sig i andra människors skor. Så situationen med hans familj som letar konspirationsteorier är fullständigt bedrövlig för honom och ökar på hans utanförskap.
  • Anonym (Pion)

Prata med honom om hans beteende - att han gör andra människor arga, att han själv ofta blir upprörd, att du upplever honom som rädd och orolig. Föreslå att han pratar om sin rädsla och oro med ett proffs för att slippa ha så många konflikter i sitt liv. Du förstår ju att han gör vissa av de här sakerna för att rädda andra men behöver hjälp med att se sin roll - att han inte kan rädda världen utan nu i första hand behöver sträva efter att hitta lugn i sitt liv för att slippa vara så stressad och så ofta bli upprörd. 

Det låter ju som att det skulle kunna vara drogutlöst. Vet du om att använder droger nu också?  

• Lynx123
    Anonym (Xq) skrev 2024-07-27 00:02:19 följande:
    Sådär säger du bara för att du är uppkopplad mot 5G.
    Vänta bara tills jag blir uppkopplad mot 6G!!! 😉
  • Anonym (Pink)

Det där med att tro på att coronavaccina är en konspiration, ny världsmakt, kontroll, kontanter - det känner jag igen från en god vän. Men hon försöker inte predika om detta och pracka på andra denna uppfattning.  Hon är absolut inte autistisk eller paranoid, bara lite new age, och väldigt klok när det gäller annat.

Om hon skulle försöka pracka på andra denna uppfattning skulle jag sluta umgås med henne, men vi undviker bara att prata om detta och är goda vänner.

Om jag vore TS skulle jag fasa ut umgänget efter att ha förklarat att jag inte gillade dessa predikningar. 

• Anonym (l)

Skulle tro han har ngt psykiskt på gång emellanåt som gör honom så här jobbig, oupptäckt diagnos, hög intelligens är inget skydd mot psykiska sjukdomar, kan vara tvärtom, att man övertänker, hjärnan spinner, upp-speedad.

Han kan ha en smygande schizofrenidiagnos på g, tar lång tid innan den helt blir synlig för alla, psykos, paranoida inslag. Konspirationsteorier kan vara lockande för många där något är sant, men resten påhittat, men man vet aldrig vad. 

Jag håller inte med honom om alla hans åsikter, men en del gör jag. Skillnaden är väl att jag triggas inte igång som han gör när jag ska betala med kort, men jag håller med honom där till 100%. Just att han går över den gränsen där och sätter igång mot henne i kassan tycker jag tyder på att det är något psykiskt på gång med han, likadant mönster i alla skeenden - den gränsen, spärren - flesta har har inte han.  Det är inte lämpliga situationer, det är inte "hans stund" att sätta igång så där  (likadant med graviditeten). Rörande sexualiteten är det ingen som hoppar på honom på samma sätt han hoppar på andras, gränsen utsuddad där med...och i situationer där det, om igen, inte är lämpligt rum att ta upp det i. 

Tids nog får ni eller han ta kontakt med psykiatrin, skulle jag tro? Nånting är det. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-26 20:24:56 följande:
    Jag förstår din poäng om att bekräfta någons villfarelser kan förstärka deras övertygelser. Samtidigt kan en helt avvisande hållning också leda till ökad isolering och stärka deras känsla av att vara missförstådd. Jag tror det är viktigt att hitta en balans och försöka ha en respektfull dialog samtidigt som man sätter gränser.
    I början kanske man försöker ha en respektfull dialog, eller om det inte har gått för långt. Men förr eller senare når man ju en gräns, även om det är en vän.

Man har inga moraliska skyldigheter att orka umgås med en sådan person. Sin eventuella isolering har de själva orsakat. Ofta behöver de säkert professionell hjälp, men det är svårt om de inte inser det själva. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-07-27 00:09:00 följande:
    Du får det att låta väldigt enkelt och det kanske inte framgick att vi har varit vänner väldigt, väldigt länge och att jag minns den min vän var innan och fortfarande är. Vissa saker triggar honom och det är då det känns bottenlöst.

Nej, det framgick inte att ni var nära vänner och har varit det länge. Men jag förstår dilemmat. Jag har några nära vänner som jag skulle vilja skicka på hjärnröntgen om de började bete sig så där. Vi tycker inte lika om allt och har ibland starka åsikter, men din vän har ju spårat ur.

Om han inte vill ha hjälp och du inte vill bryta, måste du sitta ett sätt att förhålla dig till honom. Begränsa kontakten, börja prata om annat, gå iväg om han börjar bete sig illa osv. Eller om det helt enkelt blir för mycket. 

• Poison82

Har en kollega som är ga ska lika där och det spåra ut både vid USA presidentval men ännu mer med coronan. Man orkar liksom inte lyssna på henne tillslut. Vaccin är bara dåligt och det är därför barn får diagnoser och jadi jadi. Full förståelse om du tar avstånd från din vän, han verkar ta mer energi än han ger

• Anonym (kalle)

lite paranoid. kanske inte helt o hållet men dock så att det tippar över på ena sidan om man säger så. 

kollar man på tex kina så ser man att de vill kontrollera sina medborgare med kameraövervakning och "betygsättning" på olika gärningar, altså att de får och förlorar poäng för olika saker tex och det är en verklighet. 

Nordkorea är också ett bra exempel på ett faktiskt land där det är kontrollsamhälle. 

nej men ja skulle prata med honom och säga det att du vill inte prata om alla konspirationer utan du vill  kanske bara vara ute o ha det trevligt, försöka njuta av det som är bra. 

Svar på tråden Min vän konspirerar