Anonym (Men) skrev 2024-07-25 16:34:55 följande:
Anonym (Sofie):
Hur jag menar? Jag menar att tex "taxöron" är något man kan lida av rent estetiskt, och tunna läppar behöver du väl inte ens undra om? Jag har själv så tunna läppar och väldigt liten mun att det till och med varit en del som påpekat hur väldigt liten mun och så tunna läppar du har, ska vi spara till en varsin läppförstoring? Jag vill ha en, och du behöver verkligen en!! . Till att börja med så sluta med att påpeka folks "brister" på det sättet, säger jag till allmänheten, för det skapar komplex hos dem som inte redan har det! 😡 Enligt några andra som har sagt sådant så har jag så tunna läppar att jag behöver operation. Men jag vet att jag har det redan och ingen behöver påtala det. Om jag tycker att det skulle vara gratis att göra större läppar via landstinget? Nej! Absolut inte! Trots allt jag fick höra av enstaka personer som skulle kunna gett mig allvarliga komplex. Tack gode gud att det inte går att få läppar opererade gratis via landstinget!! För då kanske de hade tvingat mig dit och jag hade sett ut som någon helt annan än mig själv...
Taxöron och sånt som inte är något problem mer än estetiskt tycker jag inte att skattebetalarna ska stå för! En onormalt stor mage som TS beskriver däremot.. jag är inte av uppfattningen att det är enbart estetiskt! Det kan vara så att knäna tar stryk av några extra kilon runt magen, eller ja flera extra kilon! Mitt ex som plötsligt gick upp mycket i vikt (inte fet, bara överviktig och särskilt stor runt magen) sade att han inte hann med mig när vi var ute och gick eftersom han hade lite extrakilon att bära på som han aldrig haft förr, och han sade att det var jobbigt för knäna att bära på en rejäl "kagge". Så: en onormalt stor mage som TS (likt en gravid i 7:e månaden!!) kan vara mer än estetiskt; det kan vara tungt att bära omkring på och som sagt så kan känna ta mycket stryk. En del som lider av extrem övervikt just på magen kan ha gasproblem, tarmproblem, diarreer, förstoppning, dessutom är det konstaterat att bukfetma är farligt. Så ja, jag tycker det är värt att prova med landstinget och höra om det finns någon chans till gratis operation för TS. Du kan väl ändå inte påstå att det är normalt att gå med en mage som ser ut att ha en bebis i 7:e månaden, när TS försökt på alla sätt att få den mindre?! Något är fel, helt klart! Om det är något som landstinget kan operera bort eller ej är en annan sak..
Vem jag är att avgöra vem som mår så dåligt att de borde opereras gratis av landstinget?? Ingen som helst aning om hur folk mår av det rent estetiska! Däremot finns det estetiska problem som även kan vara lika mycket problem rent fysiskt. Då kan landstinget bedöma någons rätt till operation via dem!
Jag påpekade inte nåns brister , det behöver absolut inte vara fult med tunna läppar men det var du som sa att nån som vill förstora läpparna är bara fåfäng men inte TS som vill ha mindre mage. Varför tycker du att det är fult med stor mage förresten?
Och så undrar jag vem du är att avgöra vem som verkligen mår dåligt av något och vem som bara är fåfäng? Det kan lika gärna vara det motsatta isåfall, att nån mår dåligt för att hen har för stora läppar.. eller för stor näsa , för liten näsa , för stor rumpa , för liten rumpa eller precis vad som helst. Poängen är att du har ingen rätt att avgöra vem som har rätt att må dåligt och vem som bara är fåfäng.
Och ursäkta men vad i hela världen har gaser och sånt med bukplastik att göra? I TS fall verkar det absolut som att det är kosmetiskt och ja man kan må väldigt dåligt för nått som är kosmetiskt men det betalar inte landstinget för att fixa.
Nån annan kan må lika dåligt som TS för något helt annat.