Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Min vän konspirerar

Varför umgås du med honom? En person som tog över alla diskussioner, kallade mig dum i huvudet samt stod och tjafsade med ett affärsbiträde på det sättet, skulle inte vara min vän längre. Sen kanske han behöver hjälp, men det kan bli svårt om han saknar självinsikt?

Det handlar inte bara om hans åsikter, utan hur han beter sig. Klart folk tar avstånd.

Anonym (Skuggan) skrev 2024-07-26 20:24:56 följande:
    Jag förstår din poäng om att bekräfta någons villfarelser kan förstärka deras övertygelser. Samtidigt kan en helt avvisande hållning också leda till ökad isolering och stärka deras känsla av att vara missförstådd. Jag tror det är viktigt att hitta en balans och försöka ha en respektfull dialog samtidigt som man sätter gränser.
    I början kanske man försöker ha en respektfull dialog, eller om det inte har gått för långt. Men förr eller senare når man ju en gräns, även om det är en vän.

Man har inga moraliska skyldigheter att orka umgås med en sådan person. Sin eventuella isolering har de själva orsakat. Ofta behöver de säkert professionell hjälp, men det är svårt om de inte inser det själva. 
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-07-27 00:09:00 följande:
    Du får det att låta väldigt enkelt och det kanske inte framgick att vi har varit vänner väldigt, väldigt länge och att jag minns den min vän var innan och fortfarande är. Vissa saker triggar honom och det är då det känns bottenlöst.

Nej, det framgick inte att ni var nära vänner och har varit det länge. Men jag förstår dilemmat. Jag har några nära vänner som jag skulle vilja skicka på hjärnröntgen om de började bete sig så där. Vi tycker inte lika om allt och har ibland starka åsikter, men din vän har ju spårat ur.

Om han inte vill ha hjälp och du inte vill bryta, måste du sitta ett sätt att förhålla dig till honom. Begränsa kontakten, börja prata om annat, gå iväg om han börjar bete sig illa osv. Eller om det helt enkelt blir för mycket. 

Svar på tråden Min vän konspirerar