• Anonym (Iris)

    Varför sjungs det så få sånger i förskolan?

    Jag är genuint nyfiken på varför så många förskolor har så få sånger de sjunger? 


    Typ 

    imse vimse spindel 

    björnen sover 

    ekorrn satt i granen 

    bä bä vita lamm 

    herr dansar här gurka 

    blinka lilla stjärna 

    Efter detta tar det typ stopp, på enormt många förskolor.

    Förskolan ska absolut vara en trygghet och det kan vara skönt att känna att vissa låtar är bekanta. Men förskolan ska ju även arbeta med språkutvecklingen. Att få många sånger att sjunga kan bidra till denna utvecklingen. Rim och ramsor är bra. Ändå så är detta något extremt begränsat. 


    Min fråga är varför? 


    Det finns otroligt många låtar med roliga texter, moderna och i dagens mått politiskt korrekta och sådana detaljer på svenska. 

  • Svar på tråden Varför sjungs det så få sånger i förskolan?
  • Aniiee

    Helt ärligt, jag sitter med mina egna gamla gamla visböcker och musikpärmar från svenska förskolan (dagis på den tiden) och lågstadiet, och jag tror fan inte att det är 100 sånger mellan dem, och OM Det vorde det så tror jag inte att TS skulle kunna räkna upp 100 barnsånger, inte utan att googla. Och om JAG räknade upp alla sånger från de böckerna och pärmarna slår jag vad om att alla i tråden inte kunde eller har hört om alla ens mellan sig.... Jag menar, säg ifrån om ni vill testa, jag sitter som sagt med dem.

    Kanske det skulle bli 100 sånger om jag slängde in Hujedamej och Krakel Spektakel också.....


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Iris)
    Aniiee skrev 2024-07-25 21:00:39 följande:

    Helt ärligt, jag sitter med mina egna gamla gamla visböcker och musikpärmar från svenska förskolan (dagis på den tiden) och lågstadiet, och jag tror fan inte att det är 100 sånger mellan dem, och OM Det vorde det så tror jag inte att TS skulle kunna räkna upp 100 barnsånger, inte utan att googla. Och om JAG räknade upp alla sånger från de böckerna och pärmarna slår jag vad om att alla i tråden inte kunde eller har hört om alla ens mellan sig.... Jag menar, säg ifrån om ni vill testa, jag sitter som sagt med dem.

    Kanske det skulle bli 100 sånger om jag slängde in Hujedamej och Krakel Spektakel också.....


    Men vore det inte önskvärt att kunna fler? Du tar upp Lennart Hellsing. Han har gjort många fina sånger men jag har aldrig hört någon på en förskola sjunga krakel spektakel?. det existerar självklart, men ärligt så tror jag inte ens personalen generellt sätt vet att hans sånger existerar? 
  • Friger

    Jag tycker att jag får höra olika låtar från mina barns dagis.

    Men sen ska man ju inte glömma att det som är enformigt för någon som får lyssna på det år efter år så är det ju nytt för barnen.

  • Anonym (Iris)
    Friger skrev 2024-07-25 21:24:06 följande:

    Jag tycker att jag får höra olika låtar från mina barns dagis.

    Men sen ska man ju inte glömma att det som är enformigt för någon som får lyssna på det år efter år så är det ju nytt för barnen.


    Barn går ju på förskolan 4-5 år ofta? 
  • Aniiee
    Anonym (Iris) skrev 2024-07-25 21:23:11 följande:
    Men vore det inte önskvärt att kunna fler? Du tar upp Lennart Hellsing. Han har gjort många fina sånger men jag har aldrig hört någon på en förskola sjunga krakel spektakel?. det existerar självklart, men ärligt så tror jag inte ens personalen generellt sätt vet att hans sånger existerar? 
    Fler än 5? JA. 100? Inte på något sätt.

    Jag tror absolut att de flesta pedagoger på en förskola har koll på Lennart Hellsing. Du tog ju själv upp en av hans sånger i TS. Men det kan säkert vara lite så att gamla klassiker är på utdöende, inte för att det blir färre sånger, utan för att de är just gamla. Och en del är inte längre ok, textmässigt. Kanke inte just Hellsings... 

