Få bukplastik via landstinget
Hej! Stämmer visst att landstinget kan stå för en , såkallad,fetmaoperation. Har släktingar(fler än 2)som gjort det. Först och främst läs denna info länk www.1177.se/Stockholm/undersokning-behandling/operationer/operationer-av-mage-och-tarmar/fetmaoperationer/ från 1177, nu vet jag inte om du är ifrån Stockholm men du kan isåfall ändra detta i 1177.
Det är alltså i dem fall där verkligen inget funkar för en och haft en lång och svår historia med övervikt, man ska uppfylla en massa kriterier och vara förberedd för massa ändringar samt uppföljningar osv, kankse livet ut. Landstinget kan stå för tillome hängande hud-op efter stor viktnedgång, bröstoperationer också(allt detta hittar ni på nätet) MEN , det ska finnas starka skäl att bli beviljad det, ex. att det påverkat en psykisk så pass att man behövt psykologsamtal osv,eller att det påverkar en fysisk oerhört mycket.
Vad jag kan säga så är en fetmaoperation, ofta då en bypass operation det handlar om då, är inte lätt o leva med(av dem jag känner som gjort det). Dels så ska man leva strikt, du får aldrig mer äta så som du vill, samt att man har risk för komplikationer. Bästa är kanske,om du då skulle ha råd,är att ta ett lån o betala för en fettsugning samt hud operation.. men bättre än så är ju att ändra dina levnadsvanor helt o hållet, äta strikt en lång period,träna ordentligt o ge det TID, det kommer ej gå snabbt o krävs tålamod. Efter det se om du kanske bara behöver huduppstramning av magen eller så, dom kommer vara billigare. Lycka till 🙏🌸