Inlägg från: Anonym (Sofie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sofie)

Få bukplastik via landstinget

Man får inte såna operationer av landstinget. Isåfall skulle man ju lika gärna få gratis bröstlyft eller implantat efter amning, hjälp att fixa hängande hud , bristningar , kejsarsnittärr osv. Är det kosmetiskt får man betala själv även om man mår väldigt dåligt av det. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Jas) skrev 2024-07-25 04:54:50 följande:

Hej! Stämmer visst att landstinget kan stå för en , såkallad,fetmaoperation. Har släktingar(fler än 2)som gjort det. Först och främst läs denna info länk www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/ från 1177, nu vet jag inte om du är ifrån Stockholm men du kan isåfall ändra detta i 1177. 

Det är alltså i dem fall där verkligen inget funkar för en och haft en lång och svår historia med övervikt, man ska uppfylla en massa kriterier och vara förberedd för massa ändringar samt uppföljningar osv, kankse livet ut. Landstinget kan stå för tillome hängande hud-op efter stor viktnedgång, bröstoperationer också(allt detta hittar ni på nätet) MEN , det ska finnas starka skäl att bli beviljad det, ex. att det påverkat en psykisk så pass att man behövt psykologsamtal osv,eller att det påverkar en fysisk oerhört mycket. 

Vad jag kan säga så är en fetmaoperation, ofta då en bypass operation det handlar om då, är inte lätt o leva med(av dem jag känner som gjort det). Dels så ska man leva strikt, du får aldrig mer äta så som du vill, samt att man har risk för komplikationer. Bästa är kanske,om du då skulle ha råd,är att ta ett lån o betala för en fettsugning samt hud operation.. men bättre än så är ju att ändra dina levnadsvanor helt o hållet, äta strikt en lång period,träna ordentligt o ge det TID, det kommer ej gå snabbt o krävs tålamod. Efter det se om du kanske bara behöver huduppstramning av magen eller så, dom kommer vara billigare. Lycka till 🙏🌸

Ja gastric bypass kan man absolut få av landstinget men det var inte det TS frågade om utan det var bukplastik och det får man inte, det var det jag svarade på. 

Men ska man få gastric bypass måste man ju verkligen lida av fetma , inte att man är normalviktig eller lätt överviktig och tycker att magen putar ut. Nu vet jag ju inte om TS lider av fetma eller inte. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-07-25 05:28:31 följande:
    Det du skriver om är en operation som landstinget betalar för någon som lider av extrem fetma. Vad jag uppfattar som TS menar är inte att hon lider av extrem fetma, hon har en massa extra fett på magen som inte försvinner vad hon än gör. Jag uppfattar att det bara är magen det gäller och inte extrem fetma hon lider av. Hade hon lidit av extrem fetma så hade hon nog inte kunnat jogga som hon skrev i TS att hon gjort! 

TS: Jag uppfattar att det inte är så att du har ett medicinskt problem med din stora mage? Utan ett estetiskt problem, minst sagt ett problem med att magen gör att någon kommer fram och gratulerar till graviditet (som enligt dig liknar 7:e månaden!). Jag kan absolut förstå problemet med det, men tyvärr är det inte något som landstinget betalar. Tror inte det iallafall. Jag kan tycka att det är ett såpass stort problem som du inte får bukt med trots träning och diet, att du borde få det betalt av landstinget! Jag tycker inte det ska vara omöjligt att få ett sånt stort problem-trots att det kanske bara är estetiskt- betalat. Det är inte samma sak som när någon är fåfäng och vill ha tex större läppar eller nåt sånt, då får man gå till plastikkirurg och pröjsa själv. Men det här gäller inte bara fåfänga, utan att det skapar problem som inte kan avfärdas som "enbart estetiska"! Detta är min åsikt. Jag är ledsen, du kan försöka med landstinget men jag tror tyvärr inte de kommer säga ja. De är stenhårda med vad de anser att man ska få betalt av dem, och vad som inte är något som är ett större problem än att de nekar. Jag tycker som jag sagt, att det finns saker som är estetiskt men tillräckligt problematiskt för att jag tycker det ska vara gratis! Plastikkirurgi är något som inte alla har råd med; folk ska inte gå och lida för att de inte har råd och landstinget inte står för det eftersom de anser att det är estetiskt och inget annat (som att de vet att det bara är det och inte faktiskt något som påverkar hela din vardag!!) 

