Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?

Mrs Moneybags skrev 2024-07-30 11:27:54 följande:
    För mig är det i alla fall tydligt att 78 år är en alldeles för hög ålder att bli president eller ta något annat jobb heller för den delen. Hur pigg man än verkar. 

Man såg ju skillnaden på Biden bara från när han blev vald sist fram till nu. Fyra år gjorde en enorm skillnad. Det är så det går till när man åldras. Det kan ske så fort. 

Alla åldringar förtjänar att leva ett lugnt och tryggt liv omgivna av familj och vänner. Inte flänga fram och tillbaka runt jorden och jobba 80 timmar i veckan. 
    Så av omtanke om Trump vill du att han ska förlora..? Tomte
    Jag tror att han själv bäst kan bedöma vad han vill och vad han klarar av. Nu finns dessutom en bra - och ung - vicepresidentkandidat som kan ta över om det skulle behövas. Det är därför man har vicepresident.
  • Cathariiina
    KillBill skrev 2024-07-30 11:51:22 följande:
    När Trump svamlar om att han har fler besökare än Elvis Presley (vilket inte stämmer) utan en gitarr så förstår man att Trumps kognitiva förmåga inte är på topp. 
    Trump svamlade inte. Det där är hans vanliga jargong. Och hans kärnväljare gillar det!
  • Cathariiina
    Mrs Moneybags skrev 2024-07-30 12:04:31 följande:
    Biden tyckte också att han kunde bedöma sin egen förmåga själv. Men det är ju inte så det funkar när man åldras. Det är ungefär som att en 15-åring tycker att de är mogna. Det tycker inte vi, men i deras perspektiv har de aldrig varit mognare haha. 

Jag talar inte direkt om att förlora utan rent generellt så tycker jag inte att man ska jobba när man är runt 80. Därför var det jättebra att Biden blev borttvingad. 

De skulle ha valt Nikki Haley istället, det hade blivit en mer intressant "strid". 
    Amerikanarna får väl rösta om ifall de vill ha en övre åldersgräns för presidentkandidater, efter Biden-debaclet. Men den gäller framåt i tiden i så fall. Nu blir Trump president. Och orkar inte han så får Vance ta över. Jag tror att det blir bra hur eller hur. 
  • Cathariiina
    Anonym (X) skrev 2024-07-30 12:21:29 följande:
    Behövs inga exempel. Självklart blir även republikanska kvinnor oplanerat gravida och inte vill behålla barnet. Samt republikanska, ofta högt uppsatta, män som gör älskarinnan eller lördagsnöjet gravid och barnet inte får smeta ner den fina familjen. 
    Så där kan man ju inte skriva. Bevis måste till. Du kan inte tänka dig att republikanerna är så principfasta, att de håller på sina egna regler, och anpassar livet efter att barnet ska komma..? (De flesta, undantag finns alltid vad det än gäller.) Jag vet i alla fall att Sarah Palins 17-åriga dotter behöll barnet och gifte sig med den unge mannen, när hon blev gravid. Demokraterna hade ju jätteroligt åt vad de hoppades skulle vara en tragedi för familjen, men sedan när allt löste sig på ett bra sätt så blev de sura...

Trump har aldrig pressat någon till abort, trots sitt utsvävande leverna på den punkten - det skulle garanterat ha kommit fram, kvinnan skulle ha sålt historien till pressen för länge sedan. Han har tagit ansvar för alla sina barn, trots att de är med tre olika kvinnor.
  • Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-30 18:40:31 följande:

Jämfört med Biden är Trump nästan ett under av ork och livskraft. Men nu när Biden är borta och Trump ställs mot en betydligt yngre kandidat, blir det tydligt att Trump egentligen också är för gammal. Han är bara några år yngre än Biden, båda är för gamla för att bli presidenter igen.

Och jo, man märker det på Trump. Inte lika mycket som på Biden, men det märks. Det är ändå möjligt att Trump vinner, att Harris inte lyckas bibehålla den medvind hon har fått. Den som lever får se.

Republikanerna hoppas nog att JD Vance ska vara redo att ta över om (när) Trump faller ifrån, eller inte orkar längre. Men Vances popularitet har väl dalat?

Vance är den ideala republikanska kandidaten "på papper" - han personifierar den amerikanska drömmen, och den gillar ju republikanerna. Plus att han är en motvikt till Trump på det sättet att han har alla sina barn inom äktenskapet och inte har varit involverad i några sexskandaler, det gillar också republikanerna. Samt att han är troende, och han har dessutom kommit till sin tro själv, han är inte född in i den. Han har verkligen tänkt till och gjort ett aktivt val, och det ger pluspoäng hos de troende kristna. 

MEN Vance har svårt att "ta" massorna. Jag tror att det också är en följd av hans svåra uppväxt, tyvärr. Det går inte att vara så där härligt trygg och självsäker och öppen och "älska mig och älska mitt parti" som de kan vara, som har vuxit upp i trygghet. Rädsla och otrygghet i barndomen blir kvar som ett ok, som gör människor mer inbundna och avvaktande mot människor, tyvärr. Han försöker att "skratta upp sig" och le och skämta och härma Trump (ja det tror jag faktiskt) när han talar till och med människor, men det vill sig inte riktigt, det blir tillgjort. 

