Anonym (Jas) skrev 2024-07-25 04:54:50 följande:
Hej! Stämmer visst att landstinget kan stå för en , såkallad,fetmaoperation. Har släktingar(fler än 2)som gjort det. Först och främst läs denna info länk www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/ från 1177, nu vet jag inte om du är ifrån Stockholm men du kan isåfall ändra detta i 1177.
Det är alltså i dem fall där verkligen inget funkar för en och haft en lång och svår historia med övervikt, man ska uppfylla en massa kriterier och vara förberedd för massa ändringar samt uppföljningar osv, kankse livet ut. Landstinget kan stå för tillome hängande hud-op efter stor viktnedgång, bröstoperationer också(allt detta hittar ni på nätet) MEN , det ska finnas starka skäl att bli beviljad det, ex. att det påverkat en psykisk så pass att man behövt psykologsamtal osv,eller att det påverkar en fysisk oerhört mycket.
Vad jag kan säga så är en fetmaoperation, ofta då en bypass operation det handlar om då, är inte lätt o leva med(av dem jag känner som gjort det). Dels så ska man leva strikt, du får aldrig mer äta så som du vill, samt att man har risk för komplikationer. Bästa är kanske,om du då skulle ha råd,är att ta ett lån o betala för en fettsugning samt hud operation.. men bättre än så är ju att ändra dina levnadsvanor helt o hållet, äta strikt en lång period,träna ordentligt o ge det TID, det kommer ej gå snabbt o krävs tålamod. Efter det se om du kanske bara behöver huduppstramning av magen eller så, dom kommer vara billigare. Lycka till 🙏🌸
Det du skriver om är en operation som landstinget betalar för någon som lider av extrem fetma. Vad jag uppfattar som TS menar är inte att hon lider av extrem fetma, hon har en massa extra fett på magen som inte försvinner vad hon än gör. Jag uppfattar att det bara är magen det gäller och inte extrem fetma hon lider av. Hade hon lidit av extrem fetma så hade hon nog inte kunnat jogga som hon skrev i TS att hon gjort!
TS: Jag uppfattar att det inte är så att du har ett medicinskt problem med din stora mage? Utan ett estetiskt problem, minst sagt ett problem med att magen gör att någon kommer fram och gratulerar till graviditet (som enligt dig liknar 7:e månaden!). Jag kan absolut förstå problemet med det, men tyvärr är det inte något som landstinget betalar. Tror inte det iallafall. Jag kan tycka att det är ett såpass stort problem som du inte får bukt med trots träning och diet, att du borde få det betalt av landstinget! Jag tycker inte det ska vara omöjligt att få ett sånt stort problem-trots att det kanske bara är estetiskt- betalat. Det är inte samma sak som när någon är fåfäng och vill ha tex större läppar eller nåt sånt, då får man gå till plastikkirurg och pröjsa själv. Men det här gäller inte bara fåfänga, utan att det skapar problem som inte kan avfärdas som "enbart estetiska"! Detta är min åsikt. Jag är ledsen, du kan försöka med landstinget men jag tror tyvärr inte de kommer säga ja. De är stenhårda med vad de anser att man ska få betalt av dem, och vad som inte är något som är ett större problem än att de nekar. Jag tycker som jag sagt, att det finns saker som är estetiskt men tillräckligt problematiskt för att jag tycker det ska vara gratis! Plastikkirurgi är något som inte alla har råd med; folk ska inte gå och lida för att de inte har råd och landstinget inte står för det eftersom de anser att det är estetiskt och inget annat (som att de vet att det bara är det och inte faktiskt något som påverkar hela din vardag!!)