Inlägg från: Anonym (Jas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jas)

Få bukplastik via landstinget

Hej! Stämmer visst att landstinget kan stå för en , såkallad,fetmaoperation. Har släktingar(fler än 2)som gjort det. Först och främst läs denna info länk www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/ från 1177, nu vet jag inte om du är ifrån Stockholm men du kan isåfall ändra detta i 1177. 

Det är alltså i dem fall där verkligen inget funkar för en och haft en lång och svår historia med övervikt, man ska uppfylla en massa kriterier och vara förberedd för massa ändringar samt uppföljningar osv, kankse livet ut. Landstinget kan stå för tillome hängande hud-op efter stor viktnedgång, bröstoperationer också(allt detta hittar ni på nätet) MEN , det ska finnas starka skäl att bli beviljad det, ex. att det påverkat en psykisk så pass att man behövt psykologsamtal osv,eller att det påverkar en fysisk oerhört mycket. 

Vad jag kan säga så är en fetmaoperation, ofta då en bypass operation det handlar om då, är inte lätt o leva med(av dem jag känner som gjort det). Dels så ska man leva strikt, du får aldrig mer äta så som du vill, samt att man har risk för komplikationer. Bästa är kanske,om du då skulle ha råd,är att ta ett lån o betala för en fettsugning samt hud operation.. men bättre än så är ju att ändra dina levnadsvanor helt o hållet, äta strikt en lång period,träna ordentligt o ge det TID, det kommer ej gå snabbt o krävs tålamod. Efter det se om du kanske bara behöver huduppstramning av magen eller så, dom kommer vara billigare. Lycka till 🙏🌸

• Anonym (Jas)

Svar till "sofie" och "Men":  inte här för o diskutera 😅 skriver om det jag SJ vet. Ts var ej tydlig om hon faktisk var  överviktig eller ej, dock skrev jag därför att man ska uppfylla ett par kriterier bl.a. att man ska ha lång historia av problem med övervikt osv. Så.

Mina 2 släktingar, kusin ena och faster den andra, som fick genomgå gastic bypass var EJ sjukt överviktiga som ni kanske tänker er när man pratar om sjuk överviktig, ex. dessa man ser på tv program 600lb (dem som väger 300-600kg typno knappt kan röra sig). Dem var över det normala övervikitiga dvs vägde typ 150kg+. Och ja, min kusin kunde jogga. Sen finns ju sjukt överviktig. Jag räknas sj in i fetma(är dock höggravid nu!!😁) Där jag väger 100kg, ser ej ut så utseendemässigt, men före graviditet runt 83(men såg ut o väga max 70kg utseendemässigt då) och var fortfarande övervikt. Man e normalviktig här om man väger typ 40kg bara🙃 (skämtåsido). Så ja,man kan ha olika uppfattningar om vad övervikt är. Obese är nog alla överens om ändå, 300kg är ej normalt. 

Mina släktingar blev beviljade bypass somsagt med "bara" en övervikt helt enkelt. Beror mycket på vilken läkare också man besöker,lättare via en privat läkare, man får göra sin research. Denna läkare dem besökte hjälper många med att försöka få en bypass beviljad betald av landstinget.

Till ts: jag vet ej om du är överviktig, svara gärna så kommer vi bort från den funderingen ☺Eller ej! Du behöver inte svara.  men som jag rekommendera, tycker fortfarande bästa o sundaste sättet är o ändra sina levnadsvanor,kost osv,samt träna ordentligt och ge det TID. Sånt tar verkligen tid. Har du försökt med allt och fortfarande har problem, alltid värt o kolla upp med landstinget. Har läst på mig i nätet innan jag skrev något här 🙃. Läs på nätet, gör din research så kan du få se att man visst kan få en operation beviljad men DOCK bör uppfylla flera kriterier. Läs denna ex. också!  ak.se/blogg/bukplastik-landstinget/ 
    🌸🌸🌸

Svar på tråden Få bukplastik via landstinget