Kamalas enfaldiga skrattande är å andra sidan inte ett dugg bättre...
  • Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-31 12:26:03 följande:

JD Vance är bra. Jäkligt bra.

Kamala Harris släpper en kampanjvideo där hon påstår att Vance inte är lojal mot USA ...

Vance: "What has she done to question my loyalty to this contry? I served in the United States Marine Corps. I went to Iraq for this country. [...] So my question to Kamla Harris is: What the hell have you done to question my loyalty to America"

Finns få saker i USA som toppar att frivilligt ha utsatt sig själv för fara för att hjälpa landet, samhället och andra amerikaner. 

Ja, Vance har sannerligen rätt meritlista... Kan nästan inte bli mer perfekt. Jo möjligen om han hade haft någon form av eget företag också, så han hade upplevt den sidan av /närings/livet med... men man kan inte få allt.
  • Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-31 14:39:52 följande:
    Tja ...
    Ser man på! Det var i någon amerikansk media det gnälldes över att han inte hade någon företagarerfarenhet. Man ska alltid kolla själv!  :)
  • Cathariiina
    Anonym (GF) skrev 2024-07-31 15:56:05 följande:
    Nikki Haley är republikan.

Demokraterna skulle ha valt Tulsi Gabbard istället för Harris. Det hade blivit en intressant "strid" mellan henne och Trump där Tulsi i princip har många av samma kvaliteter som JD Vance

Kvinna, militär och stationerad i aktiv krigszon i Irak och Kuwait, från Hawaii, tidigare invald i kongressen för D 2013-2021 och till höger inom Demokraterna. Dessutom Icke-vit.

Tulsi Gabbard är nog min favoritpolitiker inom D.

Även om hon sedan några år klivit av politiken och nu kallar sig "independent".

en.wikipedia.org/wiki/Tulsi_Gabbard
    Fast många amerikaner tycker inte om kvinnliga militärer, så det är ingen merit för henne. De tycker att kvinnor ska vara kvinnor och män ska vara män. OK att de inom det demokratiska partiet har blivit mer osäkra på vad de orden betyder, men jag tror inte att någon överväldigande stor del av det amerikanska folket håller med. 
  • Cathariiina
    Mentat skrev 2024-08-01 07:31:34 följande:
    Hur hon låter när hon skrattar borde ju vara totalt ointressant jämfört med vilken politik hon vill föra.

Tyvärr verkar verkligheten säga något annat. SvD hade en artikel om henne (Efter Harris kampanjtal i Georgia: ?Kamala ? vem är du?? | SvD) där man citerade engagerade partiarbetare som jobbade för att få henne vald men som inte hade en susning om vad hon tyckte och ville. Att hitta motsvarande på ett rally för Trump är säkerligen inte svårt.  Det är inte utan att man blir påmind om Churchills uttalande om bästa argumentet mot demokrati...
    Ja, som jag skrev tidigare - om det var i den här tråden eller den andra där Trump och Kamala diskuteras - så är jag öppen för att man inför något slags grundläggande intelligens- och kunskapstest, för att få röstlicens. Något liknande Högskoleprovet men utan matteuppgifterna, och med mer betoning på samhällskunskap och historia.

I Sverige alltså! I USA har de i alla fall ett test i amerikansk historia, samhällskunskap och självklart engelska språket för invandrare som ansöker om medborgarskap, vilket även innebär rösträtt. Men de som föds som medborgare testas inte. I Sverige har vi inte ens det (för invandrare) vilket är bedrövligt...

Men sedan är vi människor, och det innebär att vi ändå kommer att reagera på politikerna som de människor de är, OCKSÅ. Snygga och karismatiska människor som kan lägga orden, har bättre förutsättningar att bli omtyckta av massorna, och det kan vi aldrig komma ifrån. Jag känner t.ex. att jag inte kommer att kunna tycka särskilt mycket om Mr Vance, trots att jag delar hans åsikter (speciellt värnandet om de ofödda) och tycker att han har rätt meriter, samt att det är positivt att han har en andlig sida som han hittat fram till själv och inte bara uppfostrats in i, och att han vet hur det är att växa upp på livets skuggsida. And all that. Men han har inte Mr Trumps karisma, så är det bara.

När jag lyssnar på Mr Trump så blir jag glad, för han är så... "levande". Hittar inget bättre ord. Han har alltid varit en sådan man som works hard and plays hard too, och sådana män gillar jag! Glad (OBS inte på något erotiskt sätt, Trump är för gammal för att man ska känna så för honom nu, och hans ansikte var för vekt när han var yngre... han ser faktiskt bättre ut jämfört med jämnåriga män nu på äldre dagar, för att han levt så  sunt och därför inte åldrats på samma sätt som de flesta.)
Svar på tråden Blir Kamala Harris ny presidentkandidat? Har hon en chans att vinna?