Men hur tycker du att det är skillnad mot nån som till exempel har fått bröst som taxöron efter amning och mår jättedåligt på grund av det? Eller nån som har jättestor näsa och mår dåligt? Tycker du då att all plastikkirurgi ska vara gratis eller var går gränsen menar du? Nån kanske har jättetunna läppar och har komplex för det? Då är man fåfäng tycker du men TS är inte det? Hur ska man avgöra om nån bara är fåfäng eller om nån verkligen mår dåligt , är det du som ska avgöra det? 

Nej jag tycker din logik här är väldigt märklig. Jag väntar själv mitt fjärde barn , har dessutom gjort två snitt , min mage är verkligen inte som den var innan. Och brösten var katastrof redan efter första barnet (när jag var väldigt ung) så de har jag både fixat och behövt göra om några gånger. Så visst förstår jag 100% att man kan må väldigt över någonting och speciellt när kroppen förändras efter man har fått barn och ammat men då tycker jag antingen att man kan tycka att allt borde vara gratis eller inget för vem är du att avgöra vem som verkligen mår dåligt av nånting? 

Och nu spelar det ju egentligen ingen roll vad du eller jag tycker för man får inte bukplastik av landstinget eftersom det är av kosmetiska skäl. Gastric bypass får man däremot eftersom extrem fetma är farligt för hälsan så det kan handla om att rädda liv. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-07-25 16:34:55 följande:

Anonym (Sofie): 

Hur jag menar? Jag menar att tex "taxöron" är något man kan lida av rent estetiskt, och tunna läppar behöver du väl inte ens undra om? Jag har själv så tunna läppar och väldigt liten mun att det till och med varit en del som påpekat hur väldigt liten mun och så tunna läppar du har, ska vi spara till en varsin läppförstoring? Jag vill ha en, och du behöver verkligen en!! . Till att börja med så sluta med att påpeka folks "brister" på det sättet, säger jag till allmänheten, för det skapar komplex hos dem som inte redan har det! 😡 Enligt några andra som har sagt sådant så har jag så tunna läppar att jag behöver operation. Men jag vet att jag har det redan och ingen behöver påtala det. Om jag tycker att det skulle vara gratis att göra större läppar via landstinget? Nej! Absolut inte! Trots allt jag fick höra av enstaka personer som skulle kunna gett mig allvarliga komplex. Tack gode gud att det inte går att få läppar opererade gratis via landstinget!! För då kanske de hade tvingat mig dit och jag hade sett ut som någon helt annan än mig själv... 

Taxöron och sånt som inte är något problem mer än estetiskt tycker jag inte att skattebetalarna ska stå för! En onormalt stor mage som TS beskriver däremot.. jag är inte av uppfattningen att det är enbart estetiskt! Det kan vara så att knäna tar stryk av några extra kilon runt magen, eller ja flera extra kilon! Mitt ex som plötsligt gick upp mycket i vikt (inte fet, bara överviktig och särskilt stor runt magen) sade att han inte hann med mig när vi var ute och gick eftersom han hade lite extrakilon att bära på som han aldrig haft förr, och han sade att det var jobbigt för knäna att bära på en rejäl "kagge". Så: en onormalt stor mage som TS (likt en gravid i 7:e månaden!!) kan vara mer än estetiskt; det kan vara tungt att bära omkring på och som sagt så kan känna ta mycket stryk. En del som lider av extrem övervikt just på magen kan ha gasproblem, tarmproblem, diarreer, förstoppning, dessutom är det konstaterat att bukfetma är farligt. Så ja, jag tycker det är värt att prova med landstinget och höra om det finns någon chans till gratis operation för TS. Du kan väl ändå inte påstå att det är normalt att gå med en mage som ser ut att ha en bebis i 7:e månaden, när TS försökt på alla sätt att få den mindre?! Något är fel, helt klart! Om det är något som landstinget kan operera bort eller ej är en annan sak.. 

