• Anonym (Anonym)

Få bukplastik via landstinget

Har lidit av extremt stor mage sedan sista graviditeten 2017, senast för ett par veckor sedan kom det fram en person jag inte sett på länge och hon gratulerade mig till graviditeten. Jag fick förklara att jag är inte gravid, hon såg väldigt frågande ut eftersom jag ser faktiskt ut att vara gravid i 7 månaden. Jag har sedan april sprungit 3 ggr/vecka 40 minuter åt gången, slutat helt med socker, gjort magövningar...och gissa..jag gick ner 5 kilo, dvs knappt någon skillnad alls på magen, den putar fortfarande rakt ut. Jag hatar numera min kropp och finns inga kläder som sitter bra. Hade jag haft råd hade jag inte tvekat en sekund att göra en privat bukplastik men nu har jag tyvär inte det. Hur ska jag kunna få en operation via landstinget? 
    Mycket tacksam för tips.

• Svar på tråden Få bukplastik via landstinget
  • Anonym (D)

Du kanske behöver gå ner ytterligare i vikt?

• Anonym (Sofie)

Man får inte såna operationer av landstinget. Isåfall skulle man ju lika gärna få gratis bröstlyft eller implantat efter amning, hjälp att fixa hängande hud , bristningar , kejsarsnittärr osv. Är det kosmetiskt får man betala själv även om man mår väldigt dåligt av det. 

• Anonym (Jas)

Hej! Stämmer visst att landstinget kan stå för en , såkallad,fetmaoperation. Har släktingar(fler än 2)som gjort det. Först och främst läs denna info länk www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/ från 1177, nu vet jag inte om du är ifrån Stockholm men du kan isåfall ändra detta i 1177. 

Det är alltså i dem fall där verkligen inget funkar för en och haft en lång och svår historia med övervikt, man ska uppfylla en massa kriterier och vara förberedd för massa ändringar samt uppföljningar osv, kankse livet ut. Landstinget kan stå för tillome hängande hud-op efter stor viktnedgång, bröstoperationer också(allt detta hittar ni på nätet) MEN , det ska finnas starka skäl att bli beviljad det, ex. att det påverkat en psykisk så pass att man behövt psykologsamtal osv,eller att det påverkar en fysisk oerhört mycket. 

Vad jag kan säga så är en fetmaoperation, ofta då en bypass operation det handlar om då, är inte lätt o leva med(av dem jag känner som gjort det). Dels så ska man leva strikt, du får aldrig mer äta så som du vill, samt att man har risk för komplikationer. Bästa är kanske,om du då skulle ha råd,är att ta ett lån o betala för en fettsugning samt hud operation.. men bättre än så är ju att ändra dina levnadsvanor helt o hållet, äta strikt en lång period,träna ordentligt o ge det TID, det kommer ej gå snabbt o krävs tålamod. Efter det se om du kanske bara behöver huduppstramning av magen eller så, dom kommer vara billigare. Lycka till 🙏🌸

• Anonym (Men)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-25 04:54:50 följande:

Hej! Stämmer visst att landstinget kan stå för en , såkallad,fetmaoperation. Har släktingar(fler än 2)som gjort det. Först och främst läs denna info länk www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/ från 1177, nu vet jag inte om du är ifrån Stockholm men du kan isåfall ändra detta i 1177. 

Det är alltså i dem fall där verkligen inget funkar för en och haft en lång och svår historia med övervikt, man ska uppfylla en massa kriterier och vara förberedd för massa ändringar samt uppföljningar osv, kankse livet ut. Landstinget kan stå för tillome hängande hud-op efter stor viktnedgång, bröstoperationer också(allt detta hittar ni på nätet) MEN , det ska finnas starka skäl att bli beviljad det, ex. att det påverkat en psykisk så pass att man behövt psykologsamtal osv,eller att det påverkar en fysisk oerhört mycket. 

