Vi med diagnoser bemöts utifrån dem!!
Ni som har diagnoser som tex Asperger, autism, ADD, ADHD, borderline, bipolär etc, eller har barn eller annan anhörig som har diagnoser av något slag:
Märker ni också att ni bemöts på ett sätt av människor pga diagnosen, trots att folk tror att de bemöter er som om ni inte hade den? Jag menar nu inte uppenbara kränkningar och diskriminering som folk gör, utan små detaljer i hur ni blir bemötta som visar hur annorlunda sätt de ser på er utifrån att ni har en diagnos? Jag märker det, ganska ofta. Jag syftar på folk ni har att göra med som säger att de bemöter er helt fördomsfritt, med eller utan diagnos, men själv märker man tydligt att det inte är så. Folk som ni känner, vet att de vill er väl, som aldrig skulle kränka er eller få er att må dåligt medvetet.
Jag har noterat att personer som står mig nära och personer inom vården (som exempel), bedömer situationer jag berättar om, totalt annorlunda pga att jag har diagnoserna, än vad de skulle gjort annars. Själva är de inte medvetna om detta, men som diagnosbärare blir det tydligt att jag inte alls bemöts fördomsfritt, utan att diagnosen och dess betydelse tas med i deras bedömning, om jag tex frågar om råd i någon situation som vem som helst kan hamna i. Jag är SJUKT TRÖTT på att mina diagnoser ALLTID ska nämnas i alla möjliga sammanhang! När man söker vård för somatiska besvär, när jag är på årskontroll av den fysiska sjukdom jag har, , när jag pratar med vänner om jag träffat en ny man (alla har svårt att förhålla sig till det, med alla känslor och frågor man har när man är nykär och allt är osäkert), alla möjliga situationer - you name it!
Det ska tamejfan ALLTID dras upp överallt i olika sammanhang att jag har Asperger! Alla säger att man är den man är och inte sin diagnos... men sluta för sjutton att nämna den jämt då!! Hur ska man kunna känna att man inte är sin diagnos när folk alltid påminner en om den, och man får råd utifrån den- som säger att man förmodligen missförstått något pga diagnosen?! Alltid när man pratar om en helt vanlig sak, som alla med och utan diagnoser har behov att fråga eller söka hjälp för, så tas det med att man har en diagnos, och man blir bemött totalt annorlunda än om man inte hade den! Som exempel så sökte jag terapi via en app en gång. Jag fick svara på frågor om eventuella diagnoser, mediciner, sjukskrivning, om jag hade annan vårdkontakt. Eftersom jag hade kontakt med psykiatrin så fick jag inte hjälp av denna app. Jag skulle vända mig till psykiatrin. Problemet var bara att jag inte hade någon mottagning alls då att vända mig till, jag hade flyttat och min gamla mottagning hade jag inget att hämta av, medan jag stod i kö för att få kontakt med den nya. Iallafall så skrev jag till den ansvarige för appen och klagade över att jag inte fick hjälp där (jag trodde dessa appar som erbjuder terapi vände sig till alla, men tydligen så dög mina pengar inte åt dem!) så fick jag ett vänligt svar tillbaka med en förklaring. Problemet med det vänliga svaret var bara, att hon inledde med: "När du söker hjälp för Asperger..." WTF??? Jag sade aldrig att det var Asperger jag sökte hjälp för!!! Jag sökte för ett vanligt problem som vem som helst kan hamna i!! Men eftersom jag har Asperger så togs det för givet att jag sökte hjälp för det!!! Otroligt fördomsfullt, utan att personen hade en avsikt att det kunde vara fördomsfullt! Sådana saker som folk inte tänker på är fördomar, får jag höra hela tiden!
Är så less på att det alltid är diagnosen som avgör vilket bemötande och svar jag får av andra människor, vänner som myndigheter och allt däremellan! Trots detta säger alla att man inte är sin diagnos, att man ska bemötas precis som vem som helst. Men det är ju inte så! De gör hela tiden det misstaget, de tror att de bemöter en som den man är, men det gör de inte! De flesta är inte medvetna om att de gör en bedömning av situationer utifrån att jag har Asperger...jag själv märker det tydligt!
Har fina människor omkring mig som är ett bra stöd, det är jättefint! Men jag är less på att jag märker att jag blir behandlad av dem utifrån min diagnos hela tiden. Även om de säger att de behandlar mig som den jag är.... Bullshit!