Vem jag är att avgöra vem som mår så dåligt att de borde opereras gratis av landstinget?? Ingen som helst aning om hur folk mår av det rent estetiska! Däremot finns det estetiska problem som även kan vara lika mycket problem rent fysiskt. Då kan landstinget bedöma någons rätt till operation via dem! 

Jag påpekade inte nåns brister , det behöver absolut inte vara fult med tunna läppar men det var du som sa att nån som vill förstora läpparna är bara fåfäng men inte TS som vill ha mindre mage. Varför tycker du att det är fult med stor mage förresten? 

Och så undrar jag vem du är att avgöra vem som verkligen mår dåligt av något och vem som bara är fåfäng? Det kan lika gärna vara det motsatta isåfall, att nån mår dåligt för att hen har för stora läppar.. eller för stor näsa , för liten näsa , för stor rumpa , för liten rumpa eller precis vad som helst. Poängen är att du har ingen rätt att avgöra vem som har rätt att må dåligt och vem som bara är fåfäng.

Och ursäkta men vad i hela världen har gaser och sånt med bukplastik att göra? I TS fall verkar det absolut som att det är kosmetiskt och ja man kan må väldigt dåligt för nått som är kosmetiskt men det betalar inte landstinget för att fixa. 
    Nån annan kan må lika dåligt som TS för något helt annat. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-07-25 18:22:23 följande:

Anonym (Sofie): 

Det du svarar mig visar att du har No Clue At All vad du läst när det gäller mitt svar! Du svarar som om du läser saker baklänges (eller som Fan tolkar bibeln!) Det du svarar visar ju att du förstått NOLL av vad jag skrev till dig! Okej, helt onödigt att jag kastade bort tid med att ens svara dig.. du har ju uppenbarligen inte förstått ett dugg. Så jag föreslår att du läser igenom mitt svar en gång till, och eventuellt flera gånger, och svarar först när du förstår vad det står! 

Är du verkligen 4-barnsmamma? Dina svar gör mig väldigt tveksam till om det är möjligt att en 4-barnsmamma har så svårt att tolka någon annans budskap.. Kan vara så att du är en sån som skaffat många barn för att få högt barnbidrag.. och det brukar vara personer som inte är så väldigt intelligenta som gör så.. Kanske har jag fel, men har inte tid att förklara hela mitt inlägg en gång till för att du inte förstår vad det står. Du får läsa om tills allt blir tydligt! 😉

Jo jag förstår vad du skrev och min poäng är fortfarande: Vad ger dig rätten att avgöra när nån verkligen mår dåligt av nånting eller när nån bara är fåfäng? Eller menar du att allt ska vara gratis om det är något som har hänt pga att man har fått barn? Det är ju jättemånga som opererar brösten efter amning till exempel , tycker du man ska få det gratis också då? Jag har själv gjort det men jag tycker verkligen inte skattepengar ska gå till det. 

Och nej gastric bypass till exempel går inte att jämföra med bukplastik. Gastric bypass kan rädda liv medan bukplastik faktiskt är en skönhetsoperation. Känner flera som har gjort det, inget fel med det men de har betalat själva. 