Vad jag kan säga så är en fetmaoperation, ofta då en bypass operation det handlar om då, är inte lätt o leva med(av dem jag känner som gjort det). Dels så ska man leva strikt, du får aldrig mer äta så som du vill, samt att man har risk för komplikationer. Bästa är kanske,om du då skulle ha råd,är att ta ett lån o betala för en fettsugning samt hud operation.. men bättre än så är ju att ändra dina levnadsvanor helt o hållet, äta strikt en lång period,träna ordentligt o ge det TID, det kommer ej gå snabbt o krävs tålamod. Efter det se om du kanske bara behöver huduppstramning av magen eller så, dom kommer vara billigare. Lycka till 🙏🌸

Det du skriver om är en operation som landstinget betalar för någon som lider av extrem fetma. Vad jag uppfattar som TS menar är inte att hon lider av extrem fetma, hon har en massa extra fett på magen som inte försvinner vad hon än gör. Jag uppfattar att det bara är magen det gäller och inte extrem fetma hon lider av. Hade hon lidit av extrem fetma så hade hon nog inte kunnat jogga som hon skrev i TS att hon gjort! 

TS: Jag uppfattar att det inte är så att du har ett medicinskt problem med din stora mage? Utan ett estetiskt problem, minst sagt ett problem med att magen gör att någon kommer fram och gratulerar till graviditet (som enligt dig liknar 7:e månaden!). Jag kan absolut förstå problemet med det, men tyvärr är det inte något som landstinget betalar. Tror inte det iallafall. Jag kan tycka att det är ett såpass stort problem som du inte får bukt med trots träning och diet, att du borde få det betalt av landstinget! Jag tycker inte det ska vara omöjligt att få ett sånt stort problem-trots att det kanske bara är estetiskt- betalat. Det är inte samma sak som när någon är fåfäng och vill ha tex större läppar eller nåt sånt, då får man gå till plastikkirurg och pröjsa själv. Men det här gäller inte bara fåfänga, utan att det skapar problem som inte kan avfärdas som "enbart estetiska"! Detta är min åsikt. Jag är ledsen, du kan försöka med landstinget men jag tror tyvärr inte de kommer säga ja. De är stenhårda med vad de anser att man ska få betalt av dem, och vad som inte är något som är ett större problem än att de nekar. Jag tycker som jag sagt, att det finns saker som är estetiskt men tillräckligt problematiskt för att jag tycker det ska vara gratis! Plastikkirurgi är något som inte alla har råd med; folk ska inte gå och lida för att de inte har råd och landstinget inte står för det eftersom de anser att det är estetiskt och inget annat (som att de vet att det bara är det och inte faktiskt något som påverkar hela din vardag!!) 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-25 04:54:50 följande:

Ja gastric bypass kan man absolut få av landstinget men det var inte det TS frågade om utan det var bukplastik och det får man inte, det var det jag svarade på. 

Men ska man få gastric bypass måste man ju verkligen lida av fetma , inte att man är normalviktig eller lätt överviktig och tycker att magen putar ut. Nu vet jag ju inte om TS lider av fetma eller inte. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-07-25 05:28:31 följande:
    Det du skriver om är en operation som landstinget betalar för någon som lider av extrem fetma. Vad jag uppfattar som TS menar är inte att hon lider av extrem fetma, hon har en massa extra fett på magen som inte försvinner vad hon än gör. Jag uppfattar att det bara är magen det gäller och inte extrem fetma hon lider av. Hade hon lidit av extrem fetma så hade hon nog inte kunnat jogga som hon skrev i TS att hon gjort! 

TS: Jag uppfattar att det inte är så att du har ett medicinskt problem med din stora mage? Utan ett estetiskt problem, minst sagt ett problem med att magen gör att någon kommer fram och gratulerar till graviditet (som enligt dig liknar 7:e månaden!). Jag kan absolut förstå problemet med det, men tyvärr är det inte något som landstinget betalar. Tror inte det iallafall. Jag kan tycka att det är ett såpass stort problem som du inte får bukt med trots träning och diet, att du borde få det betalt av landstinget! Jag tycker inte det ska vara omöjligt att få ett sånt stort problem-trots att det kanske bara är estetiskt- betalat. Det är inte samma sak som när någon är fåfäng och vill ha tex större läppar eller nåt sånt, då får man gå till plastikkirurg och pröjsa själv. Men det här gäller inte bara fåfänga, utan att det skapar problem som inte kan avfärdas som "enbart estetiska"! Detta är min åsikt. Jag är ledsen, du kan försöka med landstinget men jag tror tyvärr inte de kommer säga ja. De är stenhårda med vad de anser att man ska få betalt av dem, och vad som inte är något som är ett större problem än att de nekar. Jag tycker som jag sagt, att det finns saker som är estetiskt men tillräckligt problematiskt för att jag tycker det ska vara gratis! Plastikkirurgi är något som inte alla har råd med; folk ska inte gå och lida för att de inte har råd och landstinget inte står för det eftersom de anser att det är estetiskt och inget annat (som att de vet att det bara är det och inte faktiskt något som påverkar hela din vardag!!) 