    Sen är det ju också så att mina gamla visböcker är.... ja... gamla... så en del av visorna skulle inte anses vara barnvisor idag. Är Änglamark en barnvisa som passar på en förskola? Eller Andras männer?
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Iris) skrev 2024-07-25 11:13:14 följande:
    Detta handlar om språk och inte om det låter bra eller inte. 
    Musik stimulerar språket , det handlar inte bara om texten utan även själva musiken. Musik stimulerar även det matematiska tänkandet och utvecklar hjärnan. 
  • Anonym (Iris)
    Aniiee skrev 2024-07-25 21:41:26 följande:
    Fler än 5? JA. 100? Inte på något sätt.

    Jag tror absolut att de flesta pedagoger på en förskola har koll på Lennart Hellsing. Du tog ju själv upp en av hans sånger i TS. Men det kan säkert vara lite så att gamla klassiker är på utdöende, inte för att det blir färre sånger, utan för att de är just gamla. Och en del är inte längre ok, textmässigt. Kanke inte just Hellsings... 

    Sen är det ju också så att mina gamla visböcker är.... ja... gamla... så en del av visorna skulle inte anses vara barnvisor idag. Är Änglamark en barnvisa som passar på en förskola? Eller Andras männer?
    Jag tar upp i min trådstart om att det finns sånger som fortfarande är politiskt korrekta idag. Vill inte ha ålderdomliga och utdöende könsroller i texterna 
  • Anonym (Iris)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-25 21:53:32 följande:
    Musik stimulerar språket , det handlar inte bara om texten utan även själva musiken. Musik stimulerar även det matematiska tänkandet och utvecklar hjärnan. 
    Jo men meningen är inte att barnen  ska bli Britney Spears 
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-07-25 21:53:32 följande:
    Musik stimulerar språket , det handlar inte bara om texten utan även själva musiken. Musik stimulerar även det matematiska tänkandet och utvecklar hjärnan. 
    Anonym (Iris) skrev 2024-07-25 23:14:35 följande:
    Jo men meningen är inte att barnen  ska bli Britney Spears 
    ... som alltså ska betraktas som en stor matematiker med väl utvecklad hjärna?
  • Anonym (S)
    Anonym (Iris) skrev 2024-07-25 21:23:11 följande:
    Men vore det inte önskvärt att kunna fler? Du tar upp Lennart Hellsing. Han har gjort många fina sånger men jag har aldrig hört någon på en förskola sjunga krakel spektakel?. det existerar självklart, men ärligt så tror jag inte ens personalen generellt sätt vet att hans sånger existerar? 
    Önskvärt för vem och i vilket syfte?

    Att bara lära sig många sånger utantill bara för att ger ju sällan den språkutveckling som du gång på gång hänvisar till.
    Känns mer som du amatörtycker lite än faktiskt vet vad du pratar om, gällande språkutveckling, förskolans uppdrag/läroplan och rådande forskning på området.
    Säljer du visböcker eller varför är det så viktigt?

    Antalet sånger är ju egentligen oviktigt utan mer vad man faktiskt gör med dem. Forskning visar att musik (och annan estetiska ämnen) dessutom oftast kidnappas för att vara stödverktyg till andra ämnen såsom matte, språk etc och att det är för lite skapande med musik som är ett problem.. Barnen går på så sätt miste om att få lära sig att uttrycka sig själva genom musik. De blir aldrig producenter utan bara konsumenter.

    Jag är nyfiken på vad för jobb du gör som gör att du vet i detalj hur många sånger som barn i förskola rent generellt sjunger över tid under de år som de går där...
    Konsult mot förskola...vad innebär det och vad har du för utbildning? 
  • Anonym (Sångare)

    Jag sjunger själv mycket men känner inte att det är så himla viktigt att förskolan lär ut en massa låtar. Det är kul att de sjunger. 

    Det jag tycker är mest problematiskt är att de sjunger i så låga tonarter att barnen inte kan sjunga med. Jag har sett samma fenomen även i lågstadiet tyvärr, trots att musiklärarna där ska vara utbildade. Barnen lär sig inte sjunga utan det blir bara ett sammelsurium eftersom varje barn försöker hitta ett läge där de kan sjunga öht. Detta gör att de inte lär sig melodierna och de lär sig inte använda rösten och de får inte uppleva att det kan bli fint när många sjunger tillsammans. Jag har hört barnsång där pedagogen drar igång i en tonart som till och med är för låg för mig som är vuxen. Det säger sig självt att barnen då inte har en chans att kunna sjunga med. 

Svar på tråden Varför sjungs det så få sånger i förskolan?