Och nej 4-barnsmamma är jag inte än, jag har tre barn och är gravid nu. Men det var ju en väldigt rimlig slutsats att jag har skaffat barn för att få barnbidrag för att jag inte tycker det är helt rimligt om man skulle få skönhetsoperationer gratis . Tror ni behöver barnbidraget mer än jag eftersom jag kan betala för mina skönhetsoperationer själv :) 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-07-25 23:41:02 följande:
    Elaka troll! Vi skattebetalare har nog betalat för dig och dina utsvävningar några gånger tidigare och det är så tydligt att du är så grinig och drar upp skattepengar för att du är en fattig gnällspik och måste betala skatt dessutom. Typiskt inlägg som inte signalerar nåt annat än bitterhet över något annat som skaver i livet som ges utlopp för i tråd, om detta med "våra skattepengar". Det är lika mycket TS skattepengar som dina, mina och alla andras! 😁 Hon betalar förmodligen skatt själv! Om det finns möjlighet att operera något som landstinget betalar så gör man väl det, eller tror du att någon skulle tacka nej och hellre betala för det ur egen ficka? 😉

Usch, så hur länge ska hon leva på soppor då menar du? Om hon går ner i vikt av det är det inte bara på magen där överflödet sitter, utan över hela kroppen. Kanske inte ens om magen alls! Det verkar vara ett problem som sitter just där. Därför kan det vara så att hon går ner överallt utom där. Att sänka kalorier och banta ner sig när det är magen som är problemet och inget annat, lär inte funka för att få magen att bli mindre! Och det är inget att rekommendera att banta med soppor och räkna kalorier, sådär skrev du väl bara för att du var på allmänt dåligt humör 🤪

Du blandar ihop dig med nån annan , verkar väldigt svårt med läsförståelsen. Jag har inte skrivit nånting alls om soppor eller kalorier , jag har full förståelse för att man vill operera om man har det problemet som TS har men oavsett vad du eller jag tycker får man inte bukplastik betald av landstinget.

Det jag reagerade på var att du tycker att TS ska få sin operation gratis men inte andra som ?bara är fåfänga?. Återigen , det är inte din sak att avgöra vilka som verkligen mår dåligt över nånting eller vilka som bara är fåfänga. Om du tycker att hennes operation borde vara gratis kan lika gärna alla skönhetsoperationer vara gratis och det blir ju ganska orimligt. 

Och roligt att du som tycker att man ska få skönhetsoperationer gratis kallar mig för fattig :) Jag tycker inte det hade varit rätt om jag hade fått sillisar gratis nej utan jag tycker det är helt rätt att jag fick betala för det själv även om jag fixade brösten på grund av att jag hade ammat. Jag valde att skaffa barn och jag valde att amma länge.   Däremot betalar jag gärna skatt för att nån annan ska få en gastric bypass för det kanske räddar någons liv. 

Och vad är det för utsvävningar du pratar om förresten? 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-07-26 13:32:31 följande:
    Vilket otrevligt inlägg med fria fantasier och personliga påhopp! Utsvävningar, fattig gnällspik, bitterhet, dåligt humör ? inget som stämde där.Elakt troll? 

Naturligtvis går man ner i vikt och får smalare mage om man får i sig färre kalorier. Innan TS har gjort större dietförändringar än att bara skippa socker sedan i april skulle det vara slöseri med allmänna medel att operera henne. Regionerna har många mycket viktigare utgiftsposter.  

Tack, ja det tycker jag verkligen. Det är väl inte så konstigt att tycka att det är rimligt att bukplastik som är en skönhetsoperation inte bekostas av landstinget. Och så påpekade jag att det är dubbelmoral att personen tycker att TS operation ska vara gratis men inte andra för andra är ?bara fåfänga?. 

Det är ju jättemånga som gör skönhetsoperationer för att de verkligen mår dåligt men det är ändå inte rimligt att det ska vara gratis. 

Och ja stor mage är ju något som man oftast kan göra något åt. Man kan först och främst kolla upp om det beror på gaser / att magen är uppsvälld , det kan vara på grund av IBS, gluten- eller laktosintolerans till exempel. 