Men hur tycker du att det är skillnad mot nån som till exempel har fått bröst som taxöron efter amning och mår jättedåligt på grund av det? Eller nån som har jättestor näsa och mår dåligt? Tycker du då att all plastikkirurgi ska vara gratis eller var går gränsen menar du? Nån kanske har jättetunna läppar och har komplex för det? Då är man fåfäng tycker du men TS är inte det? Hur ska man avgöra om nån bara är fåfäng eller om nån verkligen mår dåligt , är det du som ska avgöra det? 

Nej jag tycker din logik här är väldigt märklig. Jag väntar själv mitt fjärde barn , har dessutom gjort två snitt , min mage är verkligen inte som den var innan. Och brösten var katastrof redan efter första barnet (när jag var väldigt ung) så de har jag både fixat och behövt göra om några gånger. Så visst förstår jag 100% att man kan må väldigt över någonting och speciellt när kroppen förändras efter man har fått barn och ammat men då tycker jag antingen att man kan tycka att allt borde vara gratis eller inget för vem är du att avgöra vem som verkligen mår dåligt av nånting? 

Och nu spelar det ju egentligen ingen roll vad du eller jag tycker för man får inte bukplastik av landstinget eftersom det är av kosmetiska skäl. Gastric bypass får man däremot eftersom extrem fetma är farligt för hälsan så det kan handla om att rädda liv. 

• Anonym (Jas)

Svar till "sofie" och "Men":  inte här för o diskutera 😅 skriver om det jag SJ vet. Ts var ej tydlig om hon faktisk var  överviktig eller ej, dock skrev jag därför att man ska uppfylla ett par kriterier bl.a. att man ska ha lång historia av problem med övervikt osv. Så.

Mina 2 släktingar, kusin ena och faster den andra, som fick genomgå gastic bypass var EJ sjukt överviktiga som ni kanske tänker er när man pratar om sjuk överviktig, ex. dessa man ser på tv program 600lb (dem som väger 300-600kg typno knappt kan röra sig). Dem var över det normala övervikitiga dvs vägde typ 150kg+. Och ja, min kusin kunde jogga. Sen finns ju sjukt överviktig. Jag räknas sj in i fetma(är dock höggravid nu!!😁) Där jag väger 100kg, ser ej ut så utseendemässigt, men före graviditet runt 83(men såg ut o väga max 70kg utseendemässigt då) och var fortfarande övervikt. Man e normalviktig här om man väger typ 40kg bara🙃 (skämtåsido). Så ja,man kan ha olika uppfattningar om vad övervikt är. Obese är nog alla överens om ändå, 300kg är ej normalt. 

Mina släktingar blev beviljade bypass somsagt med "bara" en övervikt helt enkelt. Beror mycket på vilken läkare också man besöker,lättare via en privat läkare, man får göra sin research. Denna läkare dem besökte hjälper många med att försöka få en bypass beviljad betald av landstinget.

Till ts: jag vet ej om du är överviktig, svara gärna så kommer vi bort från den funderingen ☺Eller ej! Du behöver inte svara.  men som jag rekommendera, tycker fortfarande bästa o sundaste sättet är o ändra sina levnadsvanor,kost osv,samt träna ordentligt och ge det TID. Sånt tar verkligen tid. Har du försökt med allt och fortfarande har problem, alltid värt o kolla upp med landstinget. Har läst på mig i nätet innan jag skrev något här 🙃. Läs på nätet, gör din research så kan du få se att man visst kan få en operation beviljad men DOCK bör uppfylla flera kriterier. Läs denna ex. också!  ak.se/blogg/bukplastik-landstinget/ 
    🌸🌸🌸

• Anonym (Q)

Jag förstår om det råder väldigt ovanliga omständigheter under en graviditet som gör att man behöver detta ingrepp via skattebetalares pengar.

Men om man själv bidragit med gränslöst ätande och att orsaken främst är övervikt/fetmarelaterad, då tycker jag att man kan betala detta ur egen ficka.

Svar på tråden Få bukplastik via landstinget