Och så kan man som du säger försöka gå ner mer i vikt. Och träna magen, starkare magmuskler håller ju in allting bättre. Sen blir den väl inte precis som innan man fick barn men det får man kanske acceptera. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-08-03 23:21:50 följande:

Kära TS, jag har förstått det hela tiden! Jag fattar att du försökt allt, och att det nog var något sånt som du nu skriver att det är. 

Tyvärr vill vissa här inte fatta att du inte har problem som kan ses som en skönhetsoperation! Jag har gett upp hoppet att vissa ska fatta att det är det jag skrivit hela tiden. Nu blev det väldigt tyst här efter att du själv skrev inlägget där du förklarar varför det inte är en skönhetsoperation och att det är fysiska problem som ligger bakom..! Haha, jag vet precis hur tyst det kan bli i trådar jag själv startat när jag skriver ut alla detaljer. 

Det finns folk till allt! Många människor saknar totalt respekt för andra människor och jag har erfarenhet av såna från tiden innan Internet fanns. Nu har alla såna som saknar respekt för andra flyttat in på nätet. Måste vara underbart för alla såna där människor att Internet uppfanns för nu kan alla som vill ägna sig åt näthat, pajkastning, provokationer och alla andra dumheter ägna sig åt det och vara anonyma. Det gör att många fler fegisar som inte vågar säga vad de tycker till folk IRL kan härska fritt anonymt på nätet. 

Jag märkte redan under skoltiden att det finns många respektlösa människor som inte bryr sig om andra och bara vill att andra ska få dåligt samvete för att de säger ifrån eller blir upprörda. De som tyckte under skoltiden att de hade rätt att säga vad de ville till andra och om andra blev sårade var det inte deras problem, de blev väldigt ensamma tillslut för ingen ville umgås med dem eftersom de sket i att de sårade andra. De insåg att de var tvungna att skärpa sig och bete sig som folk för att få det sociala samspelet att funka för de ville trots allt ha vänner. 

Många av dem ser man i debatter på nätet där de håller på med pajkastning och anklagar folk som reagerar på deras påhopp som att "du klarar inte av att ingen håller med". Det är tydligt att de är dåliga på att debattera när de påstår att det är så det är fast egentligen är det att de tycker det är kul att få det till att påhopp och påståenden som visar att de inte respekterar andras känslor och åsikter är "att inte hålla med". Jag har sett det på nätet och det är folk som behöver träna mer på att debattera som skriver så för att hålla debatten vid liv. Jag läser och deltar hellre i debatter där folk är vana vid att debattera och intresserade, där är det mycket mognare och seriösare argument som gör att folk kan debattera om samma sak i evigheter.. men de beter sig iallafall moget och håller sig till reglerna för en seriös debatt.

Vad jag vill komma till är att jag dragit slutsatsen att folk är fan ganska elaka och hemska på olika sätt. Haha, ja jag såg redan i grundskolan vilka som jag nu ser som elaka människor som inte respekterar andra, det är typ samma som ägnar sig åt näthat och allt annat skit på nätet. Säger inte att jag själv är bättre, vi är nog ganska elaka och egoistiska allihop, men vissa av oss är iallafall uppfostrade att visa respekt och försöker iallafall leva efter det.

Folk som i inlägg efter inlägg inte verkar fatta något påstår att jag tycker att du ska få en "skönhetsoperation" betald av landstinget. Haha, vilken tragisk figur, som troligtvis bara är ute efter att provocera. Jag hoppas iallafall det, för en förälder som är så uppenbart fixerad vid skönhetsoperationer, yta och utseende så de ser din mage som något du ska banta och svälta bort, trots att du skrev i TS att du tränar hårt och håller igen på kalorier, kommer garanterat att påverka sitt/sina barn till att växa upp till olyckliga förvirrade individer. Jag tycker synd om barn till de som tror/tycker så, om det nu är så att de tycker så. 
    Det finns folk till allt, som min mamma brukar säga. Haha, ja det finns det tamejfan, och vissa skriver som om de var helt puckade eller insnöade på saker och tolkar saker på nätet uppåt väggarna! Men troligtvis rör det sig som vanligt bara om någon som har ett tråkigt liv och livar upp det genom att spela tokdum i såna här trådar.

Jag tycker du ska kolla upp omgående om du kan få operation via landstinget, för det låter allvarligare än någon jäkla skönhetsoperation att du riskerar blodproppar! Lycka till, synd att du råkar ut för patetiska människor som, ja jag struntar i vad de har för problem och hur de mår, jag tycker bara det är elaka människor. 

Tänker inte läsa hela din bok men det blev väldigt tyst för att andra människor har ett liv och inte bara lever för att skriva böcker på familjeliv och komma med obehagliga personangrepp och annat konstigt som du håller på med.

Om TS har problem med bråck till exempel är det inte en skönhetsoperation hon behöver , att åtgärda ett bråck kan hon definitivt få av landstinget. Det hon frågar om i trådstarten är däremot få hjälp med bukplastik (som är en skönhetsoperation, därav order plastik i namnet) för att hon har stor mage och folk tror att hon är gravid. Jag och andra här har alltså svarat utifrån det. 

Har hon fysiska besvär ska hon såklart söka vård och kan förhoppningsvis få hjälp men det blir nog inte just bukplastik hon kommer få isåfall. 

Och om det är någon som är elak är det verkligen du. Du har kallat en människa du inte känner för snål , fattig , att jag har skaffat barnet jag har i magen för att få barnbidrag, allt möjligt bara för att jag skrev att man inte får skönhetsoperationer av landstinget. Snälla snälla för din egen skull och alla runt omkring dig , sök hjälp. Det är inte friskt eller normalt på något sätt att bli så fruktansvärt arg för att en okänd människa på internet har en annan åsikt. 

Lycka till! 

• Anonym (Sofie)

Har man gått ner extremt mycket i vikt (t.ex efter en gastric bypass) och har väldigt mycket hängande hud kan man faktiskt få hjälp av landstinget. Men det verkar ju inte vara det som är problemet i det här fallet. Jag tycker TS borde gå till en vanlig läkare och kolla upp det där med bråck , kolla om hon har IBS eller inte tål någon mat och kolla om det är något annat som hon kan få hjälp med. Och försöka träna magen eftersom det kan hjälpa att hålla in allt.

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Men) skrev 2024-08-05 07:12:06 följande:

Men men.. du behöver inte ta allt jag skriver så hårt och personligt, det mår du bara dåligt av. Jag visste inte att du tolkar allt du läser såpass bokstavligt..Du kanske har någon diagnos som gör att du tolkar allting ordagrant som det står?!

Nu har jag en diagnos också haha.. jag är snål , fattig , har skaffat mina barn för att få barnbidrag.. vad var det mer? Hoppas du får hjälp. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-18 21:34:51 följande:
    Jag kan utesluta matallergier, det är redan kollat. Jag har bland annat lumbar lordosis, dvs ovanligt krökt svank vilket bidrar till extra mage och värk i svank. Jag äter i princip aldrig något med socker i, äter ganska små portioner med frukt som mellanmål. 
    Läkarna säger att mina magmuskler är son trasiga uttänjda gummisnoddar som inte går att träna upp. Och bråcket i sig då som ställer till det....
    Jag har dessutom häng på magen, jag får lyfta upp magen för att se vecket som är rött. Jag har skickat en egenremiss nu så får vi se vad som händer. Får jag ingen hjälp så får jag betala själv, jag kommer inte få se mina barn växa upp annars, med min mage kommer jag snart få en propp. Antingen hjälper landstinget mig (troligen inte pga alla nedskärningar) eller så får jag betala själv, något måste göras.
    Låter ju som du har mycket problem så du behöver ju få hjälp iallafall . Vad säger dina läkare att du ska göra åt det? Tycker de inte det behövs någon operation? Bråcket måste du ju få hjälp med. 
Svar på tråden Få bukplastik